خورشت قیمه آلو مدیترانه ای و تهیه آن

خورشت قیمه آلو مدیترانه ای

خورشت قیمه آلو مدیترانه ای ، حبوبات مهم‌ترین منبع پروتئین گیاهی محسوب می‌شوند که در تامین نیاز بدن به انواع اسیدهای آمینه، مواد معدنی و… نقش به‌سزایی را ایفا می‌کنند. حبوبات به‌ویژه در افراد گیاهخوار که پروتئین حیوانی مصرف نمی‌کنند، مهم‌ترین تامین‌کننده پروتئین هستند. تنها نکته مهمی که باید در مورد پروتئین های گیاهی رعایت کرد این است که چون ترکیب اسیدآمینه های آنها کامل نیست، باید آنها را با مواد غذایی دیگری که کامل کننده هستند، ترکیب کرد تا بدن بتواند از کل ظرفیت اسید آمینه ای حبوبات جهت ساخت بافت های جدید و عضلات استفاده کند.

 

خورشت قیمه آلو مدیترانه ای

لپه یکی از حبوبات پر مصرف است که که سریع پخته می‌شود. لپه پتاسیم بالا و سدیم بسیار کمی دارد، از این رو انتخاب مناسبی برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون است. لپه منبع غنی فیبر هم هست و به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست، کاهش کلسترول خون، تنظیم قندخون و کاهش بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود. لپه هم مانند سایر حبوبات نفاخ است اما چون پوست آن گرفته می‌شود به مراتب نفخش کمتر از سایر حبوبات است و خیلی نیاز به خیس کردن از قبل ندارد. در هر 100 گرم لپه خام 360 کیلوکالری و در هر 100 گرم لپه پخته120 کیلوکالری انرژی موجود است.

غذاهای ترش و شیرین در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه ای دارند. از آلو اسفناج گرفته تا فسنجان و قیمه آلو، طرفداران پر و پا قرصی دارند که تقریبا در رژیم غذایی هفتگی ایرانی ها پای ثابت سفره ها هستند. از آنجاییکه در خورشت های ایرانی می توان ترکیبات بسیار سالم رژیم های غذایی مدیترانه ای را جای داد، لذا گروه تخصصی دایتون فرهنگ ایرانی را مد نظر قرار داده و دستور پخت هایی سالم از موادی ناب تهیه کرده است. پس اگر شما هم عاشق خورشت های ایرونی با طعم ملس هستید، دستور پخت خورشت قیمه آلوی مدیترانه ای را از دست ندهید.

 

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه آلو مدیترانه ای

 

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه آلو مدیترانه ای

گوشت چرخ کرده بدون چربی۲۰۰ گرم

آلو بخارا  10 عدد

لپه: 1 لیوان

شکر 1قاشق غذاخوری

زعفران دم شده سه قاشق غذاخوری

هویج یک عدد

گوجه فرنگی 2 عدد

پیاز یک عدد

نمک، زردچوبه و چوب دارچین، زعفران به مقدار لازم

رب گوجه فرنگی (اختیاری)یک قاشق غذاخوری

مرحله اول آماده سازی

گوشت مغز ران گوساله را همراه با 1 عدد پیاز در مخلوط کن حسابی میکس کنید.

گوجه ها را شسته و سپس با گوشت‌کوب برقی یا مخلوط‌کن میکس کنید.

لپه را شسته و خیس کنید.

آلو بخارا را شسته و خیس کنید.

 

حتما بخوانید: ماکارونی ایرانی با سس مدیترانه ای

 

مرحله دوم طبخ غذا

 

مرحله دوم طبخ غذا:

مخلوط گوشت و پیاز چرخ کرده را روی حرارت قرار دهید و وقتی آب گوشت کشیده شد، به آن 1 تا 2 قاشق غذا خوری روغن کنجد اضافه کنید.زردچوبه و رب گوجه را بریزید و تفت دهید. سپس نمک و فلفل و زعفران را اضافه کنید وخوب مخلوط کنید.

 

مرحله سوم طبخ غذا

مرحله سوم:

لپه خیسانده شده در آب و 1 عدد چوب دارچین و آلو خورشتی را اضافه کنید. به همه این مواد آب اضافه کنید تا روی آنها را به اندازه 1 بند انگشت آب قرار بگیرد. این مخلوط را در زودپز به مدت 20 دقیقه تا نیم ساعت و در قابلمه به مدت 1 ساعت بپزید. وقتی پخت غذا کامل شد، گوجه میکس شده را اضافه کنید و بگذارید تا بجوشد.

 

مرحله چهارم طبخ غذا

مرحله چهارم:

در همان فاصله‌ای که خورش در حال جا افتادن است، هویج را خلالی (قطر کمتر از نیم سانت و بلندی دو سانت) خرد کنید. حدود یک ربع هویج را در قابلمه بجوشانید و سپس در تابه‌ای که کمی روغن در آن ریخته‌اید تفت دهید. مراقب باشید روی هویج‌ها نسوزد و تیره نشود. در پایان یک قاشق چای‌خوری شکر را روی هویج‌ها بریزید، کمی بچرخانید و تابه را از روی حرارت بردارید.این مخلوط را به خورشت در حال جوشیدن اضافه کنید و بگذارید تا قوام بیاید.

 

مرحله چهارم(دل بخواهی)

سیب‌زمینی‌هایی که خلالی و ریز خرد کرده‌اید را هم در تابه دیگری سرخ کنید. وقتی خوب سرخ شدند، یک قاشق زعفران رویشان بریزید و کمی بچرخانید تا همه سیب‌زمینی‌ها رنگ زعفران را به خود بگیرند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *