اندازه گیری سهم غذا در رژیم و تاثیر بر تغذیه

اندازه گیری سهم غذا

اندازه گیری سهم غذا در رژیم ، آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه چند تغییر کوچک در رژیم غذایی روزانه، می تواند به سلامتی شما کمک کند؟ آیا شما هم با اندازه گیری سهم غذا در رژیم تان مشکل دارید؟ آیا به دنبال روش های ساده و کارآمدی جهت محاسبه سهم غذا در هر وعده می گردید؟ راهنمایی های تغذیه ای و طرز تهیه هاو نکات و توصیه های خاصی که ما در اینجا یه شما ارائه می دهیم، همه آن چیزی است که شما برای به دست آوردن یک برنامه غذایی صحیح و کارآمد احتیاج دارید. پس ادامه مطلب را در دایتون بخوانید تا به شما یاد بدهیم چگونه به اندازه گیری سهم غذا در رژیم بپردازید…

 

 

اهمیت اندازه و سهم غذا

 

اهمیت اندازه گیری سهم غذا:

وقتی صحبت از غذا می شود ، بعضی اوقات فراموش می کنیم که اندازه اهمیت دارد. در واقع سالم ترین غذاها هم اگر بیش از نیاز خورده شوند، به علت اضافه کالری، منجر به اضافه وزن می شوند و اضافه وزن شما را بیشتر در معرض فشار خون ، کلسترول بالا و دیابت نوع 2 قرار می دهد. بنابراین ، در کنار انتخاب یک رژیم غذایی سالم و متعادل ، باید توجه داشته باشیم که چقدر می خوریم.

 

چه کار کنیم که بیش از مقدار نیازمان نخوریم؟ درباره اندازه گری سهم غذا

به یاد داشته باشید زمانی که شما در حال تلاش برای از دست دادن وزن هستید کالری بیشترین اهمیت را دارد. بنابراین اندازه گیری سهم غذا مهم است اما انتخاب مواد غذایی هم مهم است. به عنوان مثال، سهم بزرگی از اسفناج برای رژیم غذایی کاهش وزن بسیار بهتر از سهم کوچکی از بستنی است. اما خوردن مقادیر کوچکتر از هر غذا به کاهش مصرف کالری شما برای کاهش وزن کمک خواهد کرد.

 

 

مطمئن شدن از میزان سهم غذا

چگونه مطمئن شویم سهم درستی از غذا می خوریم؟

پس چگونه مطمئن شوید که شما سهم درستی از غذا می خورید؟ متاسفانه، شما نمی توانید بر اندازه بسته تکیه کنید. بسیاری از بسته های غذایی که به نظر می رسد برای یک وعده آماده شده، در واقع حاوی دو یا سه وعده است. برچسب های تغذیه ای ممکن است ایده خوبی از اندازه مناسب ارائه دهد. اما تعداد ذکر شده، اندازه مصرف توصیه شده نیست. اینها مقدار مواد غذایی است که معمولاً مصرف می شود.

خوردن اندازه سهم مناسب می تواند حتی پیچیده تر باشد. اکثر غذاها را می توانند 2-3 نفر مصرف کنند. به عنوان مثال برای کمتر خوردن در یک رستوران، برنامه ریزی کنید که با یک دوست وارد شوید یا برای خوردن غذای اصلی، یک پیش غذا را سفارش دهید تا مطمئن شوید بیش از حد غذا نمی خورید. شایدغذایی با سایز استاندارد، در یک بشقاب بزرگ، کم به نظر برسد. پس اولین نکته این است که غذا را در یک بشقاب کوچک سرو کنید.

همه ما دوست داریم در کنار غذاهای پروتئینی مقداری کربوهیدرات مثل چیپس، سیب زمینی، نان یا برنج بخوریم. که البته بد نیست فقط باید حواس مان باشه که کربوهیدرات های کم کالری رو انتخاب کنیم مثلأ یک تکه نان سبوس دار را جایگزین یک پرس برنج پر روغن یا چیپس یا نان باگت کنید.

 

پیمانه های اندازه گیری خیلی به شما کمک می کنند. اگر قبل از پخت برنج یا پاستا از پیمانه های اندازه گیری استفاده کنید، به شما کمک می کنه غذا رو بیش از حد تخمین نزنید و به اندازه بپزید.

اگر عادت به خوردن دسر بعد از غذا دارید، بهترین انتخاب میوه های شیرین یا ماست های کم چربی میوه ای هستند. به این ترتیب هم حس شیرینی رو ارضاء کردید و هم کالری های اضافه و روغن و شکر مضررو حذف کردید.

اگه سهم غذای تان را تمام کردید ولی هنوز احساس گرسنگی می کنید، دست نگه دارید و به مدت 20 دقیقه به مغزتان فرصت دهید تا پیام های سیری را به کل بدنتان مخابره کند. بنابراین به مغز خود فرصت دهید تا گیر بیفتد. ممکن است شما به این بخش اضافی غذا احتیاج نداشته باشید. خیلی وقت ها بعد از 20 دقیقه استراحت و غذا نخوردن دیگر احساس گرسنگی نمی کنید.

 

قبل از سهم بندی تعادل را فراموش نکنید

 

قبل از سهم بندی تعادل و اندازه گیری سهم غذا را فراموش نکنید:

همه ما برای ادامه کار و فعالیت های خود به انرژی نیاز داریم. مقدار تقریبی انرژی مورد نیاز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم ، 2000 کالری برای خانمها و 2500 برای آقایان است. با این حال ، وزن فعلی شما و اینکه چقدر فعال هستید ، بر تعداد کالری مورد نیاز روزانه تان تأثیر می گذارد.

اما به این معنی نیست که فقط کالری ها اهیت دارند؛ هنوز هم مهم است که مطمئن شوید وعده های غذایی شما حاوی مقدار متعادل و مناسبی از میوه و سبزیجات ، لبنیات ، پروتئین و مواد غذایی نشاسته ای هستند. به عنوان مثال ، وقتی از میوه و سبزیجات صحبت می شود ، باید اطمینان حاصل کنیم که حداقل روزانه پنج سهم از آنها را دریافت می کنیم.

 

در مورد مواد غذایی از قبل بسته بندی شده آگاه باشید

 

در مورد مواد غذایی از قبل بسته بندی شده آگاه باشید و اندازه گیری سهم غزا را فراموش‌نکنید

امروزه ، وقتی چیزهای زیادی آماده و از پیش بسته بندی شده اند ، خرید مواد غذایی راحت تر به نظر می رسد. اما با دقت به تعداد وعده های موجود در هر بسته توجه  کنید – آنها ممکن است بیشتر از آنچه فکر می کنید برای افراد در نظر گرفته شده باشند.

همیشه در نظر داشته باشید که بهترین حالت این است که خودتان مواد غذایی را آماده، سهم بندی و بسته بندی کنید زیرا با این کار دقیقأ میدانید از چه چیزهایی، با چه کیفیتی و به چه مقدار استفاده کرده اید. همچنین به شما امکان می دهد که چقدر سرو کنید.

حتما بخوانید: حالا با همه این تفاسیر اگه دوست داری با یک طرز تهیه سالم و رژیمی زرشک پلو با مرغ درست کنی، روی طرز تهیه غذا کلیک کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *