نکات کلیدی تغذیه در سرطان روده بزرگ

تغذیه در سرطان روده بزرگ

تغذیه در سرطان روده بزرگ ، سرطان روده بزرگ یکی از رایج ترین سرطان های دستگاه گوارش در کشورهای پیشرفته است به طوری که در کشورهایی مانند ایالات متحده و استرالیا و زلاندنو از هر ۱۰۰ هزار نفر در میان جمعیت مردان ۵۰ نفر به این بیماری مبتلا می شوند بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت ابتلا به این بیماری در کشورهای کمتر توسعه یافته ۲۰ درصد کمتر رخ می دهد. بنابر تحقیقات مشخص شده است که عوامل محیطی بیش از متغیرهای ژنتیکی در ایجاد سرطان روده بزرگ نقش دارد به طور مثال این بیماری در ژاپن چندان شیون نداشت اما از اواسط قرن بیستم به بعد با بهتر شدن وضعیت اقتصادی کشور و تغییر رژیم غذایی سنتی ژاپن و گرایش به غذاهای غربی ابتلا به بیماری سرطان روده بزرگ نیز افزایش چشمگیری داشت. پس حالا که تغذیه و فاکتورهای محیطی در هدایت کردن این بیماری نقش دارند، توصیه می کنیم نکات کلیدی تغذیه در سرطان روده بزرگ را در دایتون بخوانید.

حتما بخوانید: عوارض جراحی معده

 تغذیه در سرطان روده بزرگ

 تغذیه در سرطان روده بزرگ

بر اساس تحقیقات بسیار زیادی که در سراسر دنیا در ارتباط با سرطان روده بزرگ انجام شده مشخص شده که این نوع از سرطان بیش از آنکه به ژنتیک وابسته بلشد، به تغذیه و لایف استایل افراد وابسته است.

درواقع سرطان روده بزرگ بر اثر رژیمهای غذایی پر خطر به وجود می آید. خوراکی هایی که معمولاً حاوی سطح بسیار بالایی از مواد سرطان زا هستند و یا عاری از عوامل حفاظتی ضدسرطان می‌باشند. مانند نیتروز آمین ها و کربوهیدرات های آروماتیک حلقوی که عمومأ در گوشت های قرمز کبابی و نان های برشته و سوخته پیدا می شوند.

 

سرطان روده بزرگ وچاقی

سرطان روده بزرگ وچاقی

رژیم های غذایی پر خطری که به طور مستقیم موجب سرطان روده بزرگ می شوند در واقع  فرد را به سمت چاقی سوق داده و اضافه وزن موجب تغییر در وضعیت سوخت و ساز فرد می‌شود تا جایی که غشای مخاطی روده بزرگ به مواد سرطان زا حساس می شود و احتمال ابتلا به سرطان روده را بالا میبرند.

شواهد محکمی در دست است که بین سرطان روده بزرگ و اضافه وزن و چاقی ارتباط مستقیم وجود دارد البته این خطر در مردها به مراتب بیشتر از زن هاست. محققان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که دریافت انرژی بسیار بالا خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد اما بالارفتن چشمگیر نمایه توده بدنی منجر به افزایش تومورهای بدخیم در روده می شود. محققان در بررسی‌های خود به شواهدی دست یافتند که نشان می‌دهد چاقی و سرطان روده تا حدی به مکانیسم هایی چون فعالیت التهابی مزمن غشای مخاطی روده ای ربط دارد. زیرا روده ملتهب تولید مواد سرطان زای روده ای می کند.

از سویی دیگر مصرف طولانی مدت آسپرین خطر سرطان روده را کاهش می دهد و این کار را به وسیله بازدارندگی آنزیم های پیش التهابی انجام می دهد.

حتما بخوانید: انواع فیبر غذایی و فواید آنها

 

پروتئین واکنشی سی‌ و نقش آن در سرطان روده بزرگ

 

پروتئین واکنشی سی‌ و نقش آن در سرطان روده بزرگ:

پروتئین واکنشی سی پروتئینی است که در کبد در پاسخ به فاکتورهای آزاد شده از ماکروفاژ ها و سلول چربی، در موارد التهاب و روماتیسم در خون افزایش می یابد. این پروتئین یکی از مهمترین واسطه ها در ایجاد علائم التهاب حاد مانند تب در بدن انسان است.همچنین در پاسخ های التهابی و حساسیت فرد در برابر ابتلا به سرطان روده افزایش می دهد.

 

 سرطان روده بزرگ و لپتین:

لپتین که محصول فرعی سلول های چربی در بدن انسان است، میزان تقسیم سلول را افزایش می‌دهد و در عین حال موجب مرگ برنامه ریزی شده سلول های مخاط روده این افراد می‌شود و در نهایت حساسیت سلول های روده ای و احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

 

 درشت مغذی های موثر در تشکیل تومور پیشرفته روده بزرگ

 درشت مغذی های موثر در تشکیل تومور پیشرفته روده بزرگ

درشت مغذی ها شامل کربوهیدرات ها یعنی قندها و چربی ها و پروتئین ها هستند که به مجموعه آنها مواد انرژی زا می گویند این ترکیبات بخش عمده‌ای از غذای روزانه ما را به خود اختصاص می‌دهند.

در مطالعاتی که تا کنون بر روی سرطان روده بزرگ انجام شده، دیده شده مصرف بالای چربی و گوشت قرمز یکی از عوامل ابتلا به سرطان روده بزرگ در نظر گرفته شده است .

یکی از تحقیقات معتبری که تا کنون در رابطه با سرطان روده بزرگ انجام شده، روی ۸۹ هزار زن آمریکایی بود که نشان داد که مصرف مقدار بالای گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می‌دهد بررسی‌های دیگر همین نتیجه را حمایت کردند اگر چه محققان هنوز مکانیسم مربوط به دریافت گوشت قرمز و فرآوری شده و ابتلا به سرطان کاملاً نشناخته اند اما به دلایلی کاملا منطقی در این مورد پی برده‌اند اول اینکه مصرف گوشت قرمز میزان دریافت مواد سرطانزای موجود در بدن مانند آمین‌های هتروسیکلیک و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای که از واکنش های حرارتی هنگام پخت گوشت ناشی می‌شود را افزایش می دهد. علاوه بر آن گوشت های فرآوری شده حاوی نیتریت و نیترات هستند که با پروتئین و خون ترکیب شده و تولید نیتروزامین های سرطان زا  می‌کنند.

حتما بخوانید: آووکادو فرامیوه ای مغذی

ارتباط سرطان روده با کربوهیدراتها

 

ارتباط سرطان روده با کربوهیدراتها

محققان در بررسی‌های خود بر روی بیماران مبتلا به دیابت متوجه شدند که آنها تا حدی در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. این مشکل دیابتی ها را می‌توان به سندروم متابولیک و التهاب مرتبط دانست. به علاوه در دیابتی ها، افزایش شدید قند خون و ترشح بیش از حد انسولین، به طور مستقیم روی سرطان‌زایی روده بزرگ اثر می گذارد.

 

فرمول غذایی خاصی جهت جلوگیری از سرطان روده بزرگ

در ادامه به فرمول غذایی خاصی جهت جلوگیری از سرطان روده بزرگ می پردازیم

 

  • سیر در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مؤثر است خواص ضد باکتری سیر می تواند به پیشگیری از تشکیل یا تکثیر سلول های سرطانی کمک می کند.سیر را می توانید به سوپ ها یا سس های اسپاگتی اضافه کنید. اگرسیر را نمی توانید تحمل کنید، حداقل غذایی دیگری مشابه سیر را مانند پیازچه، تره فرنگی، پیاز، و موسیر را وارد رژیم غذایی تان کنید.
  • توت ها هم از آنجاییکه سرشار از آنتی اکسیدان هستند که به پیشگیری از تشکیل سلول های سرطانی کمک می کنند.
  • سبزیجات برگدار مانند اسفناج، برگ چغندر، آراگولا، و کاهو سرشار از فلاونوئید (قویترین ضدسرطان) هستند که می توانند به مبارزه با سرطان ها، از جمله سرطان روده بزرگ، کمک کنند. آنها را به سالاد همراه با گوجه و خیار و مغزیجات اضافه کنید. همچنین میتوانید آنها را با میوه ترکیب کنید یا در سوپ و آش بریزید.
  • روغن زیتون یکی از بهترین روغن هایی است که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ به رژیم غذایی خود اضافه کنید. روغن زیتون می تواند به کاهش اسید صفرا و تولید آنزیم هایی که در حفظ سلامت دیواره داخلی دستگاه گوارش، از جمله روده بزرگ، نقش دارند، کمک کند. برای کسب بیشترین فایده مصرف روغن زیتون فوق بکر و کاهش مصرف چربی های مضر دیگر را در دستور کار خود قرار دهید.
  • قارچ ها، پیاز، ماهی،،مغزهای خوراکی و غلات کامل از آنجایی که سرشار از سلنیوم هستند، می توانند به پیشگیری از سرطان روده بزرگ به واسطه مهار رشد سلول های سرطانی کمک کنند. مصرف سلنیوم از طریق مکمل های غذایی هم کمک کننده است.

 

سرطان روده بزرگ و درمان با ماهی سالمون

سرطان روده بزرگ و درمان با ماهی سالمون

ماهی سالمون هم از آنجاییکه حاوی مواد ضدالتهابی مثل اسیدهای چرب امگا-3 است، می توانند احتمال تشکیل و تکثیر سلول های سرطانی را در بدن کاهش دهند.شما حتی  می توانید اسیدهای چرب امگا-3 را با مصرف بذر کتان دریافت کنید. همچنین، امکان استفاده از مکمل های امگا-3 نیز وجود دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *