انواع سرکه فواید و مضرات

 انواع سرکه، فواید و مضرات آنها

انواع سرکه فواید و مضرات، سرکه مایعی است که عمدتأ تشکیل شده از استیک اسید و آب، استیک اسید از طریق تخمیر اتانول توسط استیک اسید باکتریا تولید می شود. از لحاظ تاریخی سرکه به عنوان یک اسید ضعیف شناخته شده که دارای کاربردهای صنعتی، پزشکی و خانگی است. هم اکنون در بازار انواع زیادی از سرکه ها با کاربردهای متفاوت وجود دارد که در این مقاله بهانواع سرکه، فواید و مضرات آنها می پردازیم. پس با ما در دایتون همراه شوید.

 

انواع سرکه، فواید و مضرات آنها

1.سرکه سیب:

از تخمیر آب سیب به دست می آید که دارای عطر و طعم ملایم سیب است. به علت اسیدیته ای که دارد دارای طعم بسیار ترشی است که حتی می تواند باعث سوزش گلو شود از اینرو معمولأ با آبمیوه یا آب رقیق می شود.

 

فواید سرکه سیب:

  • کاهش وزن:

مطالعات نشان داده است که سرکه سیب بر ژن هایی که سبب شکسته شدن سلول های چربی می شوند اثر دارد.

 

  • کنترل دیابت:

سرکه سیب دارای آثار آنتی گلایسمیک است که به خوبی اثبات شده و این اثر را از طریق ممانعت از هضم کربوهیدرات ها انجام می دهد. بنابراین درصد جذب کربوهیدرات ها کاهش می یابد.

 

مضرات سرکه سیب:

با اینکه سرکه سیب دارای آثار آنتی گلایسمیک است، افراد دیابتی که دچار گاستروپارزیس(کندی حرکات معده ) شده اند، نباید از سرکه سیب استفاده کنند. زیرا این حالت در آنها تشدید می شود.

از دیگر اثرات سرکه سیب حتی در حالت رقیق شده، افزایش اسیدیته گردش خون است که می تواند بر کلیه ها و استخوان ها اثر منفی داشته باشد.

حتما بخوانید: انواع رژیم های لاغری، مزایا و مضرات آن ها

 

انواع سرکه، فواید و مضرات آنها

 

2.سرکه بالزامیک:

سرکه معطری است که در ایالت های ایتالیا از آبمیوه های تغلیظ شده انگور سفید به دست می آید. این سرکه دارای رنگ قهوه ای بسیار تیره، غنی، شیرین و دارای کربوهیدرات های پیچیده است.

 

فواید سرکه بالزامیک:

  • آنتی اکسیدانت:

وقتی در بدن اکسیداسیون اتفاق می افتد انرژی تولید می شود و این انرژی رادیکالهای آزاد در بدن تولید می کند. رادیکالهای آزاد به عنوان عوامل مخرب غشاهای سلولی در بدن شناخته شده اند. آنها همچنین سبب پیری زودرس شده و سبب سفت شدن دیواره های شریانی می شوند. آنتی اکسیدان های موجود در سرکه بالزامیک رادیکال های آزاد را از بین برده و در نتیجه از تخریب شدن سلول ها محافظت می کنند و بنابراین روند پیری را به تعویق می اندازند.

  • مبارزه با سرطان:

انگور به کار برده شده در سرکه بالزامیک دارای کوئرستین است که بیوفلاونوئیدی با خواص آنتی اکسیدانی می باشد. همچنین با داشتن ویتامین C به همرام عوامل آنتی اکسیدانی، سبب تقویت سیستم ایمنی شده و درنتیجه با عوامل عفونی و التهاب زا و حتی سرطان مبارزه می کند.

  • کاهش خطر حمله قلبی:

از آنجایی که سرکه بالزامیک حاوی کلسترول کم و چربی های اشباع پائینی است، بنابراین برای سلامتی کل بدن و سیستم قلب و عروق مضر نمی باشد. بنابراین جایگزین کردن سس های پرچرب با سرکه بالزامیک ، سلامت قلب و عروق را به علت دارا نبودن چربی های مضر بهبود می بخشد زیرا چربی های مضر در رگ های خونی شما سرازیر نمی شوند. علاوه بر این دارای سدیم پائینی است به این معنی که فشار خون را افزایش نمی دهد.

  • تسکین بخش:

از سرکه بلزامیک در زمان های قدیم به عنوان از بین برنده درد استفاده می شده. این سرکه خصوصأ در کاهش سردرد و میگرن مؤثر است. همچنین در درمان عفونت هاذو زخم ها به این علت که دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتریائی است مورد استفاده قرار می گیرد.

 بهبود دهنده هضم:

سرکه بالزامیک دارای پلی فنل هایی است که باعث تحریک فعالیت آنزیم پپسین در بدن می شوند. پپسین آنزیم هضمی است که سبب هضم پروتئین در بدن می شود. و آنها را به اسیدهای آمینه در بدن تبدیل می کند. همچنین به دستگاه گوارش کمک می کند تا جذب مؤثر اسیدهای آمینه را آسان تر کند. بنابراین بدن به راحتی می تواند از آنها در جهت ساخت دیگر سلول ها استفاده کند و به طور کلی به نگهداری و افزایش کارایی بدن کمک می کند.

 

انواع سرکه، فواید و مضرات آنها

  • کاهش وزن:

استفاده از سرکه بالزامیک برای سس سالاد یک جایگزین فوق العاده برای اسیدهای چرب مثل سس مایونز است و از آنجایی که کالری این سرکه فقط از قند انگور به دست می آید، آن را جایگزین مناسبی در کنترل وزن قرار داده است.همچنین در ایجاد حس سیری و طولانی کردن مدت زمان آن مؤثر است بنابراین با خوردن کمتر مواد غذایی به کاهش وزن کمک می کند.

  • کنترل دیابت:

تحقیقات نشان داده که مصرف حدود 3تا 4 قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک سبب افزایش حساسیت انسولینی می شود درنتیجه در کاهش وزن مؤثر است.

  • سلامت استخوان ها:

استیک اسید و پپسین به بهبود جذب مواد معدنی مهم مانند کلسیم و منیزیم کمک می کنند. این دو ماده معدنی از عناصر تشکیل دهنده استخوان ها هستند که سرکه بالزامیک به افزایش جذب هر دوی آنها کمک می کند.

حتما بخوانید: حذف چربی های موضعی با رژیم غذایی

مضرات سرکه بالزامیک:

علارغم اینکه مطالعات ، عمدتأ آثار مثبت سرکه بالزامیک را نشان داده اند اما مصرف این سرکه همچنین می تواند دارای آثار منفی باشد. درواقع آثار مسمومیت با سرب از 2 روش مختلف به اثبات رسیده است که البته آثار این مسمومیت بسیار نادر می باشد.‌ از اینرو این موارد باعث شده تا برخی شرکت های تولید کننده، از برچسب هشدار آثار منفی بالقوه این سرکه روی محصول خود استفاده کنند:

آلودگی با سرب به طور طبیعی در انگور اتفاق می افتد:

انگور به طور طبیعی مقادیر میکروسکوپی از سرب خاک را در طی مراحل رویش خود از خاک جذب می کند و در طی مراحل فرایند تهیه کنسانتره آب انگور، میزان سرب موجود در آن به عدد قابل ملاحظه ای خواهد رسید(35 میلیون در 1 قسمت). البته به منظور مسمومیت باید 1000-500 فنجان سرکه در روز نوشیده شود که میزان بسیار زیادی است. به همین علت این میزان از نظر FDA در جهت جمع آوری سرکه از چرخه تولید منطقی به نظر نمی رسد.

 

انواع سرکه، فواید و مضرات آنها

3.سرکه سفید (سرکه مقطر):

این سرکه از طریق تخمیر الکل تقطیر شده تولید می شود. فرآورده تخمیری سپس رقیق شده تا یک محلول حاوی 5 تا 8% اسید استیک در آب به دست آید. از این سرکه در آشپزی، آماده سازی گوشت، تهیه ترشی، تولید دارو، مصارف آزمایشگاهی و پاک کنندگی استفاده می شود. ماده اصلی تولید کننده آن معمولأ به علت هزینه پائین مالت است اما در بعضی موارد از ذرت نیز استفاده می شود.

فواید سرکه سفید:

سرکه سفید یک درمان طبیعی برای از بین بردن خشکی و خارش پوست و شوره سر است. برای این منظور اضافه کردن 2 قاشق غذا خوری سرکه موقع حمام به خشکی پوست و شستشو مو با نصف فنجان سرکه و 2 فنجان آب بعد از شامپو می تواند به شوره سر کمک کند.

قارچ ناخن را نیز می توان با سرکه درمان کرد. به این منظور با استفاده از یک توپ پنبه آغشته به سرکه سفید منطقه آلوده را چند بار در روز مالش دهید.

با این حال باید در مصرف روزانه هر نوع سرکه احتیاط کرد. زیرا استفاده مرتب سرکه می تواند به مینای دندان آسیب برساند. بنابراین پیشنهاد می شود بعد از مصرف سرکه بلافاصله دندان ها را با آب شستشو دهید اما از مسواک زدن بلافاصله بعد از مصرف سرکه بپرهیزید زیرا سبب آسیب بیشتر می شود.

بعلاوه سرکه بسیار اسیدی است و می تواند باعث سوزش سر دل شود.

سرکه برنج

 

4.سرکه برنج:

تولید و استفاده از آن بیشتر در جنوب آسیا مرسوم است و در رنگ های سفید، قرمز و سیاه در دسترس است. در ژاپن از نوع ملایم آن در تهیه برنج سوشی و سالاد استفاده می شود.

 

سرکه خرما

5.سرکه خرما:

از خرما تولید می شود و یک فرآورده سنتی در خاورمیانه است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *