ارتباط مواد شیمیایی با چاقی

ارتباط مواد شیمیایی با چاقی

ارتباط مواد شیمیایی با چاقی ، در حال حاضر مواد شیمیایی سنتتیک زیادی وجود دارد که مرتبط با چاقی در انسان می‌باشند. این مواد در ترکیب قوطی‌های غذاهای حاضری، بطری شیر کودک، اسباب بازی ها، انواع مختلف پلاستیک ها، لوازم بهداشتی و آرایشی و وسایل پخت و پز یافت می‌شوند که اکثر آنها به عنوان عوامل تغییر دهنده هورمونی شناخته شده اند. اگر در زندگی روزانه خود، زیاد با این مواد ارتباط دارید، پس خواندن این مقاله به شما کمک می کند زیرا در این مقاله قصد داریم ارتباط مواد شیمیایی با چاقی را بررسی کنیم. با دایتون همراه شوید…

این مواد شیمیایی از طریق فعال نمودن گیرنده های استروژن ای که می‌تواند عامل وضعیت های مخرب در هر دو جنس یعنی مرد و زن بشوند، تاثیر خود را اعمال می نمایند. گیرنده استروژن بی‌نظم بوده و می‌تواند به هر چیزی متصل شده و به صورت ضعیف مشابه استروژن عمل کند. این مواد علاوه بر چاقی بر وزن تولد، نوزادان نارس، بلوغ نارس در دختران، تغییر روندعضله سازی در مرد ها، سرطان سینه و سایر اختلالات نیز تاثیر می گذارند.

اکثر این آسیب ها در محیط رحم خانم های بارداری اتفاق می افتد که مادر در دوران حاملگی در معرض این مواد بوده و این مواد بر روند برنامه‌ریزی‌شده اپی ژنتیک جنین تاثیر میگذارد و در سال‌های آتی روی سلامتی کودک اثرات منفی از جمله بروز چاقی را اعمال می‌کند. در حال حاضر بیش از ۲۰ نوع از این مواد شناخته شده است که مرتبط با ژن چاقی هستند.

 

بیسفنول  آ (BPA)
بیسفنول  آ (BPA)

بیسفنول  آ (BPA)

در بطری شیر کودکان،  پلاستیک و قوطی های فلزی حاوی غذاهای کنسرو شده یافت می شود که مرتبط با چاقی و انواع سرطان ها هستند. این ماده شیمیایی یک ترکیب سنتتیک بوده و به عنوان محصولات تجاری چندین دهه در بازار وجود دارد.

ولی نتایج تحقیقات روی آنها تاثیرات سوء آنها را در هر مدل منعکس نموده است. این مواد به عنوان مقلد هورمون جنسی زنانه طبیعی یعنی استرادیول بوده و در بدن کودک به گیرنده های استروژن متصل و باعث فعال شدن آنها می گردد. این مواد در رحم زنان باردار در بیشترین سطح فعالیت خود بوده و انالیز ادراری وجود آنها را در ۹۶ درصد زنان حامله در آمریکا نشان داده است.

مطالعات متعدد در استفاده از این نوع محصولات و ارتباط  آنها با افزایش وزن و چاقی و افزایش تعداد سلول‌های چربی که در شرایط آزمایشگاهی بر روی انسان و حیوان انجام شده است، نشان داده که استفاده از این مواد ارتباط تنگاتنگی با افزایش مقاومت به انسولین، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و اختلالات عصبی و سرطان ها، نارسایی اندامهای تناسلی نوزادان پسر و نیز سایر تغییرات هورمونی دارد. بدین جهت در کشورهایی چون کانادا و دانمارک قوانینی در مورد محدودیت استفاده از این مواد تصویب شده است .

آترازین
آترازین یک نوع ماده شمیایی علف کش

آترازین

به عنوان یک ماده شیمیایی علف کش بوده که خصوصاً در آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد و ارتباط با نقص های تولد، آسیبهای میتوکندریایی و همچنین بروز چاقی دارد. در اروپا به خاطر ایجاد این مشکل و همچنین آلوده شدن آبهای زیرزمینی ممنوع شده است.

 

حتما بخوانید: آیا برنج چاق کننده است یا برعکس لاغر هم می کند؟

این ماده به عنوان یک عامل مخرب سیستم غدد داخلی نیز عمل نموده و مطالعات روی موش‌ها نشان داده است که با تأثیر بر روی میتوکندریها و کاهش سطح متابولیک، منجر به ایجاد چاقی شکم می شود.

 

ارتباط مواد شیمیایی با چاقی
ارگانوزین،ماده شیمیایی قارچ کش بوده و در کشتی و قایق استفاده می شود.

 ارگانوزین

به عنوان ماده شیمیایی قارچ کش بوده و در ارتباط با افزایش وزن و کبد چرب در انسان و موش می‌باشد. یک گروه مهم از این مواد به نام تری بوتیلتین(TBT)  قارچ کش محسوب شده و در قایق و کشتی ها جهت جلوگیری از رشد قارچ‌ها و میکروارگانیسمهای دریایی استفاده می‌شود.

حتما بخوانید: چرا کودکم چاق است؟

به دلیل سمی بودنش برخی دولت‌ها مصرف آن را منع نموده اند. نتایج تعداد تحقیق نشان داده است که ترکیبات ارگانوتین باعث اختلالات اندوکرینی، افزایش بی رویه  وزن و چاقی از طریق افزایش تکثیرو تعداد سلول‌های چربی شده و همچنین با تأثیر بر روی پرولیفراسیون سلول‌های چربی باعث کاهش تولید هورمون لپتین می گردد.

 

ارتباط مواد شیمیایی با چاقی
پرفلورواکتازوئیک اسید،به عنوان ماده سنتتیک در ظروف تفلون ودر مایکروویو به کار می رود.

 پرفلورواکتازوئیک اسید

به عنوان ماده سنتتیک در ظروف تفلون و همچنین در مایکروویو به کار می رود. این ماده در خون ۹۸ درصد مردم آمریکا وجود دارد. ارتباط این مواد باعث بیماری هایی در انسان از جمله اختلالات تیروئید، تولد نوزاد با وزن پایین و بیماری‌های مزمن کلیوی ثابت شده است.

نتایج مطالعات روی موش نشان داده است که در معرض قرار گرفتن با این مواد منجر به ایجاد افزایش مقاومت به انسولین  و در نتیجه چاقی در میانه عمر می شود.

 

ارتباط مواد شیمیایی با چاقی
فتالات، در اکثر پلاستیک های انعطاف پذیر و نرم وجود دارد

فتالات

به فرمهای مختلف شیمیایی در اکثر پلاستیک های انعطاف پذیر و نرم وجود داشته و ارتباط نزدیکی با چاقی شکمی و تغییرات در اندامهای تناسلی مردانه در پسرها دارد. این ماده همچنین در اسباب‌بازی‌ها، مواد دارویی، محصولات زیبایی، ظروف غذا ها نیز یافت می شود.

این مواد از پلاستیک ها ترشح شده و غذاها و آب و حتی هوای تنفسی را آلوده می نمایند.مطالعه ای در سوئد نشان داده است که بچه‌ها فتالات موجود در مواد پلاستیکی کف اتاقها که در هوا به صورت ذرات بسیار ریز پخش می گردد را استنشاق نموده و از طریق سیستم تنفسی- پوستی این مواد وارد بدنشان می گردد.

در آمریکا اکثر مردم جامعه نسبت به وجود متابولیت‌های فتالات در ادرار تست مثبت نشان دادند نتایج برخی مطالعات نشان داده است که سطح فتالات در خون و ادرار ارتباط نزدیکی با چاقی ناحیه شکمی، افزایش دور کمر، مقاومت بالا به انسولین به خصوص در مردها دارد.

 

حتما بخوانید: حذف چربیهای موضعی با رژیم غذایی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *