استرس درمانی و درمان با تغذیه مثبت

استرس درمانی با تغذیه مثبت

استرس درمانی با تغذیه مثبت ، استرس فشاری است که در اثر تغییرات ایجاد شده در محیط به بدن تحمیل می‌شود.  بعضی از استرس ها مفید هستند اما وقتی که از کنترل خارج می‌شوند، بدن به صورت های مختلف از آثار سوء آن ها رنج می برد. استرس تحمیل شده انرژی بدنی و ذهنی را تحت تاثیر قرار می دهد. به دنبال استرس کاهش انرژی ذهنی و بدنی خستگی بی‌خوابی تحریک پذیری و احساس افسردگی افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افت قند خون، آسیب پذیری سیستم ایمنی و تغییر در وضعیت اشتها ایجاد می‌شود. مجموع موارد ذکر شده تأثیرات نامطلوبی بر فعالیت فرد سالم می گذارند و باعث تضعیف بدن می‌شوند.اگربه بدن شما هم به هر دلیلی روزانه استرس های زیادی تحمیل می شود و علت آن را نمی دانید، شاید استرس درمانی با تغذیه مثبت به شما کمک کند. ما در دایتون قصد داریم تمامی زوایای استرس درمانی با تغذیه را به اشتراک بگذاریم …

 

در شرایط استرس چه اتفاقاتی در بدن ما می افتد؟

در این شرایط  چه اتفاقاتی در بدن ما می افتد؟

درشرایط استرس تولید سلول‌های ایمنی نوع لنفوسیت T  افزاایش می یابد و مقدار زیادی سم در بدن انسان جمع می‌شود.  تولید هورمون آدرنالین به دنبال استرس و شرایط ناموزون بدن افزایش می یابد. تولید بیشتر آدرنالین به بدن کمک می کند تا انرژی بیشتری برای مقابله با شرایط جدید داشته باشد و از طرفی تولید آدرنالین، ذخایر مواد قندی را تخلیه می‌کند.

 

غذا استرس را کنترل می کند

 

غذا استرس را کنترل می کند:

افزایش ترشح هورمون های بدن پاسخ طبیعی بدن ما به استرس است. غذا بر روی فعالیت مغزی تاثیر می‌گذارد به عبارتی مواد غذایی بر روی فعالیت ترکیبات شیمیایی به نام نوروترانسمیتر یعنی انتقال دهنده های عصبی اثر می گذارند. این ترکیبات برای هوشیاری بدن لازم هستند.

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا غذا در کنترل استرس موثر است؟ افزایش مصرف مواد غذایی در زمان استرس شواهد علمی دارد. اکثر مردم به این موضوع واقف هستند که در زمان استرس بیشتر غذا می خورند و انتخاب آنها بیشتر از گروه مواد قندی و نشاسته ای است.

اسیدهای آمینه برای ورود به مغز از طریق جریان خون مغزی با اسید آمینه تریپتوفان رقابت می کنند و اجازه ورود به تریپتوفان را نمی‌دهند. از طرفی مصرف مواد حاوی کربوهیدرات تولید هورمون انسولین را تحریک می کند. ترشح هورمون انسولین از ورود اسیدهای آمینه به مغز جلوگیری می‌کند و فقط به اسیدآمینه تریپتوفان اجازه می دهد تا وارد سلول های مغزی شود. تریپتوفان باعث ترشح هورمون سروتونین می‌شود و سروتونین از مهمترین ناقلین مغزی است. که کاهش آن سبب بی خوابی، بی علاقگی، فقدان انرژی، عدم تمرکز حواس و افسردگی میشود.

توجه به این موضوع مهم است که غذاهایی که ترشح سروتونین را افزایش می‌دهند، دارای چربی‌های پنهان هستند. بنابراین همانطور که سطح سروتونین یعنی هورمون آرام بخش افزایش می‌یابد، چربی هم وارد گردش خون می شود.

 

حتما بخوانید: سندرم شب خوری چیست؟

 

علاوه بر این بدن در پاسخ به استرس هورمون کورتیزول بیشتری ترشح می کند. افزایش ترشح هورمون کورتیزول، ترشح اسید معده را زیاد می‌کند و به مخاط معده آسیب می‌رساند.وهورمون کورتیزول فعالیت هورمون انسولین را مختل می‌کند و چربی‌ها را که به طور ناآگاهانه در زمان استرس وارد بدن می‌شوند،  به راحتی ذخیره می‌کند. در سنین بالای ۴۰ سال کاهش متابولیسم بدن،یعنی کاهش سوخت و ساز بدن،  فرد را برای استرس آماده‌تر می‌کند. در این شرایط هورمون هایی ترشح می شوند که اشتها را زیاد و چربی را ذخیره میکنند.

 

مواد غذایی باعث ایجاد استرس می‌شوند

 

مواد غذایی باعث ایجاد استرس می‌شوند:

کافئین ماده ای محرک است که در قهوه، چای، کولاها، شکلات و تعدادی از داروها وجود دارد.  مصرف زیادی مواد غذایی حاوی کافئین همانند استرس عمل می کند و گاهی اوقات علائم را بدتر می‌کند.

یک ماده محرک، ترشح اسید معده و هورمون های تیروئیدی را بیشتر می کند و این مسئله ضمن ایجاد اضطراب، فعالیت کلیه ها را بیشتر می‌کند و افزایش فعالیت کلیه ها دفع ادرار را افزایش می‌ دهد.  کافئین همچنین جذب آهن دریافتی از طریق مواد گوشتی مانند گوشت و مرغ را مهار می‌کند و سبب ایجاد کم‌خونی ناشی از فقر آهن می شود.

اغلب مردم کافئین را به عنوان عاملی محرک برای افزایش انرژی مصرف می کنند.  این یک احساس کاذب از انرژی است و در واقع غدد فوق کلیوی را خسته می‌کند چون هورمون‌ آدرنالین که هورمون‌ استرس نامیده می‌شوند، در این شرایط از غدد فوق کلیوی ترشح می شود و درنتیجه کافئین می تواند سردرد ایجاد کند.

بنابراین مصرف آن را کاهش دهید و در صورت تمایل به مصرف قهوه،  قهوه بدون کافئین را مصرف کنید.

حتما بخوانید :هوس های غذایی و راههای مقابله با آنها

 

استرس و رابطه آن با فسفر

استرس و رابطه آن با فسفر:

از عوامل محرک دیگر فسفر است که به نوشیدنی های گازدار اضافه می‌کنند.  مصرف نوشابه های گازدار،  تعادل کلسیم و فسفر بدن را به هم می زند. عدم تعادل بین کلسیم و فسفر باعث کاهش کلسیم خون و افزایش برداشت کلسیم از استخوان ها و افزایش خطر پوکی استخوان به خصوص در خانم ها میشود. فسفر همچنین بر روی اسید کلریدریک معده که برای هضم غذا لازم است، تاثیر منفی می‌گذارد و علاوه بر آن برای افرادی که مشکل دفع دارند،  مضر است، آبهای معدنی و آب چشمه فسفر ندارند.

 

استرس و افزودنی ها و نگهدارنده ها

 

 افزودنی ها و نگهدارنده ها:

افزودنی ها و نگهدارنده هایی مانند نیتریت و نیترات که به مواد غذایی مانند سوسیس کالباس و ماهی دودی برای محافظت از تخریب اضافه می کنند با مواد شیمیایی ترکیب می شوند و موادی به نام نیتروزآمین ها را تولید می‌کنند. از سوی دیگر، سدیم گلوتامات از افزودنی‌های است که در کارخانه ها برای حفظ رنگ به سبزی های کنسروی و گوشتهای پخته اضافه می‌کنند.

این ترکیب شیمیایی باعث سردرد واکنش های پوستی و سوزش در ناحیه پشت گردن می شود. بهترین راه حل برای کاهش آثار مواد افزودنی، کاهش مصرف غذاهای حاوی مواد افزودنی است.

حتما بخوانید: فائق آمدن بر بی خوابی با تغذیه

 

مواد قندی و استرس

 

مواد قندی:

مصرف بیش از حد مواد قندی ساده مانند شکر نیز عاملی برای ایجاد استرس و تحریک پذیری شناخته شده است.  مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی قندهای ساده مانند دونات، کیک و شکلات در طول روز باعث خستگی و تحریک پذیری فرد می شوند که با افزودن مقداری مواد حاوی پروتئین اثر این مواد را می توانید مهار کنید.

 

حتما بخوانید: انواع فیبر غذایی و فواید آنها

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *