مغزیجات جان ما را نجات می دهند

مغزیجات

مغزیجات یا مغزها جان ما را نجات می دهند، یکی از نتایج مطالعه مهم جهانی بار بیماری‌ها (Global Burden of Disease) است. این مطالعه، تنها مطالعه سالانه، جامع و داوری شده از روند سلامت در جهان است که با بررسی بیش از «۳۳۰ بیماری، علل مرگ و آسیب‌ها » و بیش از ۸۴ عامل خطر در سطح جهان شامل ۱۹۵ کشور، تازه ترین برآوردها از مرگ‌ومیر، بیماری و ناتوانی‌ها را طی سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ گزارش می‌دهد.در این مطالعه مشخص شد که در صورت اضافه شدن مغزها به رژیم غذایی ، ممکن است جان انسان ها نجات یابد.برای اینکه بدانید چگونه مغزها جان ما را نجات می دهند، ادامه مطلب را در دایتوون وب سایت رسمی دکتر فاطمه مفیدی بخوانید

مغزها جان ما را نجات می دهند

مغزیجات جان ما را نجات می دهند:

نتایج مطالعه جهانی  Global burden of diseases study ۲۰۱۶  که توسط انستیتوی سنجش و ارزشیابی سلامت (Institute of Health Metrics and Evaluation) در دانشگاه واشنگتن در سیاتل ایالات متحده امریکا و با مشارکت بیش از ۲۵۰۰ پژوهشگر از بیش از ۱۳۰ کشور دنیا،‌ از جمله ۵۰ پژوهشگر از مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی ایران (۲۳ محقق وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران) صورت گرفته است، در مجله «لنست» منتشر شد.

در این مطالعه مشخص شد که کدام غذاها را باید به رژیم غذایی اضافه کنیم تا جان انسان ها نجات یابد:

به عنوان مثال خوردن سبزیجات بیشتر،  به طور بالقوه می تواند 1.8 میلیون نفر را نجات دهد.

در مورد خوردن مغزها چطور؟ 2.5 میلیون زندگی

از طرف دیگر، در این مطالعه محاسبه شده است که عدم خوردن مغزها و دانه کافی ، سومین عامل خطر مرگ و ناتوانی در جهان است. که حتی بیشتر از مرگ و میر افراد در اثرمصرف گوشت های فرآوری شده، می باشد.و جالب تر اینکه 15 برابر بیشتر از کسانی که در اثر مصرف بیش از حد هروئین،  کوکائین،  کراک و سایر داروهای غیرمجاز می میرند.

 

مغزها و شواهد علمی

مغزها، مغزیجات و شواهد علمی:

PREDIMED ، یکی از بزرگترین مطالعات بالینی مداخله ای رژیم غذایی، در دنیا است که  بیش از 7000 زن و مرد در معرض خطربیماری های  قلبی عروقی را در گروه های مختلف رژیم غذایی به طورتصادفی قرار داده  و سالها آنها را پیگیری و مطالعه کرده است. به یکی از این گروه ها، هر هفته 250 گرم مغز داده شد – یعنی 100 گرم بیشتر از آنچه که قبل از شروع مطالعه می خوردند،  بدون ایجاد هیچ گونه تغییردیگری در رژیم غذایی شان، در نهایت مطالعه نشان داد، افزودن مغزها باعث کاهش خطر سکته مغزی در این گروه شده. علاوه بر این ، صرف نظر از این که افراد در کدام گروه رژیم غذایی قرار گرفته بودند،  کسانی که هر روز مغز بیشتری مصرف می کردند، خطر مرگ زودرس در آنها کاهش یافت.

 

کدام مغزها پر خاصیت ترین ترین هستند

کدام مغزیجات پرخاصیت‌ترین هستند؟

به طور معمول، پاسخ من این است: صرف نظر از نوع مغز، مصرف مرتب آن مهم تر است . یعنی بیشتر از اینکه دنبال پیدا کردن بهترین و مغذی ترین مغزها و دانه ها باشید، در فکر باشید که هر روز مغز بخورید. اما به نظر می رسد، گردو در بین مغزها، بالاترین سطح آنتی اکسیدان و امگا 3 را داشته باشد و مطالعات آزمایشگاهی تأیید کرده اند از نظر سرکوب رشد سلولهای سرطانی بهتر از سایر مغزها عمل میکند.

 

مغزها و کلسترول خون

مغزیجات و کلسترول خون:

در یک مطالعه مشخص شد، مصرف یک واحد آجیل برزیلی، می تواند سطح کلسترول شما را سریعتر از داروهای استاتین کاهش دهد و این اثر مغزها حتی تا 1 ماه هم باقی می ماند. مطالعه دیگری نشان داد، با خوردن سه تا چهار مشت مغز پسته در روز به مدت سه هفته ، بهبود قابل توجهی در جریان خون آلت تناسلی در مرد گزارش شده است ، که می تواند به طور قابل توجهی به مشکل نعوظ کمک کند.

 

آیا مغزها چاق کننده نیستند

آیا مغزیجات چاق کننده نیستند؟

مغزها کالری بالایی دارند ، اما بدون آنکه چاقی شکمی ایجاد کنند، و دور کمر شما را زیاد کنند، می توانند نجات دهنده زندگی شما باشند. آنها طول عمر شما را افزایش می دهند: طول عمر شما با خوردن مرتب یک مشت (یا حدوداً یک چهارم فنجان) پنج یا چند روز در هفته از مغزها به مدت دو سال افزایش یابد.

 

خواص مغزها برای کودکان

خواص مغزیجات برای کودکان:

مغزها منبع تامین مواد معدنی، اسیدهای چرب و برخی ویتامین های مفید است و اگر به میزان مناسب در برنامه غذایی روزانه کودکان قرار داده شود، می تواند در کنار تأمین میزان قابل ملاحظه ای انرژی به تکامل مغز کودک نیز کمک کند. اما بهتر است تا زمانی که کودک توانایی جویدن و بلع را پیدا می کند، مغز پودر شده در اختیار کودک قرار دهید. مصرف بی رویه و غیر اصولی مغزها و دانه های روغنی می تواند موجب تجمع بیش از حد چربی در بدن و اضافه وزن شود بنابراین اگر این عادت از زمان کودکی در روند زندگی بچه ها نهادینه شود، مشکلات زیادی را برای آنها به همراه دارد.

می توانید برای اینکه کودکتان را به خوردن مغزها تشویق نمایید ، این مغزها را به عنوان یک میان وعده ی مغذی برای مدرسه او بگذارید.

نتیجه گیری:

مغزها شامل :فسفر، آهن، منگنز، مس، روی، کلسیم، پتاسیم، ویتامین Aو  E ، انواع پروتئین ها، املاح ضروری و اسیدهای چرب غیراشباع است که برای بدن مفید و حیاتی هستند.مصرف به اندازه مغزها یکی از راه های نجات بخش است و چه چیزی می تواند بهتر از این باشد که یک عمل ساده و خوشمزه به تنهایی بتواند عمر شما را طولانی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *