تاثیرات بد قهوه در خانم ها و رژیم‌درمانی آن

تاثیرات بد قهوه

تاثیرات بد قهوه در خانم ها ، کافئین نوعی ماده آلکالوئیدی است که بطور طبیعی در برخی مواد غذایی از جمله دانه قهوه، چای، دانه کاکائو و … یافت می‌شود. این ماده، محرک سیستم عصبی همراه با اثرات روان درمانی و همچنین تحریک‌کننده سیستم تنفسی است. کافئین ضربان قلب را بالا برده و ادرارآور است. کافئین مغز را تحریک کرده، خلق را بالابرده و خستگى را برطرف مى‌کند. همچنین عملکرد را در سطح کارهاى ساده فکرى و کارهاى فیزیکى که نیاز به بردبارى و تحمل دارد، بهبود مى‌بخشد. اما آیا تا حالا درباره  تاثیرات بد و منفی قهوه در خانم ها شنیده اید؟ اگه دوست دارید بدونید، کل مطلب را در دایتون بخوانید…

چگونگی تاثیر کافئین بر عملکرد بدنسازی

چگونگی تاثیر کافئین بر عملکرد بدنسازی:

کافئین با بهبود تحریک‌پذیری نخاع و تجدید فیبرهای ماهیچه‌ای با سیستم عصبی مرکزی کار می‌کند، و در عین حال باعث کاهش مقدمات لازم برای خستگی ماهیچه‌ها می‌گردد. دانشمندان از آن به عنوان یک ماده مفید برای به تاخیر انداختن خستگی عضلات در همه انواع رشته‌های ورزشی یاد می‌کنند. اما بنا به دلایلی  مصرف آن در خانم های بدنساز باید با احتیاط و تحت نظارت متخصص صورت بگیرد که در این مقاله به سه مورد از آنها اشاره می کنیم.

 

تاثیرات بد و منفی قهوه در خانم ها

 

حتما بخوانید: رژیم مدیترانه ای به سبک استایل شرقی

کافئین سبب ایجاد کیست در پستان و تخمدان می شود:

کافئین می توانداحتمال ایجاد و پیشرفت بیماری خوش خیم پستان را افزایش دهد. مطالعات نشان داده اند در  زنان مبتلا به PCOS ، Fibroids ، Endometriosis ، کیست تخمدان ، و سینه های فیبروستیکستیک – مصرف کافئین می تواند منجر به ایجاد کیست های بیشتری شود. بنابر این اگر دارای حساسیت هورمونی هستید، کافئین حتی اگر باعث ایجاد کیست نشود ، سیستم هورمونی بدن شما را مختل می کند. یعنی اگر با پریود خود ، فیبروم ها ، کیست پستان یا تخمدان ، اندومتریوز ، ناباروری ، خلقی و خو و مشکلات مربوط به وزن خود دست و پنجه نرم می کنید – قهوه همه این مشکلات را بدتر می کند.

 

تاثیرات بد و منفی قهوه در خانم ها

 

حتما بخوانید: ماچای نوشیدنی چربی سوز

ژن های شما تعیین می کنند که آیا کافئین را به درستی متابولیزه می کنید یا نه:

 

کافئین با استفاده از آنزیم CYP1A2 توسط کبد تجزیه می شود. توانایی شما در تولید این آنزیم توسط ژن CYP1A2 تنظیم می شود. بنابراین جهش هایی که در این ژن اتفاق می افتد بیان می کند که چگونه کبد شما قادر به تجزیه و حذف کافئین از بدن شما خواهد بود. در واقع بر اساس تنوع ژنی ، در کبد مقدار زیاد یا مقدار کمی از این آنزیم تولید خواهد شد. یک مطالعه در سال 2006  نشان داد در افرادی که متابولیزاسیون قهوه به آهستگی انجام می شود، در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی در صورت مصرف 2 یا بیشتر فنجان قهوه در روز هستند. با توجه به اینکه بیماری قلبی قاتل شماره یک زنان است ، به نظر می رسد که هر زن قبل از مصرف این ماده باید ژن های خود را آزمایش کند!

 

نکته جالب دیگر در مورد ، CYP1A2 این است که نیز در متابولیسم استروژن توسط کبد دخیل است. بنابراین ، اگر آزمایش ژنتیک انجام نداده اید ، اما با PMS ، یا دیگر بیماری های مرتبط بااستروژن مانند PCOS ، Fibroids ، Endometriosis و غیره درگیر هستید ، پس احتمالا دارای جهش ژنی در این ژن هستید و در نتیجه مقدار کمتری از آنزیم تجزیه کننده قهوه در بدن شما ساخته می شود.

 

در سال 2008 ،مطالعه ای با هدف بررسی ارتباط كافئین با تغییرات بافت پستان انجام شد.در این مطالعه مصرف بیشتر از 3 فنجان کافئین در روز با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان ارتباط معنی داری داشت. که شاید با این تنوع ژنی مرتبط باشد. پس اگر در خانواده شما سابقه سرطان سینه وجود دارد ، این ارتباطات ژنتیکی مهم را باید در نظر بگیرید.

 

تاثیرات بد و منفی قهوه در خانم ها

کافئین خطر ناباروری را افزایش می دهد:

مصرف 3  فنجان قهوه در روز توسط زن یا مرد، خطر سقط جنین را به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار در اوایل دوران بارداری (قبل از اینکه بدانید باردار هستید) خطر از دست رفتن زود هنگام بارداری را افزایش می دهد .

کافئین در کنار الکل و سیگار یک عامل خطر در باروری محسوب می شود

قهوه با افزایش سطح کورتیزول و آدرنال ، تخمک گذاری را مختل می کند .

قهوه باعث کاهش ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی لازم برای تخمک گذاری و باروری سالم از جمله ویتامین هاگروه B  و فولات می شود .همینطوراسیدیته قهوه باعث مشکلاتی در دستگاه گوارش و  سلامت روده ها می شود.

 

تاثیرات بد و منفی قهوه در خانم ها

 کافئین ریز مغذی های لازم برای تعادل هورمون را کاهش می دهد:

قهوه سبب تخلیه منیزیم و سایر مواد معدنی، همینطور ویتامین های گروه B که برای تولید هورمونهای شادی ضروری هستند ، می شود. منیزیم برای تخمدان های شما بسیار مهم است. اسیدیته قهوه باعث عدم تعادل در فلور روده شما می شود و جذب مواد مغذی حتی از سالم ترین رژیم ها را برای شما سخت می کند. کافئین سیستم غدد درون ریز شما را که نقش متعادل کردن هورمونها را بر عهده دارد، را هم مختل می کند.

حتما بخوانید: رژیم مدیترانه ای و تأثیر آن بر سلامت

نتیجه گیری:

از یافته ها چنین نتیجه می گیریم که کافئین در خانم ها  به عنوان یک تیغ دو لبه عمل می کند. زیرا از یک سو می تواند بر توان عضلانی اثر مثبتی بر جای گذارد و خستگی را از ماهیچه ها دور کند اما از سوی دیگر ممکن است تعادل فرد را مختل کند.

حتما بخوانید: روغن پالم،مزایا و مضرات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *