تاثیر تغذیه در سرطان پستان – قسمت اول

تاثیر تغذیه در سرطان پستان

تاثیر تغذیه در سرطان پستان : سرطان پستان دومین سرطان شایع در جهان و شایع‌ترین بدخیمی در زنان است. بسیاری از شواهد نشان می‌دهد که شیوه زندگی، از جمله رژیم غذایی، وزن بدن و فعالیت بدنی با خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط هستند. با این حال، تأثیر عوامل رژیم غذایی بر بازگشت و مرگ‌ومیر سرطان پستان به‌روشنی مشخص نیست.

در اینجا، مرور کلی به شواهد به‌دست‌آمده از پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed در دهه گذشته داریم و به ارزیابی الگوهای رژیم غذایی می‌پردازیم. همچنین مصرف مواد غذایی خاص یا مواد مغذی مربوط به بروز سرطان پستان، بازگشت و بقای آن را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تأثیر سبک زندگی و تغذیه بر سرطان پستان

داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی سالم با مصرف زیاد غلات تصفیه نشده، سبزیجات، میوه، آجیل، روغن زیتون و مصرف متوسط اسیدهای چرب اشباع و گوشت قرمز، ممکن است به بهبود سرطان پستان کمک کنند.

متاسفانه بیماران سرطان پستان قبل از شیمی‌درمانی و یا پرتودرمانی علائم مختلفی را تجربه می‌کنند که کیفیت زندگی بیمار را بدتر می‌کند. مطالعات انجام شده در مورد مداخلات تغذیه‌ای در طول درمان سرطان پستان نشان داده که مشاوره تغذیه‌ای و مصرف مواد غذایی سالم و لازم می‌تواند در محدودکردن عوارض جانبی ناشی از دارو و همچنین افزایش اثر درمانی مفید باشد.

مطالعات حاکی از این هستند که پیروی از یک شیوه زندگی سالم، از جمله مدیریت وزن و رژیم غذایی باکیفیت بالا، هم بر کاهش خطر ایجاد سرطان پستان و هم نتایج پس از تشخیص آن تأثیر می‌گذارند.

تاثیر چاقی به روی سرطان پستان

تاثیر تغذیه در سرطان پستان

عمدتاً سبک زندگی بی‌تحرک و عادات غذایی نامناسب که با مصرف زیاد غذاهای پرکالری (غنی از قند و چربی‌های اشباع) و همچنین مصرف کم غذاهای سالم (حاوی اسیدهای چرب امگا 3، آنتی اکسیدان‌های طبیعی، فیبر) شناخته می‌شود، منجر به چاقی شده و چنین شرایطی باعث افزایش التهاب بافت چربی می‌شود و یک محیط کوچک مناسب برای توسعه و پیشرفت سرطان پستان ایجاد می‌کند.

در واقع، چاقی با افزایش خطر عود و مرگ‌ومیر پس از یائسگی و سرطان پستان همراه است.

رژیم غذایی صحیح

بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک و پیش بالینی، برخی از غذاها و مواد مغذی (مانند کربوهیدرات‌های ساده، چربی اشباع، گوشت قرمز و فرآوری شده) به‌عنوان عوامل خطر بالقوه برای سرطان پستان در نظر گرفته می‌شوند، زیرا این مواد غذایی سطح در گردش خون، استروژن و فاکتور رشد شبه انسولین و سایتوکاین‌های پیش التهابی را افزایش می‌دهند. در مقابل، فیبر، اسیدهای چرب غیراشباع، ویتامین C و E، میوه‌ها و سبزیجات ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش التهاب مزمن نقش محافظتی در برابر سرطان پستان داشته باشند.

اثر رژیم غذایی مدیترانه‌ای به روی سرطان پستان

اثر رژیم غذایی مدیترانه‌ای به روی سرطان پستان

به نظر می‌رسد که پایبندی به رژیم غذایی مدیترانه‌ای با بروز و مرگ‌ومیر سرطان پستان رابطه معکوس داشته باشد. اگرچه شواهد هنوز محدود است، بااین‌حال، چندین مطالعه موردی و آزمایش‌های کنترل شده تصادفی نشان داده که هرچه میزان پایبندی بیشتر باشد، میزان بروز سرطان پستان کمتر است. در واقع، رژیم غذایی ضعیف، همراه با یک شیوه زندگی بی‌تحرک (به‌عنوان مثال عدم تحرک بدنی)، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را هم در کشورهای مدیترانه‌ای و هم در کشورهای دارای شیوه زندگی غربی افزایش دهد.

اکنون به بررسی دسته‌های مواد مختلف غذایی و تأثیر آن‌ها بر سرطان پستان می‌پردازیم.

میوه‌ها و سبزی‌ها

مصرف زیاد سبزی‌ها و میوه‌ها در رژیم مدیترانه‌ای مقادیر قابل‌توجهی از پلی فنول‌ها و فیبر را فراهم می‌کند که هر دوی آن‌ها برای جلوگیری از سرطان پیشنهاد شده‌اند.

مکانیسم بالقوه عملکرد پلی فنول‌ها در توانایی آن‌ها در مقابله با استرس اکسیداتیو و التهاب است و فیبر با اتصال به استروژن‌ها و کاهش سطح سرمی آن‌ها یا با افزایش حساسیت به انسولین و کاهش وزن از سرطان‌زایی جلوگیری کند.

گوشت قرمز

گوشت قرمز و فرآوری شده از عوامل ابتلا به سرطان پستان هستند و می‌تواند آمار احتمال سرطان را تا 9 درصد افزایش دهد. نکته قابل‌توجه این است که پخت‌وپز به‌نوعی فراوری گوشت به حساب می‌آید و می‌توانند احتمالاً ابتلا به سرطان پستان را بالا برد.

اگرچه از آنجایی که گوشت قرمز منبع مواد مغذی مانند پروتئین، آهن، روی و ویتامین B12 است نیازی نیست از خوردن گوشت به طور کامل اجتناب کنید بلکه بهتر است مصرف آن را محدود کنید. گوشت قرمز بیش از سه وعده در هفته (معادل حدود 350-500 گرم وزن پخته شده)، در ارتباط با سرطان پستان، ممنوع شده است.

کلام آخر

نگاهی داشتیم به عواملی که احتمال ابتلا به سرطان پستان را بالا می‌برند. تأثیر تعدادی از خوراکی‌ها به روی سرطان سینه را نیز بررسی کردیم. در قسمت دوم این مقاله به دیگر جوانب ابتلا به سرطان پستان نگاهی می‌اندازیم. در قسمت دوم این مقاله با دایتون همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *