مولتی ویتامین ها مضر یا مفید

مولتی ویتامین

مولتی ویتامین ها مضر یا مفید ، در دنیا کارخانه های داروسازی سالانه مقادیر قابل توجهی مولتی ویتامین برای تمامی گروه های سنی تولید می کنندو تبلیغات هنگفتی مبنی بر اثرامفید انواع مولتی ویتامین صورت می گیرد.اما اینکه بدانیم آیا نیازی به مصرف مولتی ویتامین ها هست یا خیرو آیا اصلأ بهترین انتخاب مولتی ویتامین ها کدام می باشد و بهتر است از کدام نوع استفاده کنیم و درنهایت اینکه مصرف مولتی ویتامین ها مضر یا مفید برای سلامتی ماهستند، کار ساده ای نیست و نیاز به آگاهی دارد. لذا در این مقاله دایتون مولتی ویتامین ها مضر یا مفید برای سلامت تن را به چالش می کشاند…

 

مولتی ویتامین ها از نقطه نظر آلودگی و قابلیت سمی بودن
مولتی ویتامین ها از نقطه نظر آلودگی و قابلیت سمی بودن

 

مولتی ویتامین ها از نقطه نظر آلودگی و قابلیت سمی بودن

ما روزانه مقدار زیادی فلزات سمی وارد بدن می کنیم. از چه طریق؟  شاید فکر کنید آلودگی هوا؛ اما چیزی که اصلأ فکر نمی‌کنید، مکمل‌های غذایی هستند. برای اثبات این ادعا، محتوای مکمل‌ها از برندهای مختلف در آزمایشگاه‌های متفاوت تست شدند و نتیجه نشان داد که حاوی مقادیر قابل توجهی سرب، آرسنیک، جیوه و فلزات سمی دیگر هستند که میتوانند دربدن شما سمیت ایجاد کنند. یعنی شما ممکن است ناخواسته دچار اختلالات نورولوژیک، گوارشی یا خونی شوید. که این مسئله مخصوصاً در مورد مکمل های کلسیمی صدق میکند.

حتما بخوانید: پیاز و رموز نهفته ی آن

 

 آیا اصلاً به مولتی ویتامین ها نیاز داریم؟

زندگی شهرنشینی امروز باعث شده که نیاز ما به برخی از مواد مغذی از قبیل آنتی اکسیدان ها افزایش یابد. اما این نیاز افزایش یافته چگونه باید تامین شود؟ بسیاری از افراد از مکمل ها و مولتی ویتامین ها برای تامین نیاز خود استفاده می‌کنند. این در حالی است که با توجه به توصیه متخصصان تغذیه مصرف مواد غذایی تازه باید نسبت به مکمل‌ها و مولتی ویتامین ها در اولویت قرار بگیرد.

باید در نظر داشت که تمام مولتی ویتامین ها همانطور کهفکر می کنید نیستند و گاهی حاوی مواد معدنی و سایر مواد مغذی می باشند که ممکن است بدن به دریافت مقدار بیشتر آنها از طریق مکمل نیاز نداشته باشد. در بیشتر موارد با مصرف مواد غذایی تازه از قبیل میوه ها و سبزیجات، نیاز بدن به آنتی اکسیدان ها تامین می شود. اما گاهی اوقات و در برخی شرایط خاص حتی اگر فرد هر روز به میزان کافی از گروه میوه ها و سبزیجات مصرف کند، باز هم نمی تواند تمام نیازهای خود به برخی املاح و ویتامین‌ها را دریافت نماید.

مثلاً استرس، برخی از بیماری‌ها و بعضی از شرایط فیزیولوژیکی روی ترشح هورمون ها و آنزیم ها اثر می‌گذارند و جذب مواد مغذی را کاهش می دهند. بنابراین با وجود چنین شرایطی بهترین کار این است که هفته ای چند بار از مولتی ویتامین ها در کنار پیروی از یک رژیم غذایی متناسب، متعادل و متنوع استفاده شود. از این طریق می‌توان تا حدی مطمئن بود که بدن مواد مغذی اصلی و مورد نیاز خود را دریافت می کند. البته مسلم است که مصرف آنها باید زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه انجام شود.

 

کدام نوع از مولتی ویتامین ها را باید انتخاب کنیم

کدام نوع از مولتی ویتامین ها را باید انتخاب کنیم

تا به حال هیچ نوع تحقیق و بررسی در زمینه مقایسه شکل های متفاوت مولتی ویتامین ها نشده است و هنوز متخصصان نمی‌توانند در این زمینه یک نظریه قطعی بدهند، آنها فقط می توانند مزایا و معایب استفاده از هرکدام را به مردم اطلاع بدهند.

 

1.قرصهای مولتی ویتامینی

  •  مزایا: قرص های مولتی ویتامینی فرمولاسیون ثابتی دارند. به این معنی که مواد مغذی موجود در قرص ها بسیار کمتر دچار اکسیداسیون می شوند و برای مدت زمان طولانی تری قابلیت نگهداری دارند. در ضمن نگهداری آنها آسانتر است و در هر موقعیت و مکانی قابل استفاده هستند.

حتما بخوانید: غذاییت و مزایای بالقوه سلامتی ذرت  

 

  •  معایب:  قرص ها حاوی مواد مغذی کمتری هستند. (البته در مقایسه با انواع پودری و مایع ) و به این ترتیب برای رسیدن به مقدار ویتامین مورد نیاز باید تعداد بیشتری  قرص مصرف کنید. از طرفی قرص های مولتی ویتامین به صورت فشرده تهیه می‌شوند و هضم کامل آنها توسط اسید معده کمی سخت انجام می‌شود و همین مسئله نیز باعث کاهش جذب قسمتی از مواد مغذی می شود.

بعلاوه افرادی که از حساسیت های شدید رنج می‌برند باید محتویات لاکتوز قرص را مورد توجه قرار دهند چرا که گاهی اوقات این قرص ها باعث تشدید علائم آلرژی می شوند.

 

مولتی ویتامین های پودری و مایع
مزایا و معایب مولتی ویتامین های پودری و مایع

 

2.مولتی ویتامین های پودری و مایع

  • مزایا:  حجم آنها بیشتر از انواع قرصی شکل است. در مورد مکمل هایی مانند کلسیم و منیزیم، مصرف آنها به صورت پودری و مایع بهتر از انواع کپسول و قرصی است.

در ضمن افرادی که به هنگام بلعیدن قرص ها دچار مشکل می شوند، بهتر است از انواع نوشیدنی مولتی ویتامین ها استفاده کند.

 

  • معایب:  پودرها و مکمل های مایع معمولاً حاوی شکر و شیرین کننده‌های مصنوعی هستند تا طعم گس ویتامین های B را بپوشاند. پس به هنگام خرید مکمل های پودری  و مایع،  به دنبال انواع طبیعی‌تر حاوی قند طبیعی مانند گزیلیتول و سوربیتول باشید.

در ضمن ویتامین های A,D,E,K که در چربی ها قابلیت انحلال دارند، به شکل مایع و پودری به سختی جذب می‌شوند. برخی از مکمل‌های مایع حاوی نگهدارنده های شیمیایی هستند که خود برای سلامتی مضر هستند. این مکمل های مایع به سرعت اکسید می شوند و مواد مغذی خود را از دست می دهند.

 

کپسول های ژله ای
ویتامین های ژله ای

3.کپسول های ژله ای

  •  مزایا: لایه بیرونی این کپسول های ژلاتینی است و به راحتی نیز حذف می‌شوند. همین مسئله باعث می‌شود تا ویتامین‌ها و املاح موجود در کپسول ها بسیار راحت تر و بهتر جذب شود.

 

  •  معایب: همانند قرص‌ها کپسول های ژله ای نسبت به ویتامین های پودری و مایع، مواد مغذی کمتری دارند و باز هم باید از تعداد کپسول های بیشتری استفاده شود تا آن میزان از مواد مغذی مورد نیاز بدن تامین شود.

 

حتما بخوانید: چای گل سرخ و خواص منحصر به فرد آن

 

مولتی ویتامین های صمغی
مولتی ویتامین های صمغی (جویدنی)

 

 4.مولتی ویتامین های صمغی

  • مزایا: این نوع از مولتی ویتامین ها جویدنی هستند و خیلی راحت هم جذب می‌شوند.

 

  •  معایب: این نوع از مولتی ویتامین ها معمولا مخصوص کودکان هستند. برخی از آنها حاوی قند و شیرین کننده های مصنوعی می باشند. پس در صورت استفاده باید انواع ساده‌تر که حاوی قندهای طبیعی تر هستند را استفاده کنیم.

 

آیا باید از مولتی ویتامین های غذایی استفاده کرد یا مولتی ویتامین های مصنوعی؟

تحقیقات زیادی در زمینه سلامت بیشتر مولتی ویتامین هایی که از غذاها تهیه می‌شوند به عمل آمده است. برخی از دانشمندان معتقدند که دریافت ترکیب انواع مواد مغذی از طریق منابع طبیعی بهترین راه برای اطمینان از سلامت آنها است.  برخی از مواد مغذی مثل اسید فولیک فقط به شکل مصنوعی تهیه می‌شوند و برخی از آنها مثل ویتامین C به راحتی از منابع طبیعی به دست می‌آیند.

 

 آیا مولتی ویتامین های گران قیمت تر بهتر و مناسب‌تر هستند؟
آیا مولتی ویتامین گران قیمت بخریم؟

 آیا مولتی ویتامین های گران قیمت بهتر و مناسب‌تر هستند؟

خوشبختانه این مسئله در مورد مولتی ویتامین ها صادق نیست و گاهی اوقات انواع ارزان‌تر آن‌ها بسیار بهتر از انواع گرانقیمت است.  یکی از بهترین راه‌ها برای اطلاع از کیفیت محصولی که استفاده می کنید توجه به ترکیبات و مواد موجود در آنها است.

 

حتما بخوانید: هر آنچه درباره قارچ باید بدانید

 

 بهترین راه برای مصرف مولتی ویتامین ها چیست؟

اگر صبح‌ها از مولتی ویتامین ها استفاده می کنید، بهتر است ابتدا یک صبحانه کامل بخورید، دندان‌های خود را مسواک بزنید و مکمل مولتی ویتامین خود را مصرف کنید. چرا که جذب مواد مغذی موجود در آنها با معده پر بهتر صورت می گیرد. در ضمن برخی از ویتامین‌ها و املاح اسیدی هستند مثل ویتامین سی، کلسیم، روی و منیزیم و مصرف آنها با معده خالی باعث حالت تهوع میشود.

 

 بهترین راه برای مصرف مولتی ویتامین ها چیست؟
بهترین راه برای مصرف مولتی ویتامین ها چیست؟

 جمع بندی

باید در نظر داشت که تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن از طریق مواد غذایی تازه بهتر است. اما گاهی این نیاز با خوردن غذاها تامین می شود و باید از ویتامین‌ها زیر نظر پزشک متخصص تغذیه و در حد مناسب استفاده نمود. توجه داشته باشید که مصرف افراط گونه مولتی ویتامین ها هم الزامی نیست. اگرچه بدن دارای یک سیستم کنترلی برای تنظیم دریافت است،  اما این سیستم هم تا حدی توانایی تنظیم دریافت را دارد.  پس تا حد امکان از مواد غذایی طبیعی استفاده کنید.

 

حتما بخوانید : ماچای نوشیدنی چربی سوز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *