انجیر و تاثیر آن بر رژیم‌های غذایی و تغذیه

انجیر و تأثیر آن در درمان

انجیر و تاثیر آن که میوه ای بی نظیر با پوستی زرد، بنفش یا سبز گوشتی صورتی و طعمی ملایم و شیرین است. نام علمی Ficus carica می باشد. انجیر و برگهای آن با مواد مغذی پر شده و تأثیر آن در درمان بیماری ها به اثبات رسیده است. انجیر هضم را بهبود می بخشد ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و به شما در مدیریت سطح قند خون کمک کند. در این مقاله به بررسی انجیر و تأثیر آن در درمان بیماری ها، خصوصیات آن و همچنین نحوه افزودن آن به رژیم غذایی می پردازیم. پس این مقاله پر کاربرد را تا انتها در دایتون بخوانید.

 

انجیر و کنترل فشار خون

در کنترل فشار خون:

انجیر تازه در حالی که کالری نسبتاً کم دارد از نظر مواد مغذی غنی است.انجیر منبع خوبی از پتاسیم می‌باشد که یک ماده معدنی مناسب برای کنترل فشار خون است از آنجا که بسیاری از مردم نه تنها میوه و سبزی به اندازه کافی مصرف نمی‌کنند بلکه از مقادیر بالای سدیم به عنوان نمک در تهیه غذاهای خود استفاده می‌کنند بنابراین این افراد ممکن است دچار کمبود پتاسیم شوند. مصرف کم غذاهای غنی از پتاسیم به ویژه هنگامی که با مصرف بالای سدیم همراه باشد می‌تواند به فشار خون بالا در این افراد منجر شود.

حتما بخوانید: نکات کلیدی تغذیه در سرطان روده بزرگ

 

انجیر تازه حاوی مقداری کالری از قندهای طبیعی است و یک میان وعده کم کالری به حساب می آید. اما انجیر خشک سرشار قند و کالری است ، زیرا شکر هنگام خشک شدن میوه ها غلیظ می شود.

انجیر همچنین حاوی مقادیر کمی از طیف گسترده ای از مواد مغذی است ، اما به ویژه از نظر مس و ویتامین B6 بسیار غنی می باشد.مس یک ماده معدنی حیاتی است که در چندین فرایند بدن از جمله متابولیسم و تولید انرژی و همچنین تشکیل سلول های خونی ، بافت های همبند و انتقال دهنده های عصبی نقش دارد.

ویتامین B6 هم یک ویتامین مهم برای بدن به شمار می رود زیرا ایجاد پروتئین های جدید و بافت عضلانی کمک می کند.همچنین نقش مهمی در سلامت مغز دارد.

انجیر دارای مزایای بالقوه زیادی است ، از جمله ارتقاء سلامت دستگاه گوارش و قلب ، بعلاوه به مدیریت بالقوه قند خون هم کمک می کند:

 

انجیر و کنترل فشار خون

با انجیرسلامت گوارشی تان را ارتقا دهید.از دیرباز از انجیر به عنوان داروی خانگی یا یک روش جایگزین برای مشکلات گوارشی مانند یبوست استفاده می شده.

 

انجیرحاوی فیبراست ، که به نرم شدن وحجیم شدن مدفوع و کاهش یبوست کمک می کند. همچنین به عنوان یک منبع پربیوتیک – یا یک منبع غذایی برای باکتریهای سالم که در روده شما وجود دارد ، می تواند باعث تقویت سلامت دستگاه گوارشی تان شود.

 

از قدیم العیام، عصاره میوه یا خمیر انجیر به سرعت حرکت مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش ، کاهش یبوست و بهبود علائم بیماریهای گوارشی مانند کولیت اولسراتیو کمک  می کرده است.

 

در مطالعه ای بر روی 150 فرد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، نشان داده شد، افرادی که حدود 4 عدد انجیر خشک (45 گرم) دو بار در روز مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در علائم – از جمله درد ، نفخ و یبوست – در مقایسه با گروه شاهد داشتند.

 

انجیر و سلامت عروق

انجیر و کمک به سلامت عروق:

از آنجاییکه انجیرفشار خون و سطح چربی خون را بهبود می بخشد ، می تواند به بهبود سلامت عروق شما و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند. کارشناسان تغذیه برای توقف فشارخون بالای افراد مواد غذایی نظیر میوه و سبزیجات را جایگزین تنقلات و شیرینی کرده همچنین توصیه به مصرف مواد لبنی کم چرب می کنند بدین ترتیب میزان پتاسیم منیزیم و کلسیم بیشتری به بدن شخص می رسد و در نتیجه سبب کاهش فشار خون می گردد. از آنجاییکه انجیر غنی از پتاسیم است، از این طریق به کاهش فشار خون کمک می کند.

یک مطالعه نشان داد که عصاره انجیر باعث کاهش فشار خون در موشهای دارای فشار خون بالا شده. همچنین در مطالعات حیوانی، مصرف انجیر باعث بهبود كلسترول تام ، كلسترول HDL (خوب) و تري گليسيريد شده است.

علاوه بر این محققان خاطرنشان کردند سطح LDL درافرادی که روزانه حدود 14 انجیر خشک (120 گرم) به رژیم غذایی خود اضافه می کنند ، در مقایسه با گروه کنترل کاهش پیدا کرد.

حتما بخوانید: رژیم های لاغری مزایا و معایب

 

انجیر به مدیریت قند خون کمک می کند

 

انجیر به مدیریت قند خون کمک می کند:

در یک مطالعه که از سال 1998 انجام شد ، مشخص شد که خوردن چای برگ انجیر به همراه صبحانه می تواند نیازبه انسولین را در بیماران دیابتیک وابسته به انسولین، کاهش دهد. در واقع ، دوز انسولین در آنها حدود 12٪ کاهش یافت. زیرا عصاره مایع ساخته شده از برگ درخت انجیر دارای خواص ضد دیابتی می باشد که در واقع می‌تواند مقدار انسولین مورد نیاز در افراد مبتلا به دیابت که نیازمند تزریق انسولین میباشند را کاهش دهد.

علاوه بر این ،مطالعه جدیدتری نشان داد، نوشیدنی های حاوی عصاره میوه انجیر، از اندیس گلیسمی پایین تری (GI) نسبت به نوشیدنی های بدون عصاره میوه انجیر برخوردار هستند ، به این معنی که این نوشیدنی ها تأثیر مطلوب تری بر سطح قند خون خواهند داشت.

با این حال ، میوه های انجیر – به ویژه انجیر خشک – قند زیادی دارند و ممکن است در کوتاه مدت سطح قند خون را افزایش دهند. اگر در مدیریت سطح قند خون خود مشکل دارید ، باید میزان مصرف انجیر خشک شده را محدود کنید.

 

انجیر راهی شیرین برای کمک به کاهش وزن

 

 راهی شیرین برای کمک به کاهش وزن:

انجیر منبع خوبی از فیبرهای غذایی میباشد فیبر اثر مثبتی بر روی کنترل وزن دارد و گرسنگی را به تأخیر می‌اندازد. بنابراین  انجیر همانند سایر غذاهای پر فیبر در یک برنامه کنترل وزن می تواند مفید باشد.

 

 میوه ای غنی از فیبر محلول:

انجیر حاوی پکتین، نوعی فیبر محلول است. فیبرهای محلول در دستگاه گوارش حرکت می‌کنند و اساساً کار نظافت توده اضافی کلسترول و انتقال و دفع آن از بدن را برعهده دارند. به طور کلی پکتین موجود در انجیر به عنوان یک فیبر محلول سبب افزایش حرکات دودی روده بزرگ هم می شود که به نوبه خود باعث خروج سریع مواد زائد از بدن خواهد شد و ملین کنندگی و ضد یبوست انجیر هم به همین دلیل است.

مقادیر زیاد فیبر در رژیم غذایی خود می‌تواند باعث سلامت کلی بدن و جلوگیری از بروز انواع خاصی از سرطان ها از قبیل سرطان شکم و سرطان روده بزرگ شود. همچنین سرطان سینه  در زنانی که میوه هایی از قبیل سیب، انجیر، گلابی، آلو و حبوباتی نظیر عدس و لوبیا و غلات سبوس دار استفاده می کنند، کمتر اتفاق می افتد.

 

انجیر و تأثیر آن در کاهش برونشیت

انجیر و تأثیر آن در درمان و تأثیر آن در کاهش برونشیت

چای برگ انجیر عموماً برای حالات تنفسی گوناگون از قبیل برونشیت تجویز می‌شود. همچنین از آن به عنوان یک روش درمانی در کاهش علائم بیماران مبتلا به آسم استفاده میشود.

حتما بخوانید: آووکادو فرا میوه ای طبیعی

انجیر و تأثیر آن در درمان و عملکرد جنسی

قرن‌هاست که انجیر به عنوان یک راه برای اصلاح اختلال عملکرد جنسی مانند نازایی و همچنین اختلال نعوظ توصیه شده است. موفقیت واقعی آن به عنوان یک داروی مقوی برای غرایز جنسی سوال‌برانگیز است اما وجود مقدار زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی با ارزش در انجیر ممکن است سبب افزایش ناگهانی انرژی و استقامت در بدن شخص گردد. به منظور افزایش میل جنسی خود می توانید دو الی سه عدد انجیر را در طول شب در شیر خیسانده و صبح آن را میل کنید.

 

انجیر و تأثیر آن در درمان و تقویت استخوان ها

انجیر غنی از کلسیم است که یکی از اجزای مهم در تقویت استخوان و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان می باشد. این میوه سرشار از فسفر است که تشکیل استخوان را تشویق می‌کند.در صورت هرگونه آسیب و یا تحقیق و استخوان سبب رشد مجدد آن می گردد.

 

استفاده از انجیر در طب سنتی

 

استفاده از انجیر در طب سنتی

از جوشانده انجیر خشک به عنوان تسکین التهاب مجاری تنفسی و التهاب اعضای دیگر مانند کلیه مثانه و مواردی مثل سرخک و ذات الریه استفاده می‌شده است. همچنین غرغره جوشانده انجیر خشک را برای تسکین تحریکات مخاط دهان، گلو و سینه استفاده می‌کردند. انجیر خشک محرک اعمال روده و معده است به همین دلیل آن را برای درمان سوء هاضمه و یبوست های مزمن می خوردند. در زمان‌های قدیم از برگ درخت انجیر در بیماریهای جلدی مانند سوختگی، زخم، زگیل، میخچه و مشکلاتی مثل بواسیر استفاده می شده. روزانه ۳۰ گرم شربت انجیر برای رفع یبوست و  دو عدد انجیر خیس شده صبح ناشتا جهت تسکین سیاه سرفه و جوشانده سه عدد برگ انجیر جهت کاهش قند خون توصیه می شود.

 

 

حتما بخوانید: انواع فیبر غذایی و فواید آنها

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *