راهنمای کامل تغذیه نوزاد(قسمت سوم مواد معدنی)

تغذیه نوزاد

تغذیه نوزاد و راهنمای کامل آن(قسمت سوم مواد معدنی) ، نوزادان برای رشد ونمو و سلامت شان، به مقادیر کافی از مواد معدنی نیاز دارند. که  شامل: کلسیم، آهن، روی، سلنیوم، منیزیم، پتاسیم، ید، کروم، سدیم، فسفر، مس، فلوئور، منگنز، کبالت و سولفور می باشند. سه عملکرد عمده مواد معدنی در بدن:

  1. جزئی از ساختمان بدن می باشند (بعنوان مثال کلسیم جزء اصلی استخوان می باشد).
  2. تعادل مایعات بدن را کنترل  می نمایند.
  3. تنظیم تمامی اعمال بدن مانند سیستم عصبی و گردش خون را به عهده دارند.

ترکیب شیر مادر و شیرهای خشک استاندارد به گونه ای است که نیازمندی مواد معدنی یک نوزاد سالم را مرتفع می کند . اما در بعضی موارد، ممکن است در مورد برخی از مواد معدنی کمبودهایی وجود داشته باشد. ادامه مطلب را در وب سایت دکتر فاطمه مفیدی دنبال کنید.

 

نیازمندی کلسیم در نوزادان

 

حتمأ بخوانید: راهنمای کامل تغذیه نوزاد( شروع غذا دادن به نوزاد )

نیازمندی یک نوزاد 6 ماهه به کلسیم 200 میلی گرم در روز است و از 6 تا 12 ماهگی به 260 میلی گرم  کلسیم نیاز دارد که همه  آن از طریق شیر مادر یا شیر خشک تامین می شود. بنابراین نیازی به دادن مکمل کلسیم ندارد. اما خوب است که مادر شیرده در این دوران از منابع غذایی کلسیم مثل لبنیات، بروکلی و بادام به همراه مکمل کلسیم استفاده کند تا ذخایر بدن او بواسطه شیر دادن تخلیه نشود.

نیازمندی آهن نوزادان

تغذیه نوزاد و نیازمندی آهن در نوزادان:

یک نوزاد سالم و رسیده تا 2 برابر شدن وزن تولدش یعنی تا 4 ماهگی، ذخایر کافی آهن برای رشد دارد. اما بعد از آن تا زمان شروع تغذیه تکمیلی، باید به نوزاد مکمل آهن به میزان 1mg/kg/day داده شود.بعد از شروع تغذیه تکمیلی یعنی در 6 ماهگی، غذاهایی مثل عصاره گوشت، سرلاک غنی شده با آهن نیاز نوزاد را مرتفع می کنند. برای جذب بهتر آهن خوب است میوه های حاوی ویتامین ث مثل آب مرکبات به نوزاد 6 ماهه به بالا داده شود.

در این دوره یعنی 6 تا 24 ماهگی، بدن به علت رشد بسیار بالا بیشترین نیاز به آهن را دارد و کم خونی و کمبود آهن در این دوره بسیار شایع است. لذا تغذیه کودک با منابع غذایی آهن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نوزادانی که بیشتر در معرض کمخونی قرار دارند آنهایی هستند که: در هنگام تولد کم وزن بوده اند، بد غذا و کم غذا هستند، بیشتر با شیر تغذیه می شوند یا از وضعیت اقتصادی پایینی برخوردار هستند. کمبود آهن در این دوره از رشد بسیار بسیار خطرناک است. زیرا در آینده سبب نقص رشد جسمی و خصوصا عملکردهای مغزی و رفتاری می شود. معمولا این کودکان دچار نقص در حیطه شناخت می شوند و دیر به محرک ها پاسخ می دهند. بنابراین اگر فکر می کنید فرزندتان در معرض خطر کمبود آهن است، حتما به متخصص تغذیه برای ایجاد راهکار و حل مسئله مراجعه کنید.

 

نیازمندی روی نوزادان

نیازمندی روی در نوزادان:

نیاز به روی به میزان کافی تا 1 سالگی از طریق شیر مادر یا شیرخشک تأمین می شود.بعد از آن از طریق گوشت و غلات باید روی مورد نیاز کودک را تأمین کنیم. کمبود روی سبب تأخیر در رشد کودک می شود. اولین بار در دنیا علائم کمبود روی در دنیا در نقاطی از ایران دیده شد. به اینصورت که پسر بچه ها دچار کوتاه قدی شده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *