درمان افسردگی با غذاها

درمان افسردگی با غذاها

درمان افسردگی با غذاها ، روزانه افراد با تنش های مختلف محیطی روبرو بوده که مغز انسان در مواجهه با این عوامل استرس زا واکنش‌های مختلفی را اعمال می نماید.که در نهایت روی عملکرد خود مغز، سایر ارگان ها و رفتار فرد نمود می یابد. این واکنش‌های عصبی از سوی فرد گاهأ با افسردگی تظاهر می یابد. اما خوب است بدانید افسردگی تان را با غذاها می توانید درمان کنید. پس تا انتهای این مقاله را در دایتون بخوانید تا در نهایت بتوانید افسردگی تان را با غذا درمان کنید.

حتما بخوانید: راه های سالم و آسان برای تهیه غذا

 

قندها و کربوهیدرات‌های پیچیده

قندها و کربوهیدرات‌های پیچیده ضد افسردگی هستند

تمامی کربوهیدرات ها اعم از ساده و پیچیده ضد افسردگی هستند زیرا مغز را تحریک می‌کنند تا سروتونین بیشتری تولید کند. برای تنظیم میزان سروتونین بهتر است کربوهیدرات های پیچیده مصرف شود که آرام تر هضم می شوند. بهترین منابع این مواد غلات و نان های سبوس دار است. مصرف قند ها همچنین باعث تولید ترکیبات شیمیایی به نام اپوئیدها در بدن می‌شود.

اپوئیدها ترکیبات آرام بخش و ضد افسردگی هستند که نه تنها خاصیت ضد درد دارند بلکه بر روحیه هم اثر مطلوب می گذارند. همچنین تحقیقات نشان می دهد مصرف حتی مقدار کمی قند، قدرت یادگیری و حافظه انسان را بهبود می بخشد.  مصرف یک تا دو قطعه کوچک شکلات در روز می‌تواند تاثیر خوبی بر روحیه فرد داشته باشد.

 

چربی های ضد افسردگی

چربی های ضد افسردگی

چربی ها به ویژه چربیهای غیر اشباع مانند اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ ضد افسردگی هستند زیرا در ساختمان سلول های عصبی به کار می روند. به همین دلیل مصرف مقادیر مناسبی از روغن های گیاهی مایع مانند روغن ذرت، سویا، کانولا، روغن زیتون و همچنین روغن ماهی برای سلامت و عملکرد سیستم عصبی ضروری است.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که مصرف روغن ماهی و یا مکمل اسیدهای چرب امگا ۳ در پیشگیری و درمان افسردگی و پریشانی تاثیر شگفت انگیزی دارد.

 

ضد افسردگی های پروتئینی، پیش‌ساز ناقلین عصبی

پروتئین‌ها منبع سرشاری از پیش سازهای ناقلین عصبی چون سروتونین دوپامین و گابا میباشند. لذاربه نوعی ضد افسردگی هستند. در این بین به خصوص می‌توان به اسید آمینه تریپتوفان، گلوتامات و تیروزین اشاره نمود که به ترتیب پیش ساز سروتونین، دوپامین و گابا می باشند و به وفور در پروتئین‌های حیوانی و گیاهی پراکنده هستند.

 

ضد افسردگی با ویتامینهای روحیه بخش

ضد افسردگی با ویتامینهای روحیه بخش

ویتامین هایE و C : آسیب‌هایی که اکسیدان ها به سلول‌های مغز وارد می‌کنند، می‌تواند منجر به ناهنجاری های عصبی و افسردگی شود. به همین دلیل استفاده از ویتامین های E و C که آنتی اکسیدان های قوی هستند در حفظ سلامت سیستم عصبی و ضد افسردگی بسیار مفید خواهد بود.

انواع میوه ها و سبزی ها منابع غذایی غنی ویتامین C میباشند به ویژه فلفل، مرکبات، گوجه‌فرنگی و کلم بروکلی

حتما بخوانید: آلوئه ورا گیاهی به هزار و یک خاصیت

 

ویتامین E نیزکه در روغن‌های گیاهی به وفور یافت می‌شود، نوعی آنتی اکسیدان ضد افسردگی است. اما مهمترین ویتامین هایی که کمبود آنها باعث ناکارآمدی مغز انسان میشود، عبارتند از ویتامین های گروه B به ویژه ویتامینهای B1,B6,B9,B12

ویتامین   B12 : کمبود این ویتامین سبب رفتارهای روانی، جنون، کاهش حافظه و هذیان گویی می شود. پس مصرف آن می تواند به نوعی ضد افسردگی باشد. منابع غذایی آن عبارتند از جگر، قلب ،شیر، پنیر، تخم مرغ و ماهی، گوشت قرمز و مرغ

ویتامینB1 : علائم کمبود این ویتامین عبارتند از افسردگی ، بد اخلاقی ،کاهش تمرکز و حافظه و احساس خستگی. این ویتامین در غلات صبحانه، نخود فرنگی، تخم آفتابگردان، ارزن، جوانه گندم ،کنجد ،سویا و آجیل به خصوص بادام هندی، بادام و گردو موجود است

ویتامین B6 :کمبود این ویتامین موجب جنون و افسردگی می‌شود و منابع غذایی آن عبارتند از جوانه گندم، آرد جو، آجیل مخصوصاً گردو حبوبات، سویا، عدس و لوبیا ،موز، بادام زمینی ،کره بادام زمینی، آواکادو، گندم و کشمش.

 

مواد معدنی تقویت کننده اعصاب

مواد معدنی تقویت کننده اعصاب

یکی از مواد معدنی که ضد افسردگی است ودر سلامت جسمی و روحی تاثیر زیادی دارد، آهن است. آهن اکسیژن را از ریه به بافت ها و اندام های بدن می رساند و کم خونی ناشی از فقرآهن اکسیژن رسانی به بافت ها از جمله مغز و اعصاب را مختل می کند .

بعلاوه آهن در ساخت و عملکرد میانجی های عصبی نیز دخالت دارد. غذاهای غنی از آهن مانند جگر، گوشت، مرغ، ماهی و حبوبات هستند و بهتر است همراه منابع ویتامین c مصرف شوند تا آهن آنها بهتر جذب گردد. در مقابل دریافت این غذاها به همراه چای جذب آهن را کاهش می دهد .

روی و مس نیز از عناصر معدنی هستند که در رشد و تکامل سیستم عصبی انسان اهمیت ویژه‌ای دارند و مصرف مقادیر کافی سلنیوم نیز برای بهبود حالات روحی و ضد افسردگی  افراد توصیه می‌شود چرا که کمبود سلنیوم باعث عصبانیت، پرخاشگری، افسردگی و تحریک پذیری می گردد. مصرف سلنیوم در افراد مسن کارایی مغز را افزایش می دهد. غذاهای حیوانی مانند گوشت، مرغ و ماهی، منابع عظیمی از روی، مس و سلنیوم هستند.

منیزیم نیز در بهبود خلق و خو و بهبود حالات عصبی و ضد افسردگی نقش شناخته شده‌ای دارد.

 

افسردگی تان را با غذاها درمان کنید

فلاونوئید ها هدیه ضد افسردگی از سوی گیاهان

این ترکیبات طبیعی که به وفور در میوه‌ها و سبزی‌ها، چای سبز و شکلات یافت می شوند به واسطه خاصیت آنتی اکسیدانی خود از سیستم عصبی در برابر آسیب ها محافظت می کنند. پس ضد افسردگی هستند. همچنین از بسیاری بیماری های عصبی جلوگیری کرده و در بهبود روحیه و خلق و خو و موثر هستند.

 

درمان با داروهای گیاهی ضد افسردگی

سنبل الطیب که بعضی وقتها مسکن طبیعی ضد افسردگی نامیده می شود، همیشه برای منظم کردن سیستم عصبی، تسکین تنش، خشمگینی، خستگی و افسردگی  استفاده شده است. سنبل الطیب به عنوان یک آرامبخش اعتیاد آور نیست و به همراه داروهای خواب آور برای درمان بی خوابی بسیار مفید می باشد.

 

حتما بخوانید: مبارزه با استرس از طریق مصرف مواد غذایی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *