کمبودهای رژیم خام گیاهخواری: قسمت دوم

کمبودهای رژیم خام گیاهخواری

رژیم خام گیاهخواری و کمبودهایش ، افراد در نوعی از گیاهخواری یعنی خام گیاهخواری  که فرد از هیچ محصول حیوانی در رژیم غذایی خود استفاده نمی کند، در معرض کمبودهای شدید و عوارض خطرناکی قرار می گیرند.

 

کمبودهای رژیم خام گیاهخواری

 

 

کمبودهای رژیم خام گیاهخواری و کمبود آهن:

آهن عنصری بسیار مهم در سلامت انسان است: تنفس سلول ها، خونسازی، یادگیری، توجه و تمرکز و حافظه….

اما متاسفانه مثل کلسیم جذب پایینی دارد مخصوصا از منابع گیاهی که فقط 2 تا 10 درصد آن جذب می شود. اما چگونه جذب آهن را افزایش دهیم؟  تنها کاری که میتوانیم بکنیم مصرف منابع حاوی ویتامین C با غذاهای گیاهی حاوی آهن است. به همین دلیل رژیم خام گیاهخواری به مادران باردار، شیرده، دختران در سن بلوغ، سالمندان توصیه نم شود.

کمبودهای رژیم خام گیاهخواری و کمبود روی:

اهمیت روی هم کمتر از آهن نیست: قدرت ایمنی، ساخت کلاژن ( مهمترین پروتئین مو پوست و ناخن) از آنجایی که مهمترین منبع روی پروتئین های حیوانی هستند و روی از منابع گیاهی جذب بسیار پایینی دارد، لذا خام گیاهخواران اگر از مکمل روی استفاده نکنند، دچار کمبود روی می شوند و این کمبود بیشتر از همه در پوست مو و ناخن همینطور بهبود زخم نمود پیدا می کند.

اما در کل غلات سبوس دار و جوانه ها حاوی روی بیشتری هستند.

 گیاهخواری و کمبود ویتامین B12:

در نهایت مهمترین کمبود رژیم خام گیاهخواری ویتامین B12 است که به هیچ عنوان از منابع گیاهی جذب نخواهد شد.

این ویتامین مهمترین جزء سلول های عصبی است و همینطور در بلوغ گلبول های قرمز نقش دارد. بنابراین عوارض شدید عصبی، گز گز و بی حس شدن پاها، نوع خاصی از کم خونی از عوارض کمبود آن هستند. پس تنها راه پیشگیری از عوارض کمبود این ویتامین تزریق عضلانی  ویتامین B12 بصورت ماهانه است.

نتیجه گیری:

در کل نتیجه می گیریم با آنکه مصرف مواد گیاهی درربرنامه روزانه ضروری و بسیار مفید است، خام گیاهخواری و استفاده نکردن مطلق از منابع حیوانی نه تنها مفید نیست بلکه میتواند به شدت زیانبار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *