زوایای پنهان چاقی و لاغری مفرط و درمان غذایی

زوایای پنهان چاقی و لاغری مفرط

چاقی و لاغری مفرط ، در بیان عارضه چاقی و لاغری مفرط باید بدانید که سوءتغذیه طیفی است که در دو سر آن چاقی و لاغری مفرط قرار دارند. زمانی که چربی بیش از حد طبیعی در بدن ذخیره می شود چاقی مفرط بوجود می آید که با مخاطرات فراوانی همراه است .همان گونه که چاقی مفرط دارای عوارضی است ، لاغری مفرط نیز با عوارضی همراه است. در این مقاله قصد داریم زوایای پنهان چاقی و لاغری مفرط از دیدگاه علل بوجود آورنده آنها را به شما نشان دهیم. پس اگر شما هم از این عوارض رنج می برید بد نیست که تا انتها دایتون را دنبال کنید.

 

 

چاقی و لاغری مفرط و توانایی تشخیص طعم و مزه غذاها

 

چاقی و لاغری مفرط و توانایی تشخیص طعم و مزه غذاها:

تشخیص طعم و مزه غذا و نوع عادت های فردی در غذا خوردن ما تاثیر دارد. وقتی شما نتوانید نسبت به طعم های مختلف واکنش نشان دهید ممکن است بسیار چاق یا بسیار لاغر شوید و دچار اختلال در خوردن شوید. قسمتی از مغز که طعم غذا را تشخیص می دهد به غذا های مختلف و طعم های مختلف عکس العمل نشان داده و در اثر الگوهای غیر طبیعی خوردن دچار اختلال می گردد. درمطالعه ای روی زنان با سنین خیلی بالا، قسمت کنترل طعم و عطر غذا در مغزشان دچار اختلال شده بود و دیگر تفاوتی بین عطر و یا طعم غذاها قائل نبودند. بنابراین میزان چاقی و لاغری مفرط هم به نسبت در آنها بالا رفته بود. آنها حتی تفاوت آب شیرین و آب معمولی را احساس نمی کردند.

حتما بخوانید: رژیم های لاغری و مزایا و معایب

دقیقاً بر اساس همین پژوهش می‌توان اختلالات خوردن چاقی های بی رویه و یا لاغری های شدید را در این قسمت مغز جستجو کرد و چنانچه بتوان به گونه‌ای عادت کرد که مغز به صورت درست و صحیح خوراکی ها و طعم های آنها را از هم تشخیص دهد می توان امیدوار بود که با تغذیه صحیح با چاقی ها و لاغری های مفرط مبارزه کرد. شاید تنظیم عطر و طعم غذا بتواند در این مورد به ما کمک کند که البته باید بیشتر به تحقیق و بررسی در این مورد پرداخته شود.

 

زوایای پنهان چاقی و لاغری مفرط

لاغری مفرط و متابولیسم بدن:

اینکه چقدر می خورید اصلاً مهم نیست به نظر می‌رسد که بدن شما آنچه می خورید را بدون آنکه حتی یک گرم به وزن تان اضافه کند می‌سوزاند شما حتی فعالیت بدنی خاصی هم انجام نمی دهید که مواد آن وزن اندکی که اضافه کرده اید را هم از دست بدهید آیا این اتفاقات برای شما آشناست پس بدن شما احتمالاً متابولیسم بالایی دارید.داشتن متابولیسم بالا به این معنی است که بدن شما انرژی غذاها را سریع تر از میزانی که در افراد مشابه دیگر سوزانده می‌شود می سوزاند. بنابراین شما به لاغری مفرط دچار شده اید.

میزان متابولیسم پایه به حداقل مقدار انرژی مورد نیاز بدن شما برای انجام این فرایند های متابولیکی گفته می شود. در واقع متابولیسم پایه شما حدود ۴۰ تا ۷۰ درصد نیاز انرژی و سبک زندگی شماست.  این همان میزانی است که تعیین می‌کند متابولیسم کلی شما چقدر بالا یا چقدر پایین است و نهایتاً چطور بر وزن شما تاثیر می‌گذارد. چنانچه متابولیسم بدن شما بیش از حد بالا یا پایین باشد، شما به چاقی یا لاغری مفرط گرفتار می شوید.

 

عوارض لاغری مفرط

 

عوارض لاغری مفرط:

در دنیای امروز تبلیغات فراوانی برای کاهش دادن  وزن از طرق مختلف و بسیار جذاب از هر سویی به مخاطبان که همان مردم عادی هستند عرضه می‌شود. امروزه لاغر اندام بودن به ویژه در میان نسل جدید چنان با ارزش تلقی می شود که بسیاری موارد افرادی با وزن طبیعی را نیز نگران وزن خود می‌کند و لاغر اندام بودن با جذاب بودن برخورداری از موقعیت خوب میان جامعه و حتی دوستان همراه شده است.

با این حال واقعیات علمی چندان موافق این مسئله نیست و لاغری مفرط درست مانند چاقی مفرط می‌تواند مخاطراتی برای سلامتی فرد داشته باشد. در حقیقت ذخیره مقداری از انرژی مواد غذایی به صورت چربی در بدن صرفاً نتایج بدی ندارد و بدن ما برای رشد و نمو و عملکرد صحیح به وجود این ذخیره انرژی نیاز دارد.چرا که توانایی انجام کار و فعالیت سنگین کاملاً به وجود چنین ذخیره‌ای در بدن وابسته است.

چربی همچنین در عملکرد مغز، پوست، مو، سیستم ایمنی و غیره نقش حیاتی دارد که بدون چنین ذخیره‌ای کارایی بدن کاهش می یابد ولی مشکل معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که بدن از نقطه تعادل میزان ذخیره چربی فاصله می‌گیرد و به لاغری مفرط یا چاقی مفرط گرفتار می شود. به همین دلیل آگاهی از این نقطه تعادل بسیار با ارزش است.

حتما بخوانید: رژیم غذایی پالئولتیک چیست؟

زوایای پنهان چاقی و لاغری مفرط

متابولیسم بالا علت لاغری مفرط:

اگر شما در اضافه کردن وزن یا ماهیچه به بدنتان مشکل دارید این اولین علامت متابولیسم بالاست این امر می‌تواند برای برخی از افراد معنی خوبی داشته باشد ولی برای کسانی که کم وزن هستند و به لاغری مفرط دچار شده اند، این امر می‌تواند منجر به یک سری مشکلات شود.

این افراد به منظور افزایش وزن به مصرف غذاهای پرچرب روی می آورند که این امر نیز می‌تواند به نوبه خود زمینه‌ساز مشکلات دیگری باشد. بسیاری از مردم که در تلاش برای افزایش وزن هستند به خوردن تمام انواع مختلف غذا ها روی می آورند که ضرورتاً برای آنها مفید نیستند.

افراد لاغر معمولاً کالری کافی برای اینکه نیاز بدنشان را فراهم کند، دریافت نمی‌کنند و اغلب حداقل به برخی از انواع سوء تغذیه مبتلا هستند. چرا که معمولاً ویتامین و مواد معدنی کافی نیز به بدنشان نمی‌رسد.

زوایای پنهان چاقی و لاغری مفرط

متابولیسم پایین علت چاقی مفرط:

بالا نگه داشتن سوخت و ساز بدن برای کاهش وزن وو جلو گیری از چاقی مفرط بسیار مهم است دفع آن بسیار مهم است.

با این وجود ، چندین اشتباه در شیوه زندگی معمول ممکن است متابولیسم شما را کند بکند. که اگر این عادت ها را ترک نکنید، می توانند باعث چاقی شوند – و حتی شما را در آینده مستعد چاقی مفرط کنند.

یکی از این اشتباهات خوردن کالری بسیار کم است. به این دلیل که خوردن کالری بیش از حد کم ، می تواند باعث کاهش عمده سوخت و ساز شود.هنگامی که میزان کالری خود را به میزان چشمگیری کاهش می دهید ، بدن شما احساس می کند که با قحطی غذا مواجه شده و میزان سوزاندن کالری را پایین می آورد.

مطالعات کنترل شده در افراد لاغر و اضافه وزن تأیید می کند که مصرف کمتر از 1000 کالری در روز می تواند تأثیر چشمگیری بر میزان متابولیک شما داشته باشد.

علاوه بر این ، حتی بعد از اینکه کالری دریافتی خود را در طی 5 هفته بعد افزایش می دهید ، میزان متابولیسم استراحت شما بسیار پایین تر از قبل از رژیم غذایی 1000 کالری تان خواهد بود.

اگر می خواهید با محدودیت کالری وزن خود را کاهش دهید ، کالری مصرفی خود را بیش از حد محدود نکنید – یا برای مدت طولانی، از رژیم های کم کالری استفاده نکنید.

 

حتما بخوانید: کنترل وزن و اهمیت آن در تغذیه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *