راه‌های مقابله با هوس های غذایی و درمان غذایی آن

مقابله با هوس های غذایی

مقابله با هوس های غذایی ، هوس غذایی یعنی تمایل شدید به خوردن غذاهای خاص، که اغلب تجربه‌ای شایع است و تقریبأ بسیاری از افراد آن را تجربه کرده و می کنند. هوس غذایی با گرسنگی فرق دارد. زیرا وقتی گرسنه هستیم، خوردن هر نوع غذایی می تواند گرسنگی ما را برطرف کند. ولی وقتی هوس می کنیم، اختصاصأ این حس با خوردن غذایی خاص ارضاء می شود. آنچه در مورد هوس های غذایی نگران کننده است، ایجاد خطرات سلامتی از جمله، چاقی، بیش خوری و اختلال بیش خوری شبانه یا حتی بولیمیا است و دیگر اینکه هوس های غذایی با احساس گناه و پشیمانی همراه هستند. پس اگر شما هم گاه به گاه دچار هوس های غذایی می شوید و می خواهید راه های مقابله با آنها را بدانید، با ما در دایتون تا انتهای این مقاله همراه شوید.

آیا هوس های غذایی بر مبنای نیاز های غذایی هستند؟

آیا هوس های غذایی بر مبنای نیاز های غذایی هستند؟

یکی از ادعاهای مطرح در زمینه هوس های غذایی این است که افراد فکر می کنند، هوس ها پاسخی از سوی بدن در جهت تامین کمبودهای تغذیه ای هستند در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد، در افرادی که کالری کافی همراه با مواد مغذی کافی هم دریافت می کنند، هوس های غذایی اتفاق می‌افتد.

 مثلاً ممکن است با فردی مواجه شده باشید که می‌گوید هوس چیپس سیب زمینی کرده‌ ام، پس بدنم به نمک احتیاج دارد ولی چند نفر از ما به غیر از دوندگان در هوای گرم واقعاً کمبودسدیم داریم؟  بنابراین این فرضیه را که هوس های غذایی بر مبنای نیازهای تغذیه ای هستند را رد می‌کنیم.

 در واقع انسان ها در انتخاب غذایی که می‌خورند کمتر وابسته به نیاز هستند. آنها غذای خود را بر اساس تجربه ها و خاطرات و فرهنگ تعیین می کنند.اگر شما هر روزهمراه با تماشای برنامه مورد علاقه تان چیپس بخورید، ذهن تان وابسته به چیپس می شود ولی اگر همراه با تماشای برنامه مورد علاقه تان میوه بخورید، ذهن تان وابسته به میوه خوردن می شود. و اینجاست که عادات غذایی شکل می گیرند و ذهن یک فرد غیر سالم خورچاق با یک فرد سالم خور لاغر متفاوت می شود.

 

هوس های غذایی از کجا شروع می شوند؟

هوس های غذایی از کجا شروع می شوند؟

 مطالعات بسیاری از محققین نشان می‌دهد که تصویر سازی ذهنی جزء کلیدی در هوس های غذایی است. یعنی قدرت تصور کردن غذا مهمترین عامل در ایجاد هوس های غذایی است. قدرت تصور کردن، جزء عملکردهای شناختی مغز است و اشکال وقتی بوجود می آید که وقتی ما دائمأ غذاها را در ذهن مان تصور می کنیم، دیگر جایی برای حل مسائل دیگر، مثلأ حل مسائل ریاضی، به یادآوری مسائل مهم زندگی و … نمی ماند و به همین دلیل هوس های غذایی به عنوان تجربه هایی آزار دهنده شناخته می شوند.

اما از سویی دیگر این ارتباط می‌تواند در جهت عکس نیز عمل کند یعنی با استفاده از عملکردهای شناختی می‌توان هوس های غذایی را کاهش داد. مثلأ وقتی از افرادخواسته شد چشم انداز یک رنگین کمان را تصور کنند، هوس های غذایی در آنها کاهش پیدا کرد.

 

چطور با هوس های غذایی مقابله کنیم؟

بهترین راه این است که برای مبارزه با هوس های غذایی، دفعات خوردن غذایی را که هوس کرده اید را کم کنید. چرا که پاسخ مداوم به هر عادتی، فقط باعث قوی شدن عادت می شود. مثلأ هر چقدر شیرینی بیشتری بخورید، بیشتر هوس شیرینی می کنید. از سوی دیگر احساس محروم شدن از غذای مورد علاقه نتیجه عکس می‌دهد و دچار پرخوری می شوید.  بنابراین اجازه خوردن دارید ولی دفعات و سهم آن را کنترل کنید.

هوس های غذایی از کجا شروع می شوند؟

برای کنترل هوس های غذایی، آنها را از جلو چشم تان دور نگه دارید:

به خود اجازه خوردن غذایی که هوس کرده اید را بدهید اما آن غذا را در خانه نگه ندارید. مثلأ برای خوردن بستنی یا پیتزا که هوس کرده اید، بهتر است از خانه خارج شوید و فقط حجم کمی از آن را سفارش دهید و در ضمن،  فواصل زمانی که هوس می کنید را هم کم کم باید زیاد کنید. یعنی اگر شما هر هفته هوس پیتزا می کردید، سعی کنید با خودتان مقابله کنید و آن را به ماهی یکبار برسانید.

برای کنترل هوس های غذایی،یک غذای سالم تر را جایگزین کنید

 

برای کنترل هوس های غذایی،یک غذای سالم تر را جایگزین کنید:

 ممکن است عاشق شکلات باشید ولی جایگزین کردن آن با یک غذای سالم ترین هوس را به طور موثری حذف خواهد کرد برای مثال خوردن قطعات سیب می تواند به اندازه خوردن یک بستنی رضایی کننده باشد این احساس رضایت شاید بلافاصله بعد از ۵ دقیقه رخ ندهد ولی بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مشاهده خواهد شد فقط اطمینان داشته باشید حجمی برابر با مقداری که از غذای مورد علاقه تان می خواستید دریافت کنید در غیر اینصورت همچنان گرسنه خواهید بود و مغلوب هوس خود خواهید شد.

حتما بخوانید: دسر آووکادو

برای کنترل هوس های غذایی،حواس خود را پرت کنید

 

 برای کنترل هوس های غذایی،حواس خود را پرت کنید:

 تا زمانی که هوس تان از بین برود حواس خود را با فعالیت غیر مرتبط با غذا پرت کنید این فعالیت می تواند پیاده روی و تلفن کردن به یک دوست باشد.

 همیشه با خود آدامس بدون قند داشته باشید تا در حملات هوس های غذایی بجوید و یا یک برنامه پیاده روی روزانه برای این ساعت در نظر بگیرید. در این صورت یاد خواهید گرفت، این برنامه را با هوس غذایتان جایگزین کنید.

 

هوس های غذایی ارتباطی با مواد مغذی ندارند و بر اساس سیستم لذت و پاداش مغز هستند:

 مثلأ وقتی هوس نان گندم برشته کرده اید به این معنی نیست که بدن شما به غلات نیاز دارد. مثلأ وقتی هوس بستنی می کنید، این ترکیب سرد و خامه‌ای و شیرین بودن بستنی است که خاطره ای خوش برای شما به یادگار گذاشته و شما را اسیر هوس می کند. نه اینکه بدن شما به لبنیات نیاز داشته باشد. اما وقتی هوس بستنی می کنید به یاد بیاورید که یک لیوان بستنی وانیلی ۲۳۰ کالری انرژی دارد. آنگاه آن را با  یک لیوان ماست کم چرب خنک که نصف این مقدار کالری دارد جایگزین کنید.

 اما اگر واقعا دچار هوس شده اید خوردن مقداری کم،  بهتر از محدودیت کامل است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *