آبگوشت بزباش مدیترانه ای و تهیه آن

آبگوشت بزباش مدیترانه ای

آبگوشت بزباش مدیترانه ای ، تاریخچه شاید به کوچ نشینیان و دامپروران قدیم ایرانی نسبت داده شود. اما خیلی ها معتقد هستند آبگوشت درست کردن از وقتی در ایران مرسوم شد که کهن شهرها ساخته شد و مردم ظروفسفالی و سنگی برای تهیه آبگوشت ساختند. همچنین سامی زبیده به عنوان انسان‌شناسی که در مقوله خوراک و فرهنگ مطالعاتی دارد آبگوشت را از غذاهای منحصر به فرد ایرانی می‌داند که ترکیبی بی‌نظیر از گوشت و حبوبات و چاشنی‌ها است که با ترید کردن در آن خورده می‌شود و مابقی مصالح آن را به صورت خمیری ‌کوفته ‌مانند در می‌آورند.

 

 

کشک یک خوراکی های خوشمزه است که هم در دستور تهیه خیلی از غذاها کاربرد دارد و هم به عنوان یک هله هوله سالم پرخاصیت ما تغذیه ای ها خوردن اش رو توصیه می کنیم. اگه کشک دوست داری پس بیا با خواص اش هم آشنا شو و یک دستور پخت خوشمزه رو هم با کشک یاد بگیر…

کشک

کشک

کشک در گروه شیر و لبنیات قرار می گیرد برای اینکه محتوای کلسیم بالایی دارد و پروتئین آن هم از لحاظ ساختار به گروه لبنیات شبیه است. کشک از جوشاندن و غلیظ کردن و خشک کردن دوغی که کره گیری شده تهیه می شود. بنابراین به حجم کم، یک بمب مغذی به حساب می آید.

البته فکر نکنید حالا که کم چربی است، کالری هم ندارد. کشک کالری زیادی دارد برای اینکه تغلیظ شده دوغ است یعنی هر یک عدد کشک چیزی حدود 100 کالری است. اما جالب این است که در رژیم های لاغری ما از کشک زیاد استفاده می کنیم آن هم به خاطر خاصیت سیر کنندگی بالایی که کشک به خاطر پرپروتئین بودن دارد، معمولا توصیه می کنیم مقداری کشک قبل از غذا همراه با سالاد میل کنید. یعنی سس کشک درست کنید.

کشک هرچه خشک تر باشد پر پروتئین تر است و هرچه خیس تر باشد، پر کلسیم تر است. متخصصین روماتولوژی و ارتوپد هم با کشک به علت هم کلسیم و هم پروتئین، میانه خوبی دارند و معمولا به بیماران شان به منظور بازسازی استخوان توصیه می کنند.

دسته دیگری که از کشک سود می برند، ورزشکاران و بدنسازان هستند که می خواهند یک ماده معجزه آسای کم حجم پر انرژی پر پروتئین همیشه با خود داشته باشند. بنابراین کشک را در دستور کار خودشان قرار می دهند و از این بمب مغذی لذت می برند.

در ادامه طرز تهیه یکی از غذاهای اصیل و شگفت انگیز ایرانی را به علت خوشمزگی، عطر و طعم بی نظیر و در کنار همه اینها کامل، مغذی و پرخاصیت به اسم آبگوشت بزباش را به روش مدیترانه ای و سالم بازسازی و تصحیح کرده ایم تا شما هم از مزایای سلامتی و تندرستی این غذای اصیل سود ببرید.

 

آبگوشت بز باش مدیترانه ای

مواد لازم برای تهیه آبگوشت بز باش مدیترانه ای:

  • مغز ماهیچه گوسفندی بدون چربی: نیم کیلو
  • لوبیا قرمز: 1 استکان
  • نخود آبگوشتی: نصف استکان
  • پیاز:یک عدد
  • سیر: سه حبه
  • نمک و فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم
  • سیب زمینی: 1 عدد
  • بلغور گندم: نصف استکان

حتما بخوانید:خورشت قیمه آلو مدیترانه ای

 

طرز تهیه آبگوشت بزباش

طرز تهیه آبگوشت بزباش:

مرحله اول آماده سازی

مغز ماهیچه گوسفندی را تا حد امکان بدون چربی در بیاورید و بشویید

نخود و لوبیا را چند ساعت بخیسانید

اگر از کشک محلی استفاده می کنید، آن را یک روز کامل خیسانده تا نرم شود و سپس در مخلوط کن میکس کنید تا یکدست شود

سیب زمینی را پوست کنده و چهار تکه کنید

پیاز و سیر را پوست بکنید، بشویید و پیاز را نگینی خرد کنید. توجه کنید حبه های سیر را فقط دو تکه کنید.

 

مرحله آماده سازی آبگوشت بزباش

مرحله دوم

پیاز را چند تکه کنید و با گوشت کمی تفت دهید. زردچوبه را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس نخود و لوبیا و گندم بلغور و حبه های سیر را به همراه نمک اضافه کنید و در زودپز به مدت یک ساعت و نیم تا دو ساعت بپزید.

حتما بخوانید: کته گوجه مدیترانه ای

مرحله سوم

وقتی پخت گوشت کامل شد، به مقدار دلخواه کشک بریزید ولی نه آنقدر که زیاد ترش شود. سیب زمینی را هم اضافه کنید و تا وقتی پخت سیب زمینی کامل شود، روی حرارت بگذارید.

 

مرحله آماده سازی آبگوشت بزباش

مرحله چهارم

مقداری نعنا داغ به عنوان طعم دهنده موقع سرو غذا اضافه کنید.

حتما بخوانید: ته چین مدیترانه ای

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *