حلیم مدیترانه ای

حلیم مدیترانه ای

حلیم مدیترانه ای ، حلیم یکی از غذاهای سنتی ایران است که انواع مختلفی دارد. در اینجا خواص تغذیه ای موادی که به طور عمده در انواع مختلف حلیم استفاده می‌شود را تشریح می کنیم.

یکی از عمده‌ترین موادی که برای تهیه حلیم استفاده می‌شود، گندم است که بهتر است سبوس‌دار باشد. یکی از موادی که در پوسته گندم یافت می‌شود و برای ارتقای سلامتی افراد بالغ و ضروری است، فیبرهای رژیمی هستند. فیبر ها نوعی کربوهیدرات پیچیده هستند که غیرقابل هضم می باشند ولی دارای نقش تغذیه بسیار مهمی هستند.

فیبر به دو گروه محلول و نامحلول تقسیم‌بندی می‌شود. در گندم میزان فیبرهای نامحلول بالا است از جمله فیبرهای نامحلول می توان سلولز را نام برد که در سبوس گندم بیشتر یافت می‌شود. این فیبر‌ها به وسیله آنزیم های گوارشی هضم نمی شوند. لذا سبب حجیم شدن مدفوع شده و باعث می شوند مدفوع به راحتی از دستگاه گوارش عبور کند.

دارچین

دارچین

یکی از موادی که بیشتر برای تزیین غذا استفاده می شود، دارچین میباشد. دارچین سرشار از ماده‌ای به نام آلدهید سینامیک است. این ماده یک آنتی باکتری و ضد ویروس قوی محسوب می شود. این ادویه سیستم ایمنی را تقویت و تحریک می کند.

 

کنجد

کنجد

معمولاً برای تزیین حلیم از دانه کنجد استفاده می‌شود. آیا میدانستید استفاده روزانه و مرتب از این دانه روغنی باعث پایین آمدن ال دی ال یعنی کلسترول بد میشود؟ میزان بالای اسید چرب لینولئیک و فیبرهای غذایی در کنجد در تحقق امر فوق تاثیر زیادی دارد.

 

در کودکان یکی از سوالاتی که مادران کودکان بدغذا دارند، این است که از چه غذایی برای کودکشان استفاده کنند. در تغذیه این گروه از کودکان که معمولاً دارای کمبود وزن هم هستند، توجه به نکات زیادی اهمیت دارد. از جمله این نکات دو مورد را ذکر می‌کنیم:

  • انرژی موجود در غذا
  • زیبایی و تزئینات غذا

حلیم دارای انرژی بالایی است و برای کودکانی که به اصطلاح بد غذا هستند، قابل استفاده است. زیرا این گروه از کودکان به طور معمول کمبود وزن دارند و به سرعت سیر می‌شوند از این رو با خوردن یک پیاله می توان انرژی قابل توجهی به بدنشان رساند.

 

حلیم مدیترانه ای

طرز تهیه حلیم رژیمی مدیترانه ای

  •  نخود از شب قبل خیسانده :صد گرم
  •  گندم پوست گرفته از ۲۴ ساعت قبل خیسا نده :۲۵۰ گرم
  •  سویا: ۱۰۰ گرم
  • شیر کم چرب: ۵۰۰ میلی لیتر
  •  روغن زیتون بی بو یا روغن هسته انگور: یک قاشق غذاخوری
  •  نمک: به میزان لازم
  • دارچین:برای تزیین
  •  شکر: در صورت تمایل

 

مرحله اول آماده سازی

در مرحله آماده سازی تنها کاری که باید انجام دهید این است که گندم و نخود را از شب قبل بخیسانید.

 

مرحله دوم

نخود و گندم را در قابلمه بزرگی بریزید و دو سوم آن را از آب پر کنید و با حرارت زیاد به جوش آورید. سپس حرارت را ملایم کنید تا به مدت سه ساعت نخود و گندم کاملاً پخته شود.

حلیم مدیترانه ای

مرحله سوم

سویا را ۲۰ دقیقه در شیر به بخیسانید و در صافی بریزید تا شیر اضافی آن گرفته شود. سپس روغن زیتون بدون بو یا روغن هسته انگور را داغ کنید و سویا را به مدت ۳ دقیقه در آن تفت دهید.

 

مرحله چهارم

سپس سویا و نمک را به حلیم بیفزایید و بگذارید با حرارت ملایم جا بیفتد و مرتبا آن را هم بزنید تا ته نگیرد و بعد محتویات قابلمه را بکوبید و ذهن کنید یا در مخلوط بریزید و در نهیت با دارچین و در صورت تمایل کمی شکر تزیین کنید.

 

دریافت رژیم از دایتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *