راهنمای کامل تغذیه نوزاد (قسمت اول)

راهنمای کامل تغذیه نوزاد

تغذیه نوزاد. دغدغه اصلی مادر تغذیه نوزاد ش است. اینکه نوزاد چقدر و چگونه باید تغذیه شود تا به حد مطلوب رشد برسد و حتی از گزند بیماری ها در امان بماند. آیا نوزاد باید طبق الگو و دستورالعمل خاصی تغذیه کند؟ چگونه بفهمیم نوزاد به اندازه کافی تغذیه کرده و رشد کرده است؟پاسخ همه این سوالات را در وب سایت رسمی دکتر فاطمه مفیدی دریافت خواهید کرد.

 

تغذیه نوزاد :

در طول 2 سال اول زندگی که با رشد و نمو سریع فیزیکی و اجتماعی مشخص می شود، تغییرات زیادی اتفاق می افتد که بر روی تغذیه و دریافت مواد مغذی تأثیر گذار است. همچنین کفایت دریافت مواد مغذی شیرخواران ارتباط آنها با محیط اطرافشان را تحت تأثیر قرار می دهد. شیرخواران خوب تغذیه شده به محرک ها خیلی بهتر پاسخ می دهند و با والدین ارتباط بهتری برقرار می کنند.

تغذیه نوزاد

تغذیه نوزاد و رشد و نمو :

آنچه تعیین کننده وزن تولد نوزاد است، طول بارداری، وزن قبل از بارداری مادر و میزان افزایش وزن مادر در طی دوران بارداری است. بعد از تولد رشد شیرخوار تحت تأثیر ژنتیک و نحوه تغذیه او است. میزان رشد شیرخوار با جمع آوری و پایش داده های تن سنجی از جمله وزن، قد و دورسر کنترل می گردد. به اینصورت که داده های وزن و قد بر روی نمودار رشد سازمان بهداشت جهانی قرار داده می شود و از روی این نمودار وضعیت رشدی نوزاد تعیین می شود.

  • وزن شیرخوار معمولا در 4 الی 6 ماهگی دو برابر وزن تولد و در یک سالگی 3 برابر می شود. همچنین گنجایش معده شیرخوار در ابتدای تولد 20 میلی لیتر است که در یکسالگی به 200 میلی لیتر افزایش می یابد و او را قادر می سازد تا در هر وعده حجم غذای بیشتری مصرف کند.
  • مواد مغذی مورد نیاز نوزاد جهت رشد:

  • نیازهای مواد مغذی نوزادان منعکس کننده سرعت رشد آنها است. نیاز تغذیه ای نوزاد ترم که شیر مادر را به حد کفایت دریافت می کند یا با شیرخشک استاندارد تغذیه می شود، چنانچه مادر به نشانه های سیری و گرسنگی نوزاد حساس باشد، تأمین خواهد شد.
  • تعیین میزان نیازمندی انرژی و موادمغذی نوزاد و همچنین نحوه برآورده کردن آنها را در شماره بعدی این مطلب بخوانید.

مقاله مرتبط با تغذیه نوزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *