آلوئه ورا گیاهی با هزار و یک خاصیت

آلوئه ورا گیاهی با هزار و یک خاصیت

آلوئه ورا یا صبر زرد گیاهی است با هزار و یک خاصیت، علفی و چند ساله با برگهای ضخیم گوشتی و دراز که حاشیه برگ های آن کمی پیچ و خم دار و دارای تیغ است.گل‌های آن به‌صورت خوشه‌ای زیبا در انتهای محور ساقه گل‌دار و به رنگ سبز مایل به زرد قرار دارد.  آلوئه وراخاص مناطق آفریقایی است که به آن زنبق بیابانی یا صحرایی هم می‌گویند.در برخی کشورها با نام هایی چون گیاه جاودانگی، گیاه دارویی، گیاه ملکه نیز نامیده می شود. نخستین بار مصری ها گیاه آلوئه ورا را برای درمان زخمها سوختگیها و عفونتها به کار می‌گرفتند سپس یونانی ها، اسپانیایی ها و آفریقایی ها با شیوه ها و کاربردهای مختلف از گیاه آلوئه ورا استفاده می‌کردند. در مقاله زیر سعی کرده ایم آلوئه ورا گیاهی با هزار و یک خاصیت را برای شما تشریح کنیم. پس اگر از خواص آلوئه ورا چیز نمی دانید در دایتون بمانید…

 

ترکیبات مهم گیاهآلوئه ورا

ترکیبات مهم گیاه آلوئه ورا:

گیاه آلوئه ورا حاوی مشتقات هیدروکسی آنتراسن از جمله آلوین های A و B2  به میزان ۲۵ تا ۴۰ درصد کل ترکیبات و مشتقات کرومون است. ترکیبات مهم دیگر گیاه آلوئه ورا شامل قندها از جمله گلوکز، مانوز و سلولز، آنزیم ها از جمله: اکسیداز، آمیلاز و کاتالاز، همچنین ویتامین هایی نظیر B1,B2,B6,E,C اسید فولیک و مواد معدنی مانند کلسیم، سدیم، منیزیم، روی، مس و کروم می باشد.

 حتما بخوانید: هوس های غذایی و راههای مقابله با آنها

خواص آلوئه ورا:

 

1.آلوئه ورا قالبهای ساختار بدن را می سازد:

آمینو اسیدها اجزا و قالب‌های ساختار بدن ما می باشند. 8 آمینو اسید ضروری که در بدن ما ساخته نمی شود، در اجزای گیاه آلوورا کشف شده است. نوشیدن مداوم و منظم آلوئه ورا به شما اجازه می‌دهد به واسطه تامین طبیعی آمینو اسیدهای ضروری بدن، سلامتی بدن خود را حفظ نمایید. تجزیه ترکیبات آلوئه ورا نشان می‌دهد که در بین گیاهان شناخته شده توسط بشر،آلوئه ورا تنها گیاهی است که آمینو اسید های مشابه و ضروری بدن را می سازد.

 

 2.ضد التهابی به اسم آلوئه ورا:

آلوئه ورا بدون هیچگونه عارضه‌ای از التهاب جلوگیری می نماید.همچنین سبب تحریک ماهیچه ها و صحت کارکرد مفاصل، تعمیر و مرمت کلاژن و کشیدگی پوست می شود. نوشیدنی آلوئه ورا می‌تواند منبع غنی از مواد سازنده را به شما ارائه کند که همواره پوستی سالم و شاداب داشته باشید و با اثرات پیری پوست مقابله کنید.

حتما بخوانید: بهترین رژیم برای کاهش وزن کدام است؟

 

3.آلوئه ورا انرژی و وزن بدن را تنظیم می کند:

استفاده مداوم نوشیدنی آلوئه ورا سبب کمک به بهبود تنظیم دستگاه گوارش می‌شود. با استفاده مداوم نوشیدنی آلوئه ورا احساس تندرستی و سلامتی به شما دست می دهد و سطح انرژی بدن افزایش می یابد و به شما کمک می کند تا وزن بدن مناسب و متعادل گردد.

 

آلوئه ورامقاومت و ایمنی بدن را افزایش می دهد

4.آلوئه ورا مقاومت و ایمنی بدن را افزایش می دهد:

آلوئه ورا به طور طبیعی مقاومت بدن را افزایش می دهد.  نظر به اینکه سیستم ایمنی بدن همانند ساعت کار میکند تا از بدن محافظت نماید، از این رو نوشیدن مداوم آلوئه ورا سبب می‌گردد به‌طور طبیعی مقاومت بدن به طور چشمگیری افزایش یابد.

 

5.آلوئه ورا و کمک به سلامت گوارش:

آلوئه ورا دارای قابلیت طبیعی دفع سموم می باشد. نوشیدن مداوم آلوئه ورا می‌تواند حرکت موجی روده را بهبود بخشیده و جذب پروتئین را افزایش دهد و همزمان میزان باکتری هایی را که سبب تخمیر می شوند، را هم کاهش دهد.آلوئه ورا همچنین سبب کاهش سوزش قلب، معده و دیگر ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.

 

6.آلوئه ورا التیام بخش سریع زخم ها:

از نظر تاریخی یکی از استفاده های طبیعی آلوئه وراکاهش قرمزی و التهاب پوست سر بوده که هم به صورت استعمال داخلی و هم خارجی موثر بوده است. در حقیقت آلوئه ورا مدت های مدیدی است که به عنوان یک داروی ضدعفونی کننده برای سوختگی ها، زخم ها، کاهش تورم و ضد باکتری استفاده می شده است. لازم به ذکر است که از این گیاه برای کاهش دردهای ناشی از سوختگی از نور آفتاب نیز استفاده شده است.

 

بهبود پوست با آلوئه ورا

7.بهبود پوست با آلوئه ورا:

آلوئه ورا به علت داشتن خواص ضد میکروبی در درمان بسیاری از دردها و جراحت ها و سوختگی‌ها، اگزما ، گزیدگی زنبور، نیش حشرات، بریدگی، کوفتگی، آفتاب سوختگی و آکنه موثر است.  بنابراین استفاده از این گیاه نه تنها در کرمهای موضعی بلکه در کنترل بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات پوستی نیز سودمند است.

 

8.ضد خارش:

آلوئه ورا به دلیل این خاصیت خود می‌تواند خارش و خشکی مو را از بین ببرد. بیماری های خارشی شامل مشکلات پوستی به ویژه پوست سر مانند پسوریازیس و اگزما هستند. پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که به دلیل تولید بیش از حد سلول های پوست ایجاد می شود. همچنین به خاطر داشته باشید که خاصیت آنزیمی این گیاه، بهآلوئه ورا این امکان را می‌دهد که سلول‌های اضافی پوست را از بین ببرد و در عین حال پوست را نرم نگه دارد. آلوئه ورا همچنین می‌تواند قرمزی، خارش، پوسته پوسته شدن و التهاب پسوریازیس را کاهش دهد.

 

9.تقویت کننده رشد موها:

برای درمان ریزش مو باید در مصر باستان جستجو کنیم در واقع آلوئه ورا حاوی آنزیم هایی است که تاثیر مستقیمی بر روی تقویت رشد مو دارد. این آنزیم ها قادر هستند که سلول های مرده پوست که پیاز مو را مسدود و مانع از نفوذ مواد مغذی به مو می شوند را از پوست سر ریشه‌کن کنند. آلوئه ورا می تواند چربی پوست و سلولهای مرده پوست سر را از بین ببرد و باعث رشد بیشتر می‌شود.آلوئه ورا همچنین خواص قلیایی دارد که می‌تواند منجر به رشد بیشتر مو شده و کمک کند تا رطوبت و نرمی را به مو باز گرداند.

حتما بخوانید: انجیر و تأثیر آن در درمان

10. شوره سررا کاهش می دهد:

به خاطر خاصیت آنزیمی از بین بردن سلولهای مرده پوست که در بالا اشاره شد گفتنی است که این گیاه بی نظیر برای درمان شوره سر نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. خوشبختانه علاوه بر از بین بردن سلول‌های مرده آلوئه ورا خاصیت ضدقارچی نیز دارد. از آنجا که قارچ ها در یک محیط اسیدی پیشرفت می‌کنند، خاصیت قلیایی آلوئه ورا با محیط های قارچی مقابله می کند و مانع از رشد و پیشرفت آنها می‌شود.

 

سلامت دندان با آلوئه ورا

 

11.سلامت دندان :

نوشیدنی آلوئه ورا متضمن سلامتی دهان و دندان میباشد. آلوئه ورا برای تمیز کردن و تسکین دندان ها و لثه ها مفید است و همچنین می توان در خمیر دندان ها به عنوان ماده موثر برای مقابله با پوسیدگی‌های دندانی از این گیاه استفاده کرد.

 

حتما بخوانید: مبارزه با استرس از طریق مصرف مواد غذایی

 

معایب استفاده ازآلوئه ورا :

به طور کلی نمی توان معایبی برای آن عنوان کرد زیرا استفاده از یک محصول طبیعی ممکن است در افراد مختلف واکنش های متفاوتی ایجاد کند.

در هر صورت آلوئه ورا در بعضی افراد ایجاد حساسیت می کند. ابتدا کمی از آلوئه ورا را به پشت بازوی خود بمالید. اگر بعد از ۲۰ دقیقه قرمزی و خارش در پوست خود مشاهده نکردید، می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. در افراد مبتلا به بیماریهای کبدی، افراد زیر ۱۲ سال، مصرف زیاد این گیاه باعث عوارضی همچون قرمزی ادرار، کم آبی بدن و ضعف جسمی می شود.

در صورت استفاده از داروهای قلب و یا داروهای کاهش دهنده پتاسیم، نباید مصرف شود. این گیاه میزان قند خون را پایین می آورد. به خصوص اگر همراه با داروهای کاهش دهنده قند خون استفاده شود.

 

 تهیه نوشیدنی آلوئه ورا

  تهیه نوشیدنی آلوئه ورا :

برای تهیه نوشیدنی آلوئه ورا ابتدا آن را با دقت پوست کنده یعنی نباید هیچ قسمتی از پوست سبز برگ روی مغز آن باقی بماند چون خاصیت ملینی بسیار شدید دارد. سپس مغز یا فیله آلوئه ورا را داخل مخلوط کن انداخته آب یک عدد لیمو ترش درشت و ۲ تا ۴ لیوان آب بسته به مقدار آلوئه ورا و ۴ قاشق غذاخوری عسل طبیعی به آن اضافه کرده محتویات را مخلوط می‌کنیم.

نوشیدنی سفید رنگی درست می‌شود که بسیار خوشمزه و پرخاصیت است. لازم به ذکر است که اگر برگ را در همان زمان از گیاه جدا نمایید باید چند دقیقه برگ را کمی مایل قرار داده تا شیره تلخ آن خارج شود و یا بعد از پوست کندن برگ، فیله را به مدت ۵ دقیقه داخل آب بگذارید تا تلخی آن گرفته شده یا مستقیم استفاده کنید و مقدار عسل را بیشتر کنید تا آزاردهنده نباشد.اما اگر برگ را از عطاری خریداری می نمایید نیازی به اینکار نمی باشد چون برگ ها کهنه بوده و شیره آنها خارج شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *