عدس از سالمترین غذاهای دنیا

عدس

عدس از سالمترین غذاهای دنیا ، مصرف انواع غذاهای گیاهی با کاهش خطر بسیاری از بیماری های مرتبط با سبک زندگی ارتباط دارد. این بنشن سرشار از فیبر است عدس، از سالم ترین غذاهای دنیا است که به غذاها طعم دلپذیری می‌دهد. از سالاد گرفته تا انواع سوپ ها و غذاها، استفاده می شود. حتما شما هم تا کنون از عدس در خیلی از غذاهایتان استفاده کرده اید، بدون اینکه بدانید این دانه ریز چه خواص ارزشمندی دارد. پس عدس از سالمتدین غذاهای دنیا را در دایتون بخوانید…

یک مطالعه در سال 2019 در ژورنال انجمن قلب آمریکا نشان داد که افرادی که غذاهای گیاهی سالم تری می خورند احتمال مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی د ر آنها کمتر است.

غذاهای گیاهی اغلب طیف وسیعی از فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی را فراهم می کنند و ممکن است حاوی خواص آنتی اکسیدانی باشند. آنتی اکسیدان ها در برابر رادیکال های آزاد که در التهاب و سرطان نقش دارند ، کار می کنند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • عدس وسلامت قلب
  • عدس وبارداری
  • عدس و پیشگیری ازسرطان
  • عدس و مبارزه با خستگی
  • عدس و کمک به سیری و هضم غذا
  • خصوصیات عدس
  • عدس سبز
  • عدس قرمز
عدس وسلامت قلب
فیبر موجود در عدس سبب کاهش بیماری قلب می شود

 

1.عدس وسلامت قلب

عدس منبع فراوانی از فیبر ، اسید فولیک و پتاسیم است. این مواد مغذی همه از سلامت قلب پشتیبانی می کنند.طبق انجمن قلب آمریکا (AHA) ، افزایش دریافت فیبر می تواند سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد را کاهش دهد.

فیبر نه تنها با شیوع کمتری از بیماری های قلبی عروقی ارتباط دارد ، بلکه ممکن است روند پیشرفت بیماری را هم کاهش دهد.

عدس ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبرهای اساسی را به رژیم غذایی می افزاید. آنها همچنین پروتئین فراهم می کنند و جایگزین بسیار خوبی برای گوشت در وعده های غذایی هستند.

 

حتما بخوانید: غذاییت و مزایای بالقوه سلامتی ذرت  

 

وقتی شخصی در رژیم غذایی گوشت را با یک غذای حاوی فیبر زیاد مانند عدس جایگزین می کند ، خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

مطالعات نشان داده است که پتاسیم ، کلسیم و منیزیم در عدس می تواند فشار خون را به طور طبیعی کاهش دهد. غذاهای سرشار از این مواد معدنی قسمت اصلی برنامه غذایی DASH را تشکیل می دهند. موسسه ملی قلب ، ریه و خون (NHLBI) این رژیم را برای کاهش فشار خون توصیه می کند.

طبق گفته مسسه ملی بهداشت (NIH) ، عدس یکی از بهترین منابع غذایی برای پتاسیم است.

 

عدس وبارداری

 

حتما بخوانید: پیاز و رموز نهفته ی آن

 

2.عدس وبارداری

عدس مقدار زیادی فولات را تأمین می کند.فولات برای جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان حیاتی است.

این ویتامین ضروری همچنین می تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهد. مطالعه ای که در سال 2019 روی 14 هزار و 553 زن باردار انجام شد نشان داد کسانی که در دوران بارداری فولات بیشتری مصرف می کنند کمتر به دیابت بارداری مبتلا می شوند.

 

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کنند زنان در سنین باروری حداقل 400 میکروگرم (میکروگرم) فولات یا اسید فولیک روزانه مصرف کنند. CDC توصیه می کند که زنان در دوران بارداری و شیردهی میزان مصرف عدس را افزایش دهند.

 

عدس و پیشگیری ازسرطان

 

حتما بخوانید: مولتی ویتامین ها مضر یا مفید

 

3.عدس و پیشگیری ازسرطان

عدس همچنین سلنیوم را تأمین می کندرا کاهش دهد. همچنین ممکن است با تحریک تولید سلول های T ، پاسخ ایمنی فرد در برابر عفونت را بهبود بخشد. سلول های T نوعی سلول ایمنی هستند که در بدن عوامل عفونی را از بین می برند.

NIH خاطرنشان می کند که سلنیوم ممکن است به کاهش سرطان های روده بزرگ ، پروستات ، ریه ، مثانه ، پوست ، مری و معده کمک کند.

با این حال ، دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد پیشگیری از سرطان و فواید سلنیوم انجام دهند ، زیرا مطالعات انجام شده بر روی این ماده معدنی تاکنون نتایج متفاوتی داشته است.

متاآنالیز 405 مقاله در سال 2019 نشان می دهد که فیبر همچنین می تواند با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط داشته باشد.

 

عدس و مبارزه با خستگی

 

4.مبارزه با خستگی

کمبود آهن یکی از دلایل عمده خستگی است. کمبود آهن در رژیم غذایی می تواند بر میزان کارآیی انرژی بدن تأثیر بگذارد. آهن به دو نوع وجود دارد: هِم و غیرهم.

گیاهان آهن غیرهم تهیه می کنند ، و عدس منبع ویژه خوبی است.

گوشت و ماهی آهن هم را تأمین می کنند.

آهن غیرهم، نوعی آهن اساسی برای افرادی است که به دلیل سلامتی یا دلایل دیگر گوشت مصرف نمی کنند. با این حال ، بدن نمی تواند آهن غیرهم را به خوبی آهن هم جذب کند. بنابراین ، سعی کنید آن را با غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات ، انواع توت ها و فلفل ترکیب کنید که باعث بهبود جذب می شود.

 

عدس و کمک به سیری غذا

 

5. کمک به سیری و هضم غذا

مصرف کافی فیبر به عنوان یک عامل “حجیم” در سیستم هضم به عنوان یک عامل مهم در کاهش وزن عمل می کند.

فیبر موجود در رژیم غذایی به افزایش احساس سیری و کاهش اشتها کمک می کند. این می تواند میزان کالری دریافتی فرد را کاهش دهد.

محتوای فیبر زیاد در عدس همچنین به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند ، که به نوبه خود از یبوست جلوگیری می کند و حرکات منظم روده را تقویت می کند.

 

خصوصیات عدس

  • خصوصیات عدس

در میان انواع حبوبات عدس راحت‌تر و زودتر پخته می‌شود( ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ) زمان برای پخت عدس کافی است.عدس ها سرشار از پروتئین، فیبر ویتامین‌ها و املاح می باشند. عدس برای افراد گیاهخوار و کسانی که می‌خواهند گوشت کمتری مصرف کنند، یک منبع خوب تامین پروتئین است.

اما همانند سایر بنشن ها پروتئین موجود در عدس شامل همه انواع آمینو اسیدهای ضروری و مورد نیاز بدن نیست. اگر عدس را با برخی غلات مثل برنج ترکیب کنید این مشکل نیز برطرف می شود.

یک راه دیگر برای استفاده از عدس استفاده از جوانه آن است.  از جوانه عدس می‌توانید در سالادها و سوپ هایتان استفاده کنید.

حتما بخوانید: ژل رویال

 

عدس سرشار از فلاونوئیدها است. ایزوفلاونوئید ها از مواد مغذی گیاهی هستند و همانند آنتی اکسیدان ها عمل می کند و باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شوند و البته به سلامت قلب نیز کمک می‌کنند.

یک فنجان عدس پخته شده مقداری از نیاز روزانه ما به فولات،  تیامین و ویتامین ب ۶ را تامین می‌کند.

عدس یکی از بهترین منابع تامین کننده ویتامین های B  است. سعی کنید هیچگاه عدس را به صورت نیمه پخته مصرف نکنید چرا که حاوی اسید فیتیک است و باعث کاهش جذب املاحی مثل کلسیم، منیزیم و آهن می شود. در ضمن عدس نیمه پخته به سختی حذف می‌شود و ممکن است برخی اختلالات گوارشی را به بار آورد.

عدس حاوی ترکیباتی به نام پورین می‌باشد که می‌توانند طی اکسیداسیون تجزیه شده و به اسید اوریک تبدیل شوند افرادی که به نقرس و بیماری‌های کلیوی دچارند، باید در خوردن آن احتیاط کنند.

 

عدس سبز
موارد استفاده عدس سبز

 

حتما بخوانید: هسته انگور یک چربی سالم

  • عدس سبز

این نوع عدس قدیمی ترین و متداول ترین شکل عدس است که در اغلب فروشگاه ها یافت می شود. این نوع عدس، بعد از پخت نیز شکل خود را حفظ می‌کند. اما اگر زیاد پخته شود کمی وا میرود.  از این عدس در سالاد ها، سوپ ها، خوراک و غیره استفاده می شود. از پخته شده آن می‌توان در ترکیب با سایر غلات استفاده کرد. زمان پخت آن ۱۵ تا ۲۵ دقیقه است.

 

عدس قرمز
عدس قرمز

 

  • عدس قرمز

در کشورهای خاورمیانه بیشتر از این شکل عدس استفاده می شود. رنگ آن تقریباً صورتی است و بعد از پخته شدن کرم رنگ می شود. ولی به نام عدس قرمز معروف است.  بسیار سریع، نرم و پخته می شود( حدود ۱۰ دقیقه) برای غذاهای هندی و عربی بسیار مناسب است و می‌توان از آن همراه با سیر و پیاز و برنج در تهیه برخی غذاها استفاده نمود. عدس قرمز برای تهیه پوره بهترین نوع عدس است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *