شیر مادر کامل ترین غذای نوزاد

راهنمای کامل تغذیه نوزاد(شیر مادر)

شیر مادر بدون شک کامل ترین غذای نوزاد است.در این مقاله سعی می کنیم با دلیل کاملا علمی این قضیه را برای شما اثبات کنیم. با دایتوون، وب سایت رسمی دکتر فاطمه مفیدی همراه باشید.

تغذیه انحصاری باشیر مادر

تغذیه انحصاری با شیر مادر:

انجمن رژیم شناسان آمریکا تغذیه انحصاری با شیر مادر را تا 6 ماهگی و بعد از آن تا 12 ماهگی شیر مادر به همراه غذای کمکی را توصیه کرده اند.

در چند روز اول نوزاد مایع زردی به نام کلستروم یا همان آغوز دریافت می کند که چربی و کربوهیدرات کم اما پروتئین بالایی دارد. همچنین غنی از ترکیبات ایمنولوژیک است.

 

مقایسه شیر مادر و شیر خشک

مقایسه شیر مادر و شیر خشک:

  • شیر مادر طوری طراحی شده که انرژی و مواد مغذی را به مقدار لازم به نوزاد می رساند. درحالیکه شیرخشک معمولا انرژی بیشتری به نوزاد می رساند و خطر چاقی و زیاد شدن تعداد سلول های چربی در نوزاد را بالقوه به همراه دارد.
  • شیر مادر حاوی یکسری عوامل ایمنی اختصاصی مثل ایمنوگلوبولین A است که از روده های نوزاد حفاظت می کند و به کمک سیستم ایمنی ناقص نوزاد می آید. به همین دلیل اسهال و عفونت گوش بسیار کم در این نوزادان اتفاق می افتد.
  • واکنش های آلرژیک به شیر مادر وجود ندارد
  • بین مادر و نوزاد ارتباط عاطفی برقرار می شود
  • جذب همه مواد مغذی از شیر مادر بالاتر است
  • هضم شیر مادر آسانتر است
  • وزن مادر سریعتر کاهش می یابد
  • ریسک سرطان در مادر کمتر می شود
  • اینها همه دلایلی است که شیر مادر را کامل ترین غذا برای نوزاد می کند.

بعلاوه ترکیب شیر مادر و شیر گاو بسیار متفاوت است هم از لحاظ هضم و هم از لحاظ مواد مغذی بنابراین شیر گاو را تا 1 سالگی نباید به نوزاد داد.

 

مکمل یاری نوزاد با پروبیوتیک و پره بیوتیک ها

مکمل یاری نوزاد با پروبیوتیک و پره بیوتیک ها:

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم هایی هستند که باعث سلامت روده می شوند. پره بیوتیک ها هم غذای این میکروارگانیسم ها برای رشد بهترشان هستند. اینها به طور طبیعی در شیر مادر وجود دارند. به غیر از آن بصورت مکمل هم می توان آنها را به نوزاد داد.مطالعات نشان داده اند دادن پرو بیوتیک به نوزاد باعث پیشگیری از آسم، اگزما و رینیت آلرژیک می شود اما در درمان کولیک نوزادی هیچ اثری ندارد.

فرمولاها یا همان شیرهای خشک

فرمولاها یا همان شیرهای خشک:

فرمولاها شیر سویا یا شیر گاو بدون چربی حرارت دیده هستند که به آنها ترکیباتی مثل روغن های گیاهی، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز نوزاد اضافه می شود.

بهترین کار برای انتخاب برند و مارک فرمولا این است که به وب سایت آن مراجعه کنید و ترکیبات موجود در آن را مطالعه کنید و با توجه به نظر متخصص اطفال نوزاد خود فرمولای مناسب را انتخاب کنید.

انجمن رژیم شناسان آمریکا توصیه می کند فرمولای غنی شده با آهن انتخاب کنید. گذشته از آن این فرمولاها در ایجاد یبوست ، مدفوع شل یا کولیک هیچ نقشی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *