سندروم شب خوری چیست و درمان غذایی آن

سندروم شب خوری

سندروم شب خوری چیست؟ ، سندروم شب خوری اختلالی است که در آن الگوی تغذیه و البته خواب فرد دچار تغییر می شود. این سندروم در سال ۱۹۵۵ توسط دکتر آلبرت استات کارت شناخته و معرفی شد. مبتلایان به این سندرم بخش اعظم غذایشان را طی ساعات شب و در زمان بیدار شدن های متعدد از خواب دریافت می‌کنند. در هنگام صبح معمولاً بی اشتها هستند و به علت شب خوری، معمولاً دچار اضافه وزن هستند که آنها را مستعد ابتلا به بیماری های ناشی از اضافه وزن از جمله فشار خون بالا دیابت و افزایش کلسترول می کند. اگر شما هم فکر می کنید به سندرم شب خوری گرفتار شده اید و به نوعی با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید، حتما تا آخر مقاله را در دایتون بخوانید.

 

معیار و علت سندرم شب خوری چیست

 

معیار و علت سندرم شب خوری چیست؟

دو معیار اصلی برای شناسایی اختلال سندرم شب خوری، عبارتند از:
  1. دریافت حداقل ۲۵ درصد از کالری روزانه بعد از وعده شام
  2. حداقل سه بار بیدار شدن از خواب در طی شب به منظور غذا خوردن

 

حتما بخوانید: زوایای پنهان چاقی و لاغری مفرط

 

سندروم شب خوری علل متفاوتی دارد

سندروم شب خوری علل متفاوتی دارد:

  • یکی از علل آن تغییر در ریتم شبانه روزی غذا خوردن است، در حالی که چرخه خواب و بیداری طبیعی می باشد. علت دیگر آن عادت به غذا خوردن در هنگام شب است. به طور مثال گاهی اوقات دانشجویانی که الگوی خواب و مطالعه شان به هم میریزد عادت به خوردن غذا در شب می کنند که در ادامه نمی توانند بر این عادت غلبه کنند.
  • علت دیگر می تواند رژیم غذایی باشد وقتی افراد در طول روز کالری محدودی دریافت می‌کنند، بدن پیامی به مغز می دهد که نیاز به غذا دارد و فرد به طور معمول در شب شروع به زیاد خوردن میکند.
  • سندروم شب خوری همچنین می‌تواند در واکنش به استرس ایجاد شود.
  • از جمله دلایل دیگری که برای این اختلال می توان در نظر گرفت اختلال در هورمون های ملاتونین و سروتونین است. به نظر می‌رسد سروتونین در این اختلال نقش مهمی دارد به نوعی که تجویز داروی سرترالین کاهش معنادار شب خوری را نشان داده است.

حتما بخوانید: علت اصلی همه گیری چاقی

 

میزان شیوع سندرم شب خوری

میزان شیوع سندرم شب خوری:

سندروم شب خوری یک تا دو درصد از جمعیت را درگیر می کند. ۶ درصد از افرادی که به دنبال درمان اضافه وزن شان هستند نیز دچار سندروم شب خوری هستند.

اگرچه سندرم شب خوری می‌تواند هر دو جنس را تحت تاثیر قرار دهد، اما در میان زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود. سندروم شب خوری اگرچه در افراد غیر چاق نیز رخ می دهد، اما در افراد چاق شیوع بیشتری دارد به خصوص برای افرادی که در حال پیگیری درمان های کاهش وزن هستند. علاوه بر این سن شیوع این سندروم اواخر دهه ۲۰ و اوایل دهه ۳۰ گزارش شده است.

 

حتما بخوانید: هوس های غذایی و راههای مقابله با آنها

علائم  سندرم شب خوری چطور بروز می کند؟

علائم  سندرم شب خوری چطور بروز می کند؟

اغلب افرادی که مبتلا به سندرم شب خوری هستند، دچار اضافه وزن و چاقی هستند. آنها احساس می‌کنند هیچ کنترلی روی رفتار تغذیه شان ندارند و حتی زمانی که گرسنه نیستند، در خفا غذا می خورند. آنها به شدت از کاری که انجام می دهند احساس پشیمانی و شرم می کنند.

این افراد معمولاً در طی شب حتی وقتی گرسنه نیستند هم می خورند و با وجود سیر بودن دست از غذا نمی کشند و البته این کار را به تنهایی انجام میدهند.  آنها ترکیبی از احساس گناه و افسردگی،  نفرت و ناراحتی دارند. این افراد معمولاً در طول روز غذا نمیخورند و بیشتر کالری شان را شب ها دریافت می کنند.  از جمله مشخصات  افراد ی که به سندرم شب خوری دچار هستند، تلاش مکرر ایشان برای گرفتن رژیم غذایی و شکست در این کار، افسردگی و اضطراب،  سوء مصرف مواد،  نگرانی در مورد اندام، کمال گرایی و داشتن تصویر منفی نسبت به خود است.

 

درمان سندرم شب خوری چگونه است؟

درمان سندرم شب خوری چگونه است؟

درمان موفق سندروم شب خوری، معمولاً ترکیبی از انواع درمان هاست. درمان سندرم شب خوری معمولاً با آموزش بیماران در مورد وضعیت آنها آغاز می‌شود. به طوری که نسبت به الگوهای غذاخوردن آگاه می شوند و می توانند شروع به شناسایی محرک‌ها کنند.

 

درمان سندرم شب خوری، شامل چند گام است:

 

  • ارزیابی تغذیه و درمان فیزیولوژی ورزش: یعنی تشویق کردن فرد به افزایش فعالیت فیزیکی، به این صورت که افراد دارای سندرم بیش خوری، باید یک فعالیت ورزشی خاص را به طور منظم دنبال کنند.
  • یادداشت غذایی: فرد مبتلا به سندرم بیش خوری، باید تمامی غذاها و نوشیدنی هایی را که از صبح تا شب همراه با زمان مصرف دریافت کرده را یادداشت کند و به متخصص تغذیه خود نشان دهد.
  • مشاوره با روانشناس و ادغام درمان رفتار شناختی و درمان بین فردی و مدیریت استرس
  • تکنیک های رفتاری مانند بستن در اتاق خواب، بستن انباری و محل های نگهداری غذا و نصب علائم بردر اتاق خواب و آشپزخانه بیماران سندرم بیش خوری را آگاه می کند به تخت خواب برگردند.
  • خوردن یک لیوان شیر قبل از خواب، به خواب خوب بیماران مبتلا به سندرم بیش خوری کمک می‌کند و آنچه اهمیت دارد این است که به هیچ عنوان از قرصهای خواب از جمله زولپیدم نباید استفاده شود.
  • در نهایت دارو درمانی است که اگرچه تاکنون تحقیقات زیادی در این مورد صورت نگرفته، داروی سرترالین یا زولوفت به عنوان مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین برای درمان  اختلال سندرم بیش خوری، پیشنهاد می شود.

 

 

حتما بخوانید: رژیم های لاغری و مزایا و معایب

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *