راهنمای کامل تغذیه نوزاد (شروع غذا دادن به نوزاد)

تغذیه نوزاد

تغذیه نوزاد با شيرمادر به تنهايي تا پايان شش ماه اول تولد  نيازهاي تغذيه اي شيرخوار را تامين مي كند . اما پس از پايان شش ماهگي شير مادر قادر به تامين انرژي ، پروتئين ، روي ، آهن و برخي از ويتامين هاي محلول در چربي نيست.بنابر اين شيرخواران از پايان شش ماهگي تا 24 ماهگي بايد علاوه بر شير مادر با غذاهاي
ديگر به صورت تغذیه تکمیلی نيز تغذيه شوند. ادامه مطلب را در وب سایت رسمی دکتر فاطمه مفیدی بخوانید

تغذیه نوزاد چیست؟

تغذيه تكميلي به مواد غذايي جامد ، نيمه جامد يا مايع حاوي مواد مغذي و انرژي اطلاق مي شود كه علاوه بر شير مادر يا شير مصنوعي به شيرخوار داده مي شود. طي دوره تغذيه تكميلي ، اگرچه تغذيه با شيرمادر همچنان به عنوان منبع مهم تامين مواد مغذي و عوامل حفاظتي حداقل تا 2 سالگي ادامه مي يابد . اما شيرخوار به تدريج با غذاهاي خانواده آشنا شده وبه آنها عادت مي كند. با توجه به اين كه بخشي از نیازهاي تغذيه اي شيرخوار از طريق غذاهاي تكميلي تامين مي گردد، بايد اين غذاها مغذي بوده و از لحاظ مقدار نيز به اندازه اي باشند كه به رشد مطلوب كودك كمك كنند. علاوه بر اين، تغذيه تكميلي زمان آشنايي با انواع رنگ ها ، طعم ها و بافت هاي مختلف مواد غذايي است.

تغذیه نوزاد

شروع غذا دادن به نوزاد:

غلات سهل الهضم مثل برنج اولین غذایی است که می توان به نوزاد 6 ماهه داد. سرلاک برنج در کارخانه با آهن و الکترولیت غنی می شوند. به طوری که در هر چهار قاشق غذا خوری 5 میلی گرم آهن یعنی نصف مقدار مورد نیاز روزانه نوزاد وجود دارد. بعد از آن طبق جدول می توان دیگر غلات، آبمیوه، میوه، سبزی و گوشت را هم اضافه کرد.نکته مهم این است که انتخاب غذا باید با دقت و تفکر صورت بگیرد. زیرا سنگ بنای عادات غذایی کودک از همین زمان شکل می گیرد. به عنوان مثال:

  • از انواع غلات استفاده کنید زیرا هر کدام حاوی مواد مغذی ویژه ای است.
  • میوه، سبزی، گوشت تازه انتخاب کنید
  • غذا را با کمترین آب و تا حد نرم شدن بپزید. از زیاد پختن بپرهیزید تا مواد غذایی حساس به حرارت از بین نروند.
  • نمک و شکر جهت شکل گیری عادات غذایی خوب اضافه نکنید.
  • عسل تا 1 سالگی به دلیل سم بوتولینوم اضافه نکنید.
  • اگر هر روز برای غذا درست کردن وقت ندارید میتوانید غذای پوره شده را در قالب یخ بریزید و منجمد کنید. اما بیشتر از چند روز در فریزر نماند و تنها یک بار حق دارید از انجماد خارج کنید.
  • غذاهای متنوع به کودک خود بدهید. زیرا کودک یاد می گیرد طعم های بیشتری بپذیرد و درنتیجه شما موفق می شوید رژیم متعادل تری برای کودکتان فراهم کنید.
  • فرایند از شیر گیری باید از 6 تا 9 ماهگی با خوردن از لیوان شروع شود و در نهایت در 18 تا 24 ماهگی که قادر به خوردن مقدار کافی از لیوان می شود، تکمیل شود.

تا حالا فکر کردید چرا سبزیجات قبل از میوه ها وارد برنامه غذایی نوزاد می شوند؟ تا پذیرش سبزی توسط نوزاد بیشتر شود.

تغذیه نوزاد

مرحله از شیر گیری و تغذیه نوزاد :

در مرحله از شیر گیری نوزاد باید توانایی جویدن و بلعیدن غذای جامد را داشته باشد.

او کم کم یاد می گیرد طعم ها و بوهای مختلف را تحمل کند، با انگشتان خود غذا بخورد و کم کم بتواند از قاشق استفاده کند. در این مرحله کودک را باید تشویق کرد که خودش غذا بخورد. در ابتدای غذا خوردن کودک گرسنه است و باید اجازه داد خودش غذا بخورد اما زمانی که خسته شد،می توان به او کمک کرد. البته غذا باید به شکلی باشد که کودک بتواند در دست بگیرد و بخورد.

تغذیه نوزاد

گوشت به تکه های کوچک تقسیم شود، سیب زمینی و سبزیجات کاملا له باشند تا به راحتی با قاشق خورده شوند، میوه ها و سبزیجات خام باید به راحتی در دست کودک قرار گیرند. ظرف غذا کوچک و قابل کنترل باشد، روزانه میوه و سبزی های متنوعی به کودک داده شود، شیرینی ها، دسرها و آبمیوه های شیرین شده را فقط گاهی به کودک بدهیم و کلا رویکرد خانواده به سمت انتخاب های سالم باشد تا  مناسب در کودک شکل بگیرد.

تا 24 ماهگی 50 درصد نوپاها بدغذا هستند. در زمان معرفی یک غذای جدید، باید 8 تا 15 بار آن را تکرار کنید تا پذیرش غذا افزایش یابد.

شیرخواران و نوپاها توانایی ذاتی برای تنظیم انرژی دریافتی خود را دارند. بنابراین والدین تنها باید نشانه های سیری و گرسنگی کودک را بدانند و بیخودی به کودک برای غذا خوردن اصرار نکنند. اگر زیاد به کودک در مورد کم یا زیاد خوردن تذکر داده شود، کودک قدرت تنظیم انرژی دریافتی را از دست می دهد.

نتیجه گیری تغذیه نوزاد :

تغذيه تكميلي علاوه بر تامين بخشي از نيازهاي تغذيه اي شيرخوار ، او را براي يك رژيم غذايي متنوع
آماده مي سازد. بنابر اين تغذيه تكميلي ضمن تامين مواد مغذي مورد نياز براي رشد مطلوب شيرخوار به ايجاد تغذیه تکمیلی درست در سال هاي آتي عمر كمك مي كند.

 

رژیم کودکان پیش فعال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *