فواید ژلاتین

خواص شگفت انگیز ژلاتین

فواید ژلاتین : از جمله خوراکی‌هایی است که شاید جزو گزینه‌های نخست خوردنی‌های سالم قرار نگیرد اما خواص شگفت انگیز ژلاتین این ماده خوراکی به اثبات رسیده است. ژلاتین ، شکل پخته شده کلاژن ، مملو از اسیدهای آمینه است که می تواند به تقویت دندان ها،موها و از بین بردن چین و چروک ها کمک کند ، و به پوست شما زیبایی خاصی  ببخشد. اما زیبایی به کنار ، ژلاتین یک ماده غذایی فوق العاده است که می تواند روده ها را تقویت کند ، هورمونهای شما را متعادل کند و سیستم ایمنی تان را تقویت کند. پس گرتا الآن ژله را فقط به عنوان دسر می خوردید، دایتون شما را به صرف خواص شگفت انگیز ژلاتین دعوت می کند…

 

ژلاتین چیست؟

ژلاتین چیست؟

 

ژلاتین یک ماده غذایی عالی برای تقویت سیستم ایمنی ، بهبود دستگاه گوارش ، بهبود ظاهر و بافت پوست و از بین بردن هوس و ویار به قند و شکر و شیرینی است.

ژلاتین فرم پخته شده کلاژن است که در استخوان های حیوانات و بافت پیوندی یافت می شود. ژلاتین عمدتا از پروتئین تشکیل شده است. در واقع با جوشاندن استخوان حیوانات، غضروف‌ها و پوست آنها کلاژن گرفته می‌شود و ژلاتین به دست می‌آید. کلاژن پروتئین فیبری است که ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و پوست در حیوانات را به هم مرتبط می‌کند.ژلاتین حاوی اسیدهای آمینه زیادی است و به همین دلیل فواید سلامتی زیادی دارد.

آبگوشت استخوان منبع عالی ژلاتین است ، اما همچنین می توانید از ژلاتین پودر شده که در کارخانه از استخوان و قسمت های شاخی گاو بدست می آید و در همه فروشگاه ها موجود است هم استفاده کنید. پودر ژلاتین را می توان تقریباً به هر نوع دستور غذایی ، از جمله سوپ ، خورشت ، اسموتی ، قهوه و حتی دستور العمل های مراقبت از پوست اضافه کرد.

خواص ژلاتین:

فوائد ژلاتین برای سلامتی با خواص کلاژن مشابه است زیرا ژلاتین هم حاوی همان آمینو اسیدهاست. ژلاتین از چندین آمینو اسید برخوردار است. آمینو اسیدها موادی هستند که برای تولید پروتئین با هم ترکیب می‌شوند و برای کارکرد صحیح ارگان‌های مختلف و تامین انرژی ضروری هستند.

 

ژلاتین پوست را تقویت می کند

1. پوست را تقویت می کند:

ژلاتین کلاژن پخته شده است. و کلاژن پروتئین ساختاری است که به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند و پوست شما را صاف، بدون چین و چروک، سرحال و بدون لکه نگه می دارد.

بدن ما به طور طبیعی کلاژن تولید می کند ، اما با افزایش سن ، روند تولید کلاژن در بدن کم می شود. در واقع از 20 سالگی به بعد، هر سال 1% از تولید کلاژن در بدن کم می شود.

بسیاری از فرمول های ضد پیری پوست حاوی کلاژن هستند ، اما بیشتر مولکول های کلاژن برای نفوذ به سطح پوست بسیار بزرگ هستند. حتی وقتی مولکول های کلاژن هیدرولیز می شوند یا به قطعات کوچکتر تقسیم می شوند ، آنها هنوز قادر به تعامل با کلاژن طبیعی پوست نیستند. این بدان معنی است که ممکن است کرم های کلاژن ضد پیری موضعی بی اثر باشند.

در این راستا مطالعات نشان داده اند که خوردن غذاهایی که تولید کلاژن را به طور طبیعی افزایش می دهد ، مانند ژلاتین ، باعث بهبود خاصیت ارتجاعی و ظاهر پوست از داخل می شود.

 

2.  به رشد مو و ناخن ها کمک می کند

پروتئین موجود در ژلاتین ممکن است به رشد سریعتر موهای شما کمک کند.از آنجا که مو و ناخن از پروتئین ساخته شده اند ، افزایش مقدار پروتئین با کیفیت در رژیم غذایی شما می تواند به اسیدهای آمینه مورد نیاز برای تحریک رشد مو و ناخن کمک کند.

 

3. دستگاه گوارش را ترمیم و به بهبود عملکرد هضم کمک می کند

ژلاتین سرشار از آمینو اسید گلیسین است (در واقع تقریباً 30٪ ژلاتین از گلیسین تشکیل شده) که با تقویت و محافظت از لایه غشای مخاطی معده و ترمیم پوشش روده کمک می کند. این امر برای بهبود سلامت عمومی دستگاه گوارش و همچنین بهبود یکپارچگی روده و جلوگیری از نشتی و همینطور ترمیم روده مفید است.

نشتی و عدم یکپارچگی روده ها، نقش عمده ای در ایجاد آلرژی و شرایط خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید ، بیماری روده تحریک پذیر(IBD) و شرایط التهابی پوستی مانند اگزما و پسوریازیس دارد.

ژلاتین همچنین زمان بیشتری برای هضم و جذب احتیاج دارد ، که همین امر به پوشاندن روده کوچک کمک می کند. به همین دلیل است که معمولا ژلاتین در پروتکل های تغذیه درمانی  برای بهبود شرایط گوارشی از جمله رژیم GAPS توصیه می شود.

 

4.سیستم ایمنی را تقویت می کند

تقریباً 80٪ سلولهای سیستم ایمنی در روده قرار دارند ، به این معنی که سیستم ایمنی بدن شما منعکس کننده سلامتی دستگاه گوارش شما است. ژلاتین با تقویت لایه مخاطی معده و “بهبود و آب بندی” سد دفاعی روده ، می تواند به تقویت قوای ایمنی بدن کمک کند.

 

5.از مفاصل محافظت می کند

آرنج های ما پوشیده از از غضروف هایی است که از کلاژن تشکیل شده اند. غضروف مانع از ساییدگی استخوانهای ما می شود که در غیر این صورت باعث ایجاد درد و التهاب خواهد شد.

با افزایش سن ، غضروف ها، شروع به تخریب شدن می کنند ، که نه تنها باعث درد می شود بلکه سبب ایجاد شرایط مزمن التهابی مانند استئوآرتریت هم خواهد شد.

لذا از آنجا که کلاژن برای تشکیل غضروف لازم است ، مصرف مکمل ژلاتین هیدرولیز شده (به این معنی که به راحتی در دستگاه روده جذب شود) به بدن کمک می کند تا غضروف را بازسازی کند ، و همین امر باعث کاهش درد و التهاب مفاصل می شود. پرولین ، یکی از اسید آمینه های موجود در ژلاتین است، که همچنین به بدن در ساخت هیدروکسی پرولین ( از ترکیبات موجود در کلاژن ) کمک می کند.

این نشان می دهد که افزودن ژلاتین به رژیم غذایی، می تواند در جلوگیری از  تخریب مفاصل و همچنین مدیریت علائم شرایط التهابی مفصل کمک کننده باشد.

 

ژلاتین و موهای آسیب دیده

6. موهای آسیب دیده را ترمیم می کند

ماسک موی ژلاتین می تواند به ترمیم و درخشش طبیعی موهای خشک ، یا آسیب دیده کمک کند.این پروتئین رطوبت را به ساقه مو برگردانده و برای تقویت و بهبود بافت موهای شما لازم است. آیا موهای شما فاقد درخشش است؟ ماسک موی ژلاتین را با سرکه سیب امتحان کنید.

برای تهیه ماسک موی ژلاتین ، از نسبت 1 قاشق غذاخوری پودر ژلاتین به ⅓ فنجان آب استفاده کنید. می توانید سایر مواد را هم مانند سرکه سیب یا روغن نارگیل که باعث درخشش موها می شوند ،.به ماسک موی خود اضافه کنید.

 

حتما بخوانید: چطور تشخیص دهیم موی سرمان نیاز به پروتئین درمانی دارد

 

  1. ژلاتین به کاهش التهاب کمک می کند

همانطور که در بالا ذکر شد ، ژلاتین سرشار از اسید آمینه گلیسین است. گلیسین دارای خواص ضد التهابی قدرتمندی است و نشان داده شده است که التهاب روده ها و قلب و عروق را کاهش می دهد.

نشان داده شده است که گلیسین باعث مهار فعال شدن سیتوکین ها (پروتئین هایی که در ارتباطات سلولی نقش دارند و سلول ها را به سمت مکان های التهاب ، تروما و عفونت سوق می دهند) می شود.

ژلاتین دندان ها را تقویت می کند

ما اغلب کلاژن را در رابطه با سلامت پوست و خواص ضد پیری آن می شناسیم. اما آیا می دانید که کلاژن در ساختمان دندان ها و استخوان ها هم بکار رفته است؟

از آنجا که کلاژن در مینای دندان یافت می شود ، افزودن ژلاتین به رژیم غذایی ممکن است به تقویت دندانهای شما کمک کند و از بیماری های لثه ، پوسیدگی دندان و از بین رفتن دندان جلوگیری کند.

 

ژلاتین کمک به سم زدایی کبد

8. ژلاتین به سم زدایی کبد کمک می کند

محصولات حیوانی مانند مرغ ، ماهی ، گوشت گاو و تخم مرغ سرشار از متیونین هستند. متیونین یک اسید آمینه ضروری است ، به این معنی که بدون آن زنده نمی مانیم – اما وقتی بیش از حد مصرف شود ، می تواند وارد خون شدهد و در بدن باعث التهاب سیستمیک ایجاد کند.

حتما بخوانید: راهکارهای تغذیه ای در درمان کوتاهی قد

 

هنگامی که متیونین متابولیزه می شود ، یک محصول جانبی به نام هموسیستئین تولید می کند که ویتامین های B6 و B12 را کاهش می دهد. به همین دلیل افزایش سطح هموسیستئین نشانگر کمبود ویتامین B است. همچنین نشان داده شده است که متیونین باعث از بین رفتن  گلیسین می شود.

همانطور که قبلأ گفته شد، ژلاتین منبع غنی از گلیسین است و مطالعات نشان داده اند که گلیسین به بدن کمک می کند متیونین اضافی را از بین ببرد. در واقع ژلاتین به بدن شما کمک می کند تا متیونین را از بین ببرد و بدین ترتیب، در سم زدایی کبد نقش دارد.

گلیسین همچنین یکی از مواد موجود در گلوتاتیون (آنتی اکسیدان طبیعی بدن)است که در سم زدایی کبد در مرحله II نقش دارد. مرحله ای که در آن بدن شما برای از بین بردن سموم آماده می شود.

 

9. ژلاتین خواب آرام را تقویت می کند

گلیسین، به عنوان خواب آور برای افرادی که در خوابیدن، خصوصاً به دلیل استرس مشکل دارند،توصیه می شود. دلیل این امر آن است که گلیسین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می کند و به کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب کمک می کند.

 

10. ژلاتین هوس قند و شیرینی را از بین می برد

اولأ که ژلاتین به عنوان یک پروتئین دیر هضم است و طولانی مدت شما را سیر نگه میدارد. و ثانیأ به تعادل سطح قند خون کمک می کند ، که باعث کاهش میل شدید به کربوهیدرات اضافی و قندهای فرآوری شده می شود. همچنین نشان داده شده است که ژلاتین باعث کاهش سطح قند خون و کاهش واکنش بدن به گلوکز هنگام مصرف قند می شود.

 

حتما بخوانید: عوارض حذف درشت مغذی ها از رژیم غذایی

چند راه آسان برای خوردن و استفاده کردن از ژلاتین در رژیم غذایی

چند راه آسان برای خوردن و استفاده کردن از فواید ژلاتین در رژیم غذایی:

 

  1. آدامس های خانگی

شما می توانید با ترکیب کردن پودر ژلاتین با میوه های پوره شده مورد علاقه خود و شیرین کننده های طبیعی مانند عسل، آدامس خانگی درست کنید.

  1. اسموتی

پودر ژلاتین بی مزه است و می توانید آن را به اسموتی های سبز یا میوه ای اضافه کنید. با این حال ، ژلاتین به دلیل بافت ژله ای، غلیظ کننده است ، بنابراین اگر پودر ژلاتین را به اسموتی اضافه کردید ، آماده باشید که اسموتی خود را با قاشق میل کنید.

  1. سوپ یا خورش غلیظ

سوپ گوشت گاو

دستور العمل سوپ گوشت گاو:

پودر ژلاتین بدون طعم است ، به این معنی که طعم دستور العمل های شما را تغییر نخواهد داد ، اما یک بافت ژله مانند ایجاد می کند. می توانید از پودر ژلاتین برای غلیظ کردن و اضافه کردن و غنی کردن سوپ و دستور العمل های خورشت های مورد علاقه تان استفاده کنید.

 

  1. جایگزین تخم مرغ

اگر به تخم مرغ حساسیت دارید ، ژلاتین یک جایگزین عالی برای تخم مرغ در دستور العمل های پخت پیتزا ، پنکیک و کلوچه است.برای جایگزینی 1 تخم مرغ ، از نسبت 1 قاشق غذاخوری پودر ژلاتین و ¼ فنجان آب استفاده کنید. قبل از افزودن به دستور العمل های خود، بگذارید 15 دقیقه بماند تا غلیظ شود.

 

حتما بخوانید: رژیم مدیترانه ای و تأثیر آن بر سلامتی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *