نکات تغذیه ای کرونا درباره ویروس ها

نکات تغذیه ای

نکات تغذیه ای کرونا ویروس ها ، کرونا ویروس ها گروهی از ویروس هستند که در پستانداران و پرندگان بیماری ایجاد می کنند. در انسان ، باعث عفونت های دستگاه تنفسی می شوند که البته معمولأ خفیف است ، مانند برخی موارد سرماخوردگی (از جمله رینو ویروس ها) ، اگرچه اشکال نادر آن ممکن است کشنده باشد ، مانند SARS ، MERS و COVID-19. تا کنون درمورد علایم بیماری و راه های پیشگیری از آن مطالب زیادی عنوان شده است. اما زیاد به نکات تغذیه ای کرونا ویروس ها پرداخته نشده. لذا در این مقاله سعی داریم نکات تغذیه ای کرونا ویروس ها و نقش کمل های تقویت کننده سیستم ایمنی در پیشگیری و درمان کرونا ویروس را به طوررمفصل توضیح دهیم. به شما توصیه می کنم این نکات کاربردی را در دایتوون، وب سایت رسمی دکتر فاطمه مفیدی بخوانید….

آیا مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی کمکی به پیشگیری از ویروس کرونا می کنند؟آیا مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی کمکی به پیشگیری از ویروس کرونا می کنند؟(نکات تغذیه ای کورونا )

از زمان شروع شیوع COVID-19 در ایالات متحده ، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و کمیسیون تجارت فدرال (FTC) تاکنون نامه هایی هشداردهنده به هفت شرکت برای فروش محصولاتی که قول درمان ، معالجه یا جلوگیری از آن را داده اند صادر کرده اند.

توجه داشته باشید که هیچ مدرکی نشان نمی دهد که مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی – مانند روی ، ویتامین دی ،چای سبز یا اکیناسه – به جلوگیری از عفونت های SARS-CoV-2 کمک می کنند.

 

ارتباط کرونا ویروس و مکمل روی:نکات تغذیه ای کورونا  و ارتباط کرونا ویروس و مکمل روی:

کوروویروسها در درجه اول به دستگاه تنفسی فوقانی و دستگاه گوارش پستانداران و پرندگان حمله می کنند.

این ویروس ها از یک ژنوم RNA تک رشته ای و یک هسته متقارن مارپیچی مثبت تشکیل شده اند. اندازه ژنوم كروناویروسها از حدود 27 تا 34 كیلوباز است. بنابراین دارای بزرگترین RNA در بین دیگر ویروسها است.

کرونا ویروس به معنی “تاج” یا “هاله” ، است زیراهنگامی که با میکروسکوپ الکترونی مشاهده می شود ، به دلیل سنبله های پروتئینی که در سطح آن قرار دارند، ظاهری شبیه به هاله خورشیدی دارد.

 اثر متقابل سنبله های پروتئینی با گیرنده سلول میزبان در تعیین  میزان و نوع عفونت گونه های ویروس اساسی است.

عفونت با ورود ویروس به ارگان میزبان آغاز می شود و پروتئین سنبله به گیرنده سلول میزبان متصل می شود. به عنوان مثال ، كروناویروس SARS به گیرنده آنژیوتانسین (ACE2) متصل می شود. پس از اتصال ، پروتئاز سلول میزبان پروتئین سنبله متصل شده به گیرنده را برش داده و فعال می کند.

تشخیص گیرنده توسط ویروس ها اولین و اساسی ترین گام عفونت های ویروسی در سلول های میزبان است. از آنجایی که. کرونا ویروس  انواع مختلفی از گیرنده ها را تشخیص می دهد، سلول های میزبان های زیادی را آلوده می کند و تهدیدات سلامتی برای انسان و حیوانات محسوب می شود.

کرونا ویروس ها می توانند گیرنده های پروتئینی یا قندی را بر روی سلول های میزبان تشخیص دهند و عملکرد فیزیولوژیکی آنها را مختل کنند.

درک مکانیسم های تشخیص گیرنده توسط کرونا ویروس ها می تواند بینش مهمی در مورد منشا ، تکامل و انتخاب گیرنده های کرونا ویروس ها ارائه دهد.

به عنوان مثال  ACE2 یک کربوکسی پپتیداز وابسته به روی است و عملکرد آن در تنظیم فشار خون می باشد. ACE2 همچنین فرد را در برابر نارسایی حاد ریه شدیدأ محافظت می کند. کرونا ویروس از طریق اتصال به زینک، بر روی سطح این گیرنده، آن را مهار می کند. مهار ACE2 ناشی از SARS-CoV باعث افزایش آسیب ریه می شود.

APN یک آمینوپپتیداز وابسته به روی، گیرنده پروتئینی دیگری است که توسط کرونا ویروس فعالیت خود را از دست می دهد.

این گیرنده نقش های چند منظوره ای مانند تنظیم درد ، تنظیم فشار خون و آنژیوژنز سلولهای توموری ایفا می کنند .

CEACAM1 یک گیرنده قندی است که عملکرد آن در چسبندگی سلولی  است. قندها از نظر بیولوژیکی عملکردهای  زیادی مانند ایمنی و ارتباط سلول سلولی دارند. نحوه انتخاب این مولکولهای سطح سلول توسط ویروس ها به عنوان گیرنده یک معما ی مهم در ویروس شناسی بوده است.

از سویی در مطالعات دیده شده7

پس مصرف مکمل زینک به منظور تقویت قوای ایمنی، در مقابله با ویروس با کرونا غلط است. به جای مصرف خوراکی باید از زینک بصورت استعمال خارجی استفاده کنیم تا ویروس را به خودش جذب کند و مانع ورود آن به بدن شود . مثلا استفاده از پماد زینک اکساید یا ماسک های حاوی زینک.

 

 

ارتباط کرونا ویروس و مکمل ویتامین Aارتباط نکات تغذیه ای کورونا و مکمل ویتامین A:

ویتامین A و متابولیتهای فعال زیستی آن در بسیاری از اعمال حیاتی ما نقش دارند از جمله:تکثیر و تمایز سلول های اپیتلیال مخاطی ، آپوپتوز ، نفوذپذیری اپیتلیوم روده و عملکرد سیستم ایمنی اپیتلیوم روده .

از سویی کمبود ویتامین یکی از مهمترین فاکتورهای خطرناک در رابطه با ابتلا به انتریت و ذات الریه است که توسط عوامل عفونی ایجاد می شود. ویتامین A ، همچنین عوارض (اسهال و علایم تنفسی ) را در کودکان مبتلا به سرخک کاهش می دهد

علاوه بر این ، اثرات ویتامین A بر ایمنی بدن نسبت به عوامل عفونی در مطالعات بالینی، مشخص شده است. نقش ویتامین A در پاسخهای ایمنی به عوامل عفونی در انسانهای مبتلا به بیماری یا به طور تجربی در موشها بررسی شده است.

بنابراین ، رژیم های دارای کمبود ویتامین A ممکن است فرد را مستعد ابتلا به بیماری های عفونی کنند. لذا توصیه می شود جهت افزایش قوای ایمنی بدن در برابر عفونت های ناشی از کرونا ویروس، منابع غذایی ویتامین A مانند لبنیات، گوشت، فلفل دلمه ای و سیب زمینی شیرین و هویج دریافت شود. البته در نظر داشته باشید مصرف مکمل ویتامین A توصیه نمی شود زیرا این ویتامین محلول در چربی است و مصرف دوزهای بالا باعث مسمومیت می شود.

 

نکات تغذیه ای کورونا ارتباط کرونا ویروس و مکمل ویتامین C:

ویتامین C ، که به اسید آسکوربیک اسید نیز معروف است ، پائولینگ پس از دو بار برنده جایزه نوبل، ویتامین C را به عنوان یک ماده مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن معرفی کرد. پائولینگ ادعا كرد كه مصرف دوزهای زیاد ویتامین C نه تنها می تواند از سرماخوردگی جلوگیری كند ، بلكه به رفع بیماریهای شدیدتر مانند سرطان و بیماری های قلبی نیز كمك می كند.

از زمانی که پائولینگ کتاب های خود را منتشر کرد ، در دهه 1970 ، ادعاهای جسورانه تر وی تاکنون مورد بررسی علمی قرار نگرفت. با این حال ، تحقیقات اخیر نشان می دهد که مکمل های ویتامین C باعث کاهش مدت زمان سرماخوردگی در جمعیت عمومی می شود.

با اینحال ، هیچ مدرکی نشان نمی دهد که مکمل های ویتامین C می تواند به جلوگیری از COVID-19 کمک کند ، دکتر ویلیام شافنر ، استاد داروهای پیشگیری و بیماری های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت در تنسی ، به نیویورک تایمز گفت:”اگر مزیتی هم وجود داشته باشد ، بسیار متوسط ​​خواهد بود.”

جدای از آن اگرچه مکمل ها نمی توانند از کرونا ویروس جلوگیری کنند ، ویتامین C هنوز هم برای سلامتی مهم است. براساس گزارش سال 2017 در ژورنال Nutrients ، این ماده نقش اساسی در بدن انسان دارد و از عملکرد سیستم ایمنی پشتیبانی می کند.

ویتامین C به فعال كردن چندین آنزیم كلیدی در بدن ، كه برای سنتز هورمون ها و ساخت كلاژن، لازم هستند، کمک می کند. این هورمون ها  سیستم قلبی عروقی را کنترل می کنند تا به عفونت های شدید کمک کنند ، در حالی که کلاژن پوست را در برابر آسیب تقویت می کند.

با توجه به کشت سلولی و مطالعات بالینی ، ویتامین C همچنین ممکن است غشاهای چربی موجود در پوست و بافت همبند را تقویت کند ، بنابراین از بدن مانند ریه ها در برابر پاتوژن ها محافظت می شود. ویتامین C نوتروفیل ها ( سلولهای ایمنی )  را به محل عفونت هدایت می کند.

به طور خلاصه ، بدن به ویتامین C تکیه می کند تا ضمن تحمل کمترین آسیب ، پاسخ ایمنی مؤثر را ایجاد کند. با این وجود ، بدن نمی تواند ویتامین C بسازد یا آن را ذخیره کند. بنابراین مصرف روزانه این ویتامین ضروری است. البته بهترین راه برای رفع نیاز روزانه شما ، مصرف میوه ها ، سبزیجات و غذاهای غنی از ویتامین است.

دوز توصیه شده به سن ، جنس ، بارداری و وضعیت شیردهی شما بستگی دارد ، اما به طور کلی به مردان بالغ توصیه می شود حداقل روزانه 90 میلی گرم و زنان بالغ حداقل 75 میلی گرم مصرف کنند. به گفته NIH ، افرادی که سیگار می کشند باید 35 میلی گرم به مقدار توصیه شده خود اضافه کنند ، زیرا سیگار کشیدن ویتامین C موجود در بدن را کاهش می دهد.

توجه داشته باشید که مقادیر زیاد ویتامین C ، از طریق مکمل ، می تواند باعث تهوع ، اسهال و حتی سنگ کلیه شود زیرا این ماده تشکیل سنگ را تقویت می کند. اما در افرادی که امکان استفاده از منابع غذایی حاوی ویتامین C را ندارند، می توانند روزانه 200 میلی گرم ویتامین C از طریق مکمل دریافت کنند.

در حالی که مکمل های ویتامین C خطر کمی برای مصرف کنندگان ایجاد می کند ، سایر محصولات به اصطلاح “تقویت کننده سیستم ایمنی” می توانند مضر باشند.

 

نکات تغذیه ای کورونا ارتباط کرونا ویروس و مکمل ویتامین D:

ویتامین دی ۳ از نظر شیمیایی در دسته استروئیدهای دارای حلقه کربنی باز قرار می‌گیرد. ویتامین د ۳ به طور طبیعی از ۷-دی هیدروکلسترول که در لایه اپیدرم پوست یافت شده است، به دست می‌آید. زمانی که بدن در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید قرار می‌گیرد، نوعی واکنش چرخه الکترونی برانگیخته می‌شود و در نتیجه آن ۷-دی هیدروکلسترول به ویتامین دی ۳ تبدیل می‌شود.

رژیم‌های سخت گیاهخواری و یا خام خواری، یکی از رایج‌ترین دلایل کاهش ویتامین دی۳ است به این دلیل که چربی حیوانی که در لبنیات به میزان کافی وجود دارد، یکی از منابع خوب ویتامین دی محسوب می‌شود. همچنین در صورتی که کمتر در نور خورشید قرار دارید، ساعات بیشتری از روز را در فضای بسته سپری می‌کنید و یا شهر زندگی‌تان اغلب ابری و بارانی است، ممکن است دچار کمبود ویتامین D3 باشید.

تقریباً ۹۹% از ذخیره ویتامین دی بدن شما، برای تنظیم کلسیم بدن استفاده می‌شود و بخش باقی مانده آن برای تقویت سیستم ایمنی و قدرت ماهیچه‌های بدن به کار می‌رود.

ویتامین دی به غیر از تنظیم میزان کلسیم و فسفر خون، مزایای دیگری نیز در حفظ سلامت کلی بدن دارد.  ویتامین دی در عملکرد صحیح سیستم ایمنی شراکت دارد و در فرآیند تقسیم سلولی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. اما در رابطه با نقش پیشگیرانه ویتامین D از عفونت ویروس کرونا، این ویتامین مثل یک شمشیر دو لبه عمل می کند. به این ترتیب که مصرف دوزهای پایین ویتامین D از طریق منابع غذایی یا نور خورشید، قوای ایمنی بدن تقویت می شود. اما مصرف دوزهای بالای ویتامین D از طریق مکمل، از آنجایی که سبب جذب کلسیم می شود و کلسیم پمپ انرژی برای ویروس ها به حساب می آید، برعکس بدنتان را مستعد عفونت با کرونا ویروس می کند.

مقالات سلامت دایتون

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *