فواید سیب زمینی (بخش اول)

فواید سیب زمینی

فواید سیب زمینی ، در این مقاله به بررسی فواید سیب زمینی میپردازیم ، سیب زمینی یک سبزی ریشه‌ای فوق العاده است که به تنهایی یا در کنار انواع غذاها در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که اکثریت مردم سبزیجات را بخش اصلی خوراکی‌های سالم به حساب می‌آورند، ولی نسبت به مصرف سیب زمینی دچار شک و تردید هستند.

به دلیل وجود درصد تقریبا بالای نشاسته در سیب زمینی، بسیاری از افراد بر این باورند که باید مصرف این ماده خوش طعم را محدود کرد. ضمن این که سیب زمینی معمولا در کنار غذاهای سرخ شده ناسالم و فراوری شده مصرف می‌شود.

سیب زمینی علاوه بر طعم بی‌نظیری که دارد از مزایای بیشماری نیز برخوردار است. شما می‌توانید این ماده غذایی را به شکل‌های گوناگونی مصرف کنید؛ سیب زمینی سرخ شده، پوره سیب زمینی، سیب زمینی آبپز و… تنها چند نوع از روش‌های پخت این غذای لذیذ است.

محبوب‌ترین و البته مضرترین روش پخت سیب زمینی، سرخ کردن آن است که باعث می‌شود نه تنها تمام خواص خود را از دست بدهد بلکه به بدن نیز آسیب برساند.

در این مقاله سعی داریم تا با چند دلیل شما را قانع کنیم که با دانستنیم فواید سیب زمینی ، این ماده غذایی ارزشمند را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مفید برای دیابت:

بکی از فواید سیب زمینی این است که ، حاوی قند طبیعی است. نگران نباشید، وجود این نوع قند در بدن، کنترل و تثبیت قند خون را در پی داشته و در مقابل، مقاومت سلول‌های بدنی به انسولین را نیز کاهش می‌دهد. در نتیجه می‌توان با قاطعیت عنوان کرد که مصرف به اندازه و کنترل شده سیب‌زمینی برای دیابتی‌ها مفید است.

مفید برای هضم غذا:

دیگر فواید سیب زمینی سرشار از فیبرهای غذایی است که برای حفظ و افزایش سلامت دستگاه گوارش لازم و ضروری هستند. همچنین این فیبرها بدن را در مقابل احتمال ابتلا به سرطان کولون (سرطان روده بزرگ) ایمن کرده و با یبوست نیز مقابله می‌کنند.

مقابله با آمفیزم:

افراد سیگاری بیشتر از دیگر افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری آمفیزم (یک بیماری مزمن ریه) قرار گرفته و از طرفی دچار کمبود ویتامین A نیز می‌شوند. کاراتنوئیدهای موجود در سیب‌زمینی به بدن کمک می‌کنند تا ویتامین A تولید کرده و دستگاه تنفسی را احیا کند. از طرفی یکی دیگر فواید سیب زمینی این است که سرشار از پتاسیم، منیزیم، منگنز، کلسیم و آهن است. این مواد معدنی برای عملکرد درست بدن و متابولیسم آنزیم‌ها لازم و ضروری هستند.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

سیب زمینی منبع غنی و سرشاری از ویتامین D محسوب می‌شود. این ویتامین، نقش اساسی در بهبود عملکرد غده تیروئید، مراقبت از دندان‌ها، عصب‌‌ها، استخوان‌ها، پوست و افزایش انرژی مورد نیاز بدن دارد.

ارتقای سلامت قلب:

یکی دیگر از فواید سیب زمینی ، حاوی میزان قابل توجهی پتاسیم است که مصرف درست و به اندازه آن افزایش سلامتی قلب و کنترل فشار خون را در پی خواهد داشت.

علاوه بر آن ویتامین B6 موجود در سیب‌زمینی، مانع از بروز سکته‌ی مغزی، سکته‌ی قلبی و بیماری‌های دژنراتیو می‌شود.

آنتی‌اکسیدان‌ها:

برای مقابله با بیماری نقرس، آرتریت و آسم سیب زمینی مصرف کنید چون این ماده سرشار از بتاکاروتن است؛ این ترکیب مفید اثرات پیری را کاهش داده و از رشد سلول‌های سرطان سینه و ریه پیشگیری می‌کند.

سیب زمینی از خواص بی‌شماری برخوردار است و  ما در این مقاله برخی از فواید سیب زمینی  را برشمرده و به اختصار هر یک را توضیح دادیم. ما در این مجموعه مقاله‌ها قصد داریم تا شما را قانع کنیم که سیب زمینی را وارد برنامه غذایی خود کنید. در بخش بعدی این مقاله، برخی دیگر از فواید این ماده غذایی را عنوان کردیم. با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *