سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم

تأثیر سبک زندگی سالم بر رسیدن به اهداف

سبک زندگی یا همان لایف‌استایل هر ورزشکار، مختص به خودش است. سبک زندگی سالم یعنی هر کسی بداند که در حال حاضر چه چیزی برای او مناسب است و چه چیزی او را رشد می‌دهد؟ چه‌کاری یا چه سبکی باعث می‌شود که به اهدافش برسد؟ سبک زندگی سالم اصلاً تقلیدی یا کپی‌برداری نیست بلکه الگوبرداری است.

برای مثال اگر کسی بگوید که فلان ورزشکار شب‌ها زود می‌خوابد، این نوع تغذیه را دارد، این تمرینات را انجام می‌دهد و با خودش فکر کند که اگر من هم این کارها را انجام بدهم قهرمان می‌شوم؛ اشتباه بزرگی است. سبک زندگی هرکسی مختص به خودش است.

علاوه بر این، شما هیچ ورزشکار موفقی را نمی‌توانید پیدا کنید که یک‌شبه به اهدافش رسیده باشد. آن‌ها برای رسیدن به بدن و استایل ایده‌آلی که در حال حاضر دارند؛ شبانه‌روز تلاش کرده‌اند و پشتکار داشته‌اند.

تغییر طرز فکر راه را برای شما هموار می‌کند

یک ورزشکار موفق، باید به همان اندازه که بر عضلات و بدن خود کار می‌کند، روی ذهن و نوع نگاهش هم تمرکز کند و به مغزش اهمیت بدهد. باید برای تقویت ذهن زمان صرف کرد تا رسیدن به اهداف آسان‌تر شود. به کمک این راهکار ساده، هر غیرممکنی تبدیل به ممکن می‌شود. با توجه به این نکته، به این نتیجه می‌رسیم که برای رسیدن به بدن سالم اصلاً نیازی به گرفتن رژیم‌های دوهزاری نیست! اولین قدمی که باید در جهت رسیدن به بدن سالم برداشت، تغییر طرز فکر نسبت به مسیر آن است.

ذهن در هر لحظه و ثانیه به انسان دیکته می‌کند که چه‌کاری را انجام دهد و یا اینکه چه احساسی داشته باشد. پس اگر کسی به خودش تلقین کند و بگوید امتحان کردم و نشد، در اشتباه محض به سر می‌برد. حتماً شما هم این حرف را از ورزشکاران موفق شنیده‌اید که در اوایل، تمرینات را به‌سختی و در زمان کم انجام می‌دادند. بدنشان زود خسته می‌شد و بدون استراحت نمی‌توانستند ادامه بدهند؛ اما چیزی که آن‌ها را از پا نمی‌اندازد، تلاش و پشتکار است و همین تلاش و پشتکار، هدف موفقیت را به فرد نزدیک می‌کند.

درواقع، نتوانستن در اوایل تمرینات، دلیل بر ضعیف بودن این افراد نیست. بلکه بدن آن‌ها در آن زمان به طور کامل آموزش ندیده است تا بتواند وزن فرد را در جهت‌های خاص نگه دارد.

یک ورزشکار موفق که چندین سال متوالی موفق به کسب رتبه‌های برتر کشوری شد می‌گوید:

«اولین روز تمرین مقاومتی، دمبل دو کیلویی را انتخاب کردم اما هیچ‌وقت به این فکر نمی‌کردم که نمی‌توانم وزن آن را بیشتر کنم و یا حتی ادامه بدهم. به‌جای افکار منفی و تصور اینکه این ورزش در توانم نیست، تلاش کردم و با خودم عهد بستم که اهدافم را بسازم.»

این فرد در ادامه سخنانش به افرادی که در مراحل ابتدایی هستند می‌گوید:

«ایمان داشته باش که می‌توانی؛ آن وقت است که نصف راه را رفته‌ای.»

سبک زندگی سالم چه تأثیری بر زندگی شخصی شما خواهد گذاشت؟

احتمالاً شما هم افرادی را در اطراف خود دیده باشید که بیشتر از اینکه فواید روانی و شخصی ورزش را بر سبک زندگی‌شان مشاهده کنند، به فواید جسمی و ظاهری توجه دارند؛ اما وقتی شما یک برنامه ورزشی منظم مانند دویدن، شنا و یا … را شروع می‌کنید، با گذشت زمان یاد خواهید گرفت که زمانتان را مدیریت کنید. مدیریت زمان به شما کمک می‌کند تا زمان تلف‌شده کمتری داشته باشید و به بهترین نحو، وقتتان را به همه مواردی که نیاز دارید اختصاص دهید.

وقتی یک برنامه ورزشی منظم را شروع می‌کنید، کم‌کم باید عادت‌های شخصی نامناسب را نیز کنار بگذارید. به‌مرورزمان که عادت‌های شخصی نامناسب را کنار گذاشتید و زمانتان را نیز بهتر مدیریت کردید، قطعاً رابطه شما با خانواده نیز بسیار بهتر از قبل می‌شود که درنتیجه بر روی عملکردتان در محل کار نیز تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

هرچقدر بیشتر ورزش کنید، تعهد نسبت به تغذیه سالم، بیشتر شده و کار روی اهداف شخصی‌، باعث می‌شود تا نتایج را سریع‌تر ببینید. شکل بدنی‌ شما بهتر می‌شود، وزنتان کاهش پیدا خواهد کرد، ماهیچه‌هایتان حجیم‌تر شده و احساس شادی و سلامتی بیشتری نیز خواهید داشت. اعتمادبه‌نفس شما چه در زندگی شخصی و چه در حرفه‌ کاری بیشتر شده و موفقیتتان نیز تضمین می‌شود.

و در آخر باید به شما بگوییم که:

سبک زندگی تقلیدی نیست بلکه نوعی الگوبرداری است. قطعاً بهترین الگوها برای داشتن یک سبک زندگی سالم و حرفه‌ای، قهرمانان و اسطوره‌ها هستند.

نکته مهمی که باید موردتوجه قرار بگیرد این است که بعضی از قهرمانان و ملی‌پوشان هم هستند که اصلاً سبک زندگی درستی ندارند. اگر سبک زندگی بهتری را برای خودشان انتخاب می‌کردند قطعاً نتیجه خیلی بهتری را به دست می‌آوردند. پس برای الگوبرداری باید مقداری سخت‌گیرانه عمل کنید تا راه غلط را در پیش نگیرید. شما می‌توانید از ترکیب چندین سبک زندگی و تجربیات شخصی در زندگی خودتان، یک سبک زندگی حرفه‌ای برای خود بسازید.

اگر بخواهیم با شما روراست باشیم، باید بگوییم که تغییر طرز فکر  و حفظ سبک زندگی سالم سخت است؛ اما باید قدم‌به‌قدم شروع کنید.

  • هر روز فعالیت بدنی داشته باشید و بدنتان را به حرکت دربیاورید
  • سعی کنید ماشینتان را عقب‌تر پارک کنید تا بیشتر راه بروید
  • بعضی از مسیرها را به انتخاب خودتان بدون ماشین بروید
  • از دوچرخه‌سواری برای طی کردن مسیر روزانه خود غافل نشوید
  • بیشتر روی خودتان دقت کنید و رژیم غذایی درستی داشته باشید

ورزش به‌عنوان یک جنبش حرکتی باعث می‌شود عضلات شما کار کنند (بدن شما به سوختن کالری نیاز دارد). انواع مختلفی از فعالیت‌های جسمانی ازجمله شنا، دویدن، پیاده‌روی و استفاده راحت‌تر از دستگاه‌های مانند تردمیل، دوچرخه ثابت، اسکی فضایی  و … می‌توانند به شما کمک کنند. ثابت‌شده است که ورزش کردن و فعال بودن مزایای بسیاری در حفظ سلامت جسم و ذهن و درکل داشتن سبک زندگی سالم دارد.

همیشه به یاد داشته باشید که بدن شما ارزشمند است. پس باید غذاهای باکیفیت و سالمی را به آن تحویل بدهید. خودتان را دست‌کم نگیرید و بلندپرواز باشید. هدف‌های باارزش یک‌شبه به وجود نمی‌آیند. هیچ هدفی بدون برنامه‌ریزی محقق نمی‌شود مگر هدف شکست خوردن!

استمرار تلاش، فکر باز و مثبت شاه‌کلید یک سبک زندگی سالم برای همه افراد است.

به همه افرادی که این متن را می‌خوانند باید بگویم که تو توانمندی و می‌توانی! فقط کافی است که طرز فکرت را تغییر بدی و به بدنت کمک کنی تا توانایی‌اش را به تو ثابت کند. هر روز یک‌قدم جدید بردارید.

همچنین مطالعه کنید در ارتباط با رژیم فستینگ

جمع‌بندی

داشتن انگیزه لازم برای ورزش و رسیدن به اهدافی که هر کسی برای خودش مشخص می‌کند، به موفقیت هر چه بیشتر او در مسیری که انتخاب کرده کمک می‌کند. همچنین به او کمک می‌کند تا یک سبک زندگی سالم داشته باشد.

اولین قدم در رسیدن به هدف، داشتن برنامه است. اگر شما هم به دنبال یک برنامه مناسب و اصولی برای ایجاد انگیزه و رسیدن به موفقیت هستید، می‌توانید از مشاوره‌ها و برنامه‌های خانم دکتر مفیدی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *