راهنمای کامل تغذیه نوزاد( قسمت دوم، درشت مغذی ها)

تغذیه نوزاد

تغذیه نوزاد. راهنمای کامل تغذیه نوزاد( قسمت دوم، درشت مغذی ها) ، کودکان در مرحله بین تولد و بلوغ،  به دلیل رشد و تولید بافت های جدید، بیش از هر زمان دیگری نیاز به مکمل های مناسب از مواد مغذی نسبت به سنین دیگر دارند. هنگامی که نیاز انرژی و مواد مغذی برآورده می شود، کودکان می توانند سالم و مناسب رشد کنند. برای اطمینان از رشد کودکان یک رژیم غذایی مغذی و متعادل بسیار ضروری است.درشت مغذی‌ ها شامل سه دسته کلی  کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها است. تأمین و تعادل در مصرف این سه دسته از مواد غذایی می‌تواند بستری برای حداکثری فراهم آورد.

 

پروتئین مورد نیاز برای رشد نوزاد

پروتئین مورد نیاز برای تغذیه نوزاد:

پروتئین برای تولید توده ماهیچه ای بدن و رشد مورد نیاز است.نیازهای پروتئینی در دوران رشد سریع نوزادان به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بیشتر از کودکان بزرگتر و یا بزرگسالان می باشد. شیر مادر یا شیر خشک قسمت اعظم پروتئین را در طول سال اول زندگی تأمین می کند. با وجود اینکه مقدار پروتئین شیر مادر خیلی کمتر از شیرخشک می باشد،اما برای 6 ماه اول زندگی کفایت لازم را دارا می باشد. از 6 ماهگی به بعد، رژیم غذایی باید با منابع پروتئین با کیفیت مانند ماست، عصاره گوشت، غلات غنی سازی گردد. چنانچه نوزاد شیرخشک رقیق دریافت کند یا اگر به چندین نوع ماده غذایی آلرژی داشته باشد، و یک رژیم غذایی محدود و بدون نظارت متخصص تغذیه دریافت کند، احتمال دارد به کمبود دریافت پروتئین مبتلا گردد.

تغذیه نوزاد

چربی ها ی موردنیاز تغذیه نوزاد :

توصیه های کنونی برای شیرخوران کمتر از یکسال، مصرف حداقل 30 گرم چربی در روز است. این مقدار در صورت دریافت معمول شیر مادر و شیرخشک مخصوص نوزاد تأمین می شود.

دریافت چربی بسیار کم، یعنی تغذیه با شیر بدون چربی باعث دریافت ناکافی انرژی کل خواهد شد.

شیر مادر حاوی اسیدهای چرب امگا3 و امگا6 و مشتقات آنها است. امروزه شیرهای خشک را هم با این اسیدهای چرب غنی سازی می کنند. این اسیدهای چرب در بافت عصبی هستند و همینطور در سلول های بینایی وجود دارند. بنابراین در قدرت بینایی و تکامل ذهنی نوزاد موثر می باشند.

نکته مهم این است که غلظت این اسیدهای چرب در شیر مادر بستگی به مقدار مصرف مادر از این اسیدهای چرب دارد. یعنی کاملا به رژیم غذایی مادر وابسته هستند.

تغذیه نوزاد

کربوهیدرات ها ی مورد نیاز تغذیه نوزاد :

تقریبا 40 درصد انرژی شیر مادر و 40 تا 50 درصد انرژی شیرخشک از کربوهیدرات ها تأمین می شود. بعضی از نوزادان قادر به تحمل لاکتوز نیستند و نیاز به شیرخشک بدون لاکتوز دارند.

بوتولیسم سمی است که از میکروب کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شود. این میکروب در عسل و شربت ذرت وجود دارد که البته با حرارت از بین نمی رود. بنابراین شربت ذرت و عسل تا زیر یکسالگی به نوزاد نباید داده شود.

آب مورد نیاز برای تغذیه نوزاد :

نیاز به آب برای نوزاد با مقدار از دست رفته  از طریق پوست، مدفوع و ادرار علاوه بر مقدار کم مورد نیاز برای رشد تعیین می شود. در شرایط عادی شیر مادر و شیر خشکی که به درستی تهیه شده باشد، مقدار کافی آب را تأمین می کند. با اینحال هنگامی که شیرخشک جوشانده شود، آب تبخیر می شود. بنابراین شیر یا شیرخشک جوشیده شده برای شیرخوار مناسب نیست.

در محیط های بسیار گرم، ممکن است نوزاد به آب اضافی احتیاج داشته باشد. یا هنگامی که اتلاف آب زیاد است. مثل مواقع اسهال، استفراغ یا تب که در این مواقع نوزاد باید به دقت از لحاظ تعادل مایع و الکترولیت بررسی شود. زیرا کمبود آب منجر به عوارض عصبی مثل تشنج و آسیب عروقی می شود.

نتیجه گیری:

درشت مغذی‌ها با تأمین انرژی مورد نیاز بدن، دخیل بودن در تولید بافت های بدن،سلامت سیستم عصبی و بینایی نقش بسیار مهم و حیاتی در فرایند رشد نوزاد عهده دار هستند.

 

مقاله های مرتبط 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *