دیابت و عواقب آن به طور ساده و خلاصه

دیابت و عواقب آن به طور ساده و خلاصه

دیابت و عواقب آن به طور ساده و خلاصه ، دیابت شیرین یکی از بیماری‌های مزمن است که شیوع آن در سالهای اخیر در سرتاسر دنیا به طور قابل توجهی افزایش یافته و توجه مسئولان سلامت کشورها را به خود جلب کرده است. در ایران نیز شیوع این بیماری افزایش یافته و به همین دلیل در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر به آن پرداخته شده و یکی از اهداف این سند جلوگیری از افزایش بیشتر چاقی و دیابت جمعیت کشور بیان شده است.اگر شما هم به نوعی درگیر در دیابت و عوارض آن هستید، ما در این مقاله سعی کرده ایم دیابت و عواقب آن را به طور ساده و خلاصه توضیح دهیم…

 

به طور کلی دیابت نوع دو ۹۰ درصد افراد مبتلا به دیابت را در جهان شامل می‌شود و به طور عمومی در نتیجه افزایش وزن و عدم تحرک بدنی رخ می‌دهد. دیابت موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی می‌شود. همچنین سالانه ۶۰ هزار نفر در کشور دچار زخم پای دیابتی و ۱۷ هزار نفر از آنان مجبور به قطع پا می‌شوند.

هدف سازمان جهانی بهداشت این است که از اقدامات موثر برای مراقبت،  پیشگیری و کنترل دیابت و عوارض آن در کشورهای با درآمد کم و متوسط پشتیبانی کند. دیابت مانند سایر بیماری های مزمن بیشترین رابطه را با سبک زندگی دارد. سبک زندگی ناسالم شامل: تغذیه ناسالم، کم تحرکی، خواب نامناسب و استرس ها ممکن است باعث بروز دیابت شود. و از طرف دیگر قدم اول درمان نیز اصلاح سبک زندگی است تا حدی که بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ تنها با اصلاح سبک زندگی می توانند قند خون خود را به خوبی کنترل کرده و نیازشان به داروهای کاهنده قند خون را کاهش دهند.

 

 تشخیص دیابت

 تشخیص دیابت

در دیابت نوع یک علائم تمایل به پیشرفت و ظهور سریع و شدیدتر دارند.

در دیابت نوع ۲ علائم آهسته ظاهر می‌شوند و معمولاً شدید نیستند.

 علائم مشترک دو نوع دیابت عبارتند از:

  1.  افزایش تشنگی
  2. دفع آب به طور مداوم به خصوص در شب
  3.  خستگی و کوفتگی
  4.  کاهش وزن
  5.  خارش دستگاه تناسلی یا برفک سفید کننده

 

در دیابت نوع ۱ علائمی که کمتر بین دو نوع دیابت مشترک هستند

 در دیابت نوع ۱ علائمی که کمتر بین دو نوع دیابت مشترک هستند عبارتند از:

  1.  گرفتگی عضلات
  2.  یبوست
  3.  کدورت
  4. بینایی
  5.  عفونت پوستی عود کننده

در دیابت نوع ۲ علائم ممکن است سال ها مورد توجه قرار نگیرد و فقط زمانی که عواقب دیابت مثل زخم یا کدورت بینایی اتفاق افتد، دیابت تشخیص داده شود. این مهم است که یادآور شویم تمام علائم ممکن است ظاهر نشوند. هنگامی که هر کدام از این علائم به وجود آید باید آزمایش دیابت داده شود.

دیابت ممکن است در آزمایش ادرار معمولی مشخص شود. جایی که معلوم شده است قند اضافی در ادرار وجود دارد.

در مورد دیابت نوع ۱ اشخاص اغلب علائم را در مدت کوتاهی معمولا طی چند هفته ها ظاهر می کنند. آنها ممکن است تمام مدت احساس تشنگی کنند و نیاز زیادی به دفع آب داشته باشند و همچنین احساس خستگی و کاهش وزن داشته باشند.

زمانی که این علائم ممتد شد، به مشکل توجه کنید.آزمایش خون که میزان قند خون را اندازه می‌گیرد، تایید می کند که آیا اینها به علت دیابت است یا نه.

 

 

 

علائم دیابت کدامند؟

 

علائم دیابت کدامند؟

زمانی که پانکراس هورمون انسولین را به‌طور کافی یا اصلاً تولید نکند یا زمانی که مکانیسم تولید انسولین به طور موثر کار نکند، میزان گلوکز در خون خیلی بالا میرود. در دیابت نوع یک سلول هایی در پانکراس که انسولین تولید می‌کنند، نابود و باعث فقدان شدید انسولین می شود. تصور می شود که اینها در نتیجه حملات بدنی و نابودی سلولهای خودی در پانکراس که به عنوان یک واکنش خود ایمنی شناخته شده ایجاد می‌شود. مشخص نیست که چرا این اتفاقات می‌افتد اما تعدادی عوامل تحریک کننده این واکنش پیشنهاد شده اند که عبارتند از:

  • عفونت با یک ویروس یا باکتری خاص
  •  قرار گرفتن در معرض سم های شیمیایی که ناخواسته در غذا هستند
  •  کودک خردسالی که شیر گاو مصرف نکند
  •  یکسری اجزای ناشناخته این محرک‌ها سبب واکنش خود ایمنی در بدن می‌شود. اگرچه این ها تنها نظریه هستند و هیچ وسیله‌ای برای اثبات این علت ها وجود ندارد.

 دیابت نوع دو زمانی آشکار می شود که:

گیرنده های روی سلول در بدن که به طور نرمال به عمل انسولین پاسخ میدهند، از تحریک به وسیله آن وا می مانند که به عنوان مقاومت انسولین شناخته شده است.

در پاسخ به آن انسولین بیشتری ممکن است تولید شود و این تولید زیاد باعث از پای درآمدن نسل اول سلول های سازنده انسولین در پانکراس می شود.

به طور ساده میزان تولید ناکافی انسولین ممکن است سبب دیابت شود. انسولین کافی ممکن است از نظر ساختمان غیر عادی باشد و به خوبی کار نکند.عوامل خطر زیر شانس افراد را برای آشکارسازی دیابت نوع دو افزایش می‌دهد:

  •  افزایش سن
  • چاقی
  • عدم فعالیت فیزیکی

 

دایتون

 سرمنشأ علل دیابت عبارتند از:

  •  برخی داروها
  •  حاملگی یعنی دیابت وابسته به حاملگی
  •  هر بیماری که در آن پانکراس آسیب ببیند و روی توانایی آن در تولید انسولین تاثیر بگذارد مثل التهاب پانکراس

چه چیزهایی باعث دیابت نمی‌شود؟

این مهم است که از افسانه های متفاوت که متجاوز از سال‌ها به عنوان علل دیابت شناخته می شوند، آگاه باشیم.

خوردن انواع غذاهای ناجور باعث دیابت نمی شود اگر چه ممکن است باعث چاقی شود و این در افرادی است که دیابت نوع ۲ در آنها دیده می‌شود.

استرس باعث دیابت نمی شود اگر چه ممکن است یک محرک برای تغییرات داخلی بدن باشد که بیشتر در دیابت نوع یک دیده می‌شود.اگرچه استرس نشانه‌های بدتری را برای کسانی که قبلاً دیابت داشتند به وجود می‌آورد.

دیابت مسری نیست و شخص دیابتی نمی‌تواند آن را به شخص دیگر منتقل کند.

رژیم و ورزش برای دیابتی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *