رژیم کتو چیست؟

رژیم کتو

آیا می‌توانیم با رژیم غذایی چربی‌های بیشتری را آب کنیم؟ با رژیم کتو این کار شدنی است. شاید با شنیدن این جملات تعجب کنید که چگونه ممکن است با خوردن، وزن بیشتری را کم کرد؟ باتوجه‌به تمامی ادعاهای موجود از طرف رژیم کتو می‌توان گفت بله و چنین امری امکان‌پذیر خواهد بود.

این روزها رژیم کتوژنیک به یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی تبدیل شده است. به نظر می‌رسد که این روزها رژیم کتو در میان افرادی که می‌خواهند کاهش وزن داشته باشند یکی از واژه‌های ماندگاری است که در دنیای رژیم غذایی بسیار تأثیرگذار بوده است. در ادامه با ما همراه باشید تا با واقعیت و مهم‌تر از همه مزایا رژیم کتو بیشتر آشنا شوید.

با رژیم پرطرف‌دار کتو آشنا شوید

شاید تابه‌حال اسم رژیم کتو به گوشتان نخورده باشد اما جالب است بدانید که این رژیم یک روش جدید نیست. رژیم کتوژنیک به‌عنوان درمان برای صرع در دهه 1920 برای اولین‌بار پدید آمد. رژیم کتوژنیک به معنای یک رژیم کم کربوهیدرات و پرچرب است که فواید زیادی را برای سلامتی به همراه دارد. درواقع بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که این نوع رژیم غذایی می‌تواند به طور چشمگیری به کاهش وزن و در مقابل بهبود سلامتی شما کمک کند.

در این نوع رژیم شما با کاهش شدید مصرف کربوهیدرات و جایگزین‌کردن آن با چربی مواجه خواهید بود. به عبارتی با کاهش میزان قند و کربوهیدرات در بدن، برای جبران آن از تبدیل کردن سلول‌های چربی برای انرژی در بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل در سرعت کمتری چربی‌های شما از بین خواهد رفت. درنتیجه کاهش وزن به حداکثر می‌رسد.

زمانی که این اتفاق می‌افتد بدن شما در سوزاندن چربی برای انرژی موردنیاز خود کارآمدتر می‌شود. بااین‌حال می‌تواند با تمامی این موارد فواید بسیاری را برای سلامتی شما به همراه داشته باشد.

رژیم کتو چگونه عمل می‌کند؟

در شروع رژیم کتو هنگامی که مصرف کربوهیدرات محدود می‌شود، ازآنجایی‌که بدن برای فعالیت به این کربوهیدرات‌ها نیاز دارد؛ بنابراین به سراغ کربوهیدرات‌های ذخیره شده در بدن می‌رود. درحالی‌که شما همچنان به محدودکردن مواد کربوهیدراتی پایبند هستید، بدن مواد موردنیازش را از چربی‌ها تغذیه خواهد کرد.

به این فرایند که بدن ذخایر گلوکز کافی برای مصرف انرژی را نداشته باشد و از جایگزین آن یعنی چربی استفاده می‌کند، کتوزیس می‌گویند. در این فرایند اسیدهایی به نام کتون تولید می‌شود که در بدن تجمع می‌یابند و می‌توان از آن‌ها برای انرژی استفاده کرد.

با محدودکردن مصرف کربوهیدرات بدن نیاز بیش‌تری به چربی پیدا می‌کند، به همین دلیل شما باید چربی بیش‌تری مصرف کنید تا به این نیاز پاسخ دهید. شاید با خود فکر کنید که با مصرف چربی کاهش وزن اتفاق نخواهد افتاد. اما باید در نظر داشته باشید که با مصرف مواد غذایی با چربی کم، نه‌تنها در این رژیم وزن شما کاهش می‌یابد؛ بلکه بر روی کاهش وزن در مدت‌زمان کوتاهی نیز تأثیر خواهد گذاشت.

نکته مهم

توجه داشته باشید که در روزهای ابتدایی این رژیم، کاهش وزن بر اثر دفع آب ناشی از مصرف چربی‌ها خواهد بود. درنتیجه اگر می‌خواهید بدانید تا چه اندازه این رژیم برای شما تأثیرگذار بوده است و از ادامه آن دل‌گرم شوید، باید میزان آبی که از طریق ادرار یا عرق دفع می‌شود را در نظر داشته باشید.

این نسبت به این صورت عمل می‌کند که باتوجه‌به وزن و جثه‌ای که هر فرد دارد، میزان آب بدن وی نیز متفاوت است. درنتیجه میزان دفع آب از طریق این رژیم و کارساز بودن آن نیز براین‌اساس متفاوت خواهد بود. بدین ترتیب در روزهای آیندة این رژیم، کاهش وزن ناشی از سوختن چربی‌ها خواهد بود و همچنین با عادت کردن بدن به این روند، نه‌تنها کاهش وزن سریع اتفاق می‌افتد؛ بلکه هیچ ناراحتی و سختی شامل حال شما در این رژیم نخواهد شد.

همچنین مطالعه کنید مقاله‌ی چگونه چاق شویم؟

مزایای رژیم غذایی کتو چیست؟

این رژیم با عملکردی که در بدن ایجاد می‌کند، مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت. همان‌طور که بیان شد کاهش وزن از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزایای این رژیم است. در ادامه لیستی از عواملی که مزایای دیگر رژیم کتو بر آن‌ها تأثیرگذار است، برای شما آورده شده است.

  • سرطان

رژیم‌های کتوژنیک باعث می‌شوند قند را به‌سرعت بسوزانید؛ بنابراین نیازی به ذخیره آن ندارید. این بدان معناست که بدن شما به انسولین کمتری نیاز دارد و درنتیجه کم‌تر نیز تولید می‌کند. این میزان پایین بودن ممکن است به محافظت از شما در برابر انواع سرطان کمک کند یا حتی رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد.

  • بیماری‌های قلبی

عجیب به نظر می‌رسد که رژیمی که نیاز به چربی بیش‌تر دارد، می‌تواند کلسترول خوب را افزایش دهد و کلسترول بد را کاهش دهد؛ اما رژیم‌های کتوژنیک دقیقاً با این موضوع مرتبط هستند. این بدان معناست که احتمال ابتلا به فشارخون بالا، سخت شدن شریان‌ها، نارسایی قلبی و سایر بیماری‌های قلبی کمتر است. بااین‌حال نمی‌توان ادعا کرد که این مزیت همیشگی خواهند بود.

  • آکنه

کربوهیدرات‌ها با این بیماری پوستی؛ یعنی آکنه مرتبط هستند؛ بنابراین کاهش مصرف کربوهیدرات می‌تواند از بروز این موضوع جلوگیری کند. از طرف دیگر، کاهش انسولین که رژیم کتوژنیک باعث آن است، ممکن است به توقف تولید آکنه نیز کمک کند.

  • دیابت

رژیم‌های کم کربوهیدرات به پایین نگه‌داشتن قند خون شما کمک می‌کنند. اما زمانی که بدن شما برای تأمین انرژی چربی می‌سوزاند، همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، ترکیباتی به نام کتون ایجاد می‌شود. با ادامه این رژیم، تعداد این کتون‌ها نیز افزایش می‌یابند. این در حالی است که اگر از قبل بیماری زمینه‌ای دیابت نوع 1 دارید، با افزایش این کتون‌ها می‌تواند باعث پیشرفت بیماری شما شود.

  • تخمدان پلی‌کیستیک

میزان بالای انسولین موجود در بدن زنان می‌تواند باعث این سندروم شود. همان‌طور که می‌دانید این سندروم چرخه قاعدگی زنان را متوقف می‌کند و یا باعث ایجاد نامنظمی در دوره ماهیانه آنان می‌شود که تبعات مضری را برای بدن آنان به همراه خواهد داشت. رژیم‌های کتوژنیک که هم میزان انسولین تولیدی و هم مقدار موردنیاز را کاهش می‌دهند، به درمان این بیماری کمک می‌کنند.

  • اختلالات سیستم عصبی

بر اساس تحقیقاتی که از سوی دانشمندان انجام شده است، آنان بر این باورند که کتون‌هایی که بدن شما هنگام تجزیه چربی برای انرژی تولید می‌کند، می‌تواند به محافظت از سلول‌های مغز در برابر آسیب کمک کنند. به‌عنوان‌مثال همان گونه که در قبل نیز بیان شد، رژیم غذایی کتو برای درمان صرع استفاده می‌شود. این در حالی است که به بیماری‌هایی ازجمله آلزایمر، بیماری پارکینسون، و اختلالات خواب نیز کمک خواهد کرد.

باوجود تمام مزایایی که فرد را وسوسه می‌کند که رژیم کتو را امتحان کند، هنوز باید تحقیقات بیشتری در این زمینه‌ها انجام شود تا از مفید بودن آن به‌صورت 100 درصدی اطمینان پیدا کنند.

رژیم کتو

رژیم غذایی کتو چه مشکلاتی را برای بدن می‌تواند ایجاد کند؟

به دلیل آنکه رژیم کتو انواع مختلفی دارد، اگر باتوجه‌به توصیه‌های مشاوران تغذیه، تصمیم به انجام این رژیم گرفته شود، معایب آن نادر خواهد بود؛ زیرا این افراد باتوجه‌به شرایط بدن شما محصولات غذایی که باید در این رژیم مصرف کنید را مشخص می‌کنند. واضح است این کارشناسان رژیمی که برای سلامتی شما ضرر داشته باشد را به شما توصیه نخواهند کرد.

رژیم کتو نیز مانند هر رژیم دیگر در کنار تأثیراتی مانند کاهش وزن، در تلاش برای ایجاد سبک زندگی و عادات غذایی سالم است. این در حالی است که در برخی موارد ممکن است شرایطی مانند: یبوست، قند خون پایین یا سوءهاضمه را تجربه کنید.

در مواردی دیگر به‌ندرت رژیم‌های کم کربوهیدرات می‌توانند منجر به سنگ کلیه یا سطوح بالای اسید در بدن شما شوند. سایر عوارض جانبی نیز شامل سردرد، ضعف و تحریک‌پذیری، بوی بد دهان و خستگی نیز می‌تواند ازجمله مواردی باشد که رژیم کتو در دسته معایب خود خواهد داشت.

رژیم کتو برای چه کسانی مناسب نیست؟

اگر اصطلاح «رژیم کتو» را در اینترنت جستجو کنید، ادعاهای سلامتی زیادی دررابطه‌با رژیم کتوژنیک خواهید یافت. اما قبل از اینکه این روش را امتحان کنید، مهم است که بدانید علم در مورد اینکه چگونه ممکن است بر سلامت شما تأثیر بگذارد، مهم است.

متأسفانه افراد زیادی به‌واسطه صحبت و توصیه‌هایی از اطرافیان خود به امتحان کردن رژیم‌های مختلف می‌پردازند. باتوجه‌به مواردی که گفته شد حتماً تصور می‌کنید که بهترین رژیم موجود برای هر فردی با هر شرایطی که دارد، همان رژیم کتو است.

این در حالی است که رژیم کتو باوجودآنکه رژیم هیجان‌انگیزی به نظر می‌رسد، اما به دلیل عملکردی که این رژیم در بدن دارد، برای برخی از افراد نه‌تنها مناسب نخواهد بود؛ بلکه می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای فرد ایجاد کند. در ادامه برخی از شرایطی که افراد با داشتن آن نباید به سراغ رژیم کتو بروند برای شما بیان شده است.

  • افرادی با دیابت نوع 1
  • زنان باردار و همچنین در دوران شیردهی این رژیم برای آنان مناسب نیست.
  • افرادی که رفلکس شدید معده دارند.
  • کودکان و افرادی که لاغری شدیدی دارند.
  • افرادی که مشکلات کلیوی همانند: سنگ کلیه، مشکلات دفع پروتئین و نارسایی کلیوی دارند.
  • اشخاصی که ابتلا به تیروئید پرکار هستند.
  • وجود نارسایی‌های قلبی
  • افرادی که بیماری‌های خونی دارند.

افرادی که این بیماری‌های زمینه‌ای و مشکلات را ندارند می‌توانند این رژیم انتخاب کنند. توصیه می‌شود اگر قصد دارید این رژیم را امتحان کنید، حتماً با متخصص تغذیه در این باره مشورت کنید. در صورت داشتن هرگونه بیماری زمینه‌ای نیز با درمیان‌ گذاشتن خواسته و شرایط خود با پزشک، از بی‌خطر بودن این رژیم برای خود اطمینان پیدا کنید.

جمع‌بندی

رژیم کتو یکی از عبارت‌هایی است که به‌تازگی به دنیای رژیم غذایی وارد شده است. هرچند که این رژیم درگذشته نیز وجود داشته است؛ اما امروزه رواج بیشتری در میان انسان‌ها یافته است. در این رژیم با محدودکردن کربوهیدرات مصرفی، بدن سوخت موردنیاز خود را از چربی‌ها تأمین می‌کند.

همین امر باعث کاهش وزن که یکی از اصلی‌ترین اهداف رژیم گرفتن است، می‌شود. افزون بر آن این رژیم با عملکرد فوق‌العاده‌ای که دارد باعث می‌شود بدن در وضعیت سلامتی مناسب‌تری قرار گیرد. بااین‌حال مانند هر رژیم دیگر بهتر است پیش از شروع این رژیم با افراد متخصص یا پزشک مشورت شود تا تأثیر عکسی را بر بدن شما نگذارد.

برای دریافت رژیم کتو اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *