اختلال بیش فعالی و خوراک های رژیمی ویژه

اختلال بیش فعالی و خوراک های رژیمی ویژه

اختلال بیش فعالی و خوراک های رژیمی ویژه ، حتما شما در طول زندگی خود با کودکان بی‌قرار و بیش فعال مواجه شده اید. این کودکان اغلب هم باعث آزار خود و هم اطرافیان شان می شوند. آنها معمولاً در مجلس با وجود هوش مناسب و گاهاً بالایی که دارند، به عدم تمرکز دچار و نهایتاً با افت تحصیلی مواجه می‌شوند. فاکتورهای زیادی از جمله نوع تغذیه در این اختلال موثر است و میتواند باعث بدتر شدن یا بهتر شدن این اختلال شود که در این مقاله اختلال بیش فعالی و خوراک های رژیمی ویژه را بررسی می کنیم. اگر شما هم به نوعی با کودک بیش فعال دست و پنجه نرم می کنید، اختلال بیش فعالی و خوراک های رژیمی ویژه خیلی به شما کمک می کند. توصیه می کنیم این مقاله پر سود و فایده را در دایتون بخوانید…

 

معیار تشخیص اختلال بیش فعالی عبارت است از پرتحرکی، جنب و جوش ناگهانی، توجه کمتر، تحمل کمتر در برابر محرومیت، عدم تمرکز و شروع قبل از ۷ سالگی. کودکان بیش‌فعال معمولاً قادر نیستند به راحتی در مکانی آرام بنشیند. مرتب روی صندلی خود تکان می خورند. در جاهای غیر مناسب می‌دوند و نمی‌توانند فعالیت کم سر و صدا انجام دهند و دائم سرکلاس تقاضای خروج دارند.

فاکتورهای زیادی به عنوان عوامل تشدید کننده این اختلال در کودکان پیشنهاد می شوند :از جمله رنگ ها و طعم دهنده های مصنوعی، قندها و تغییر متابولیسم اسیدهای چرب و انواع آلرژیها‌.

طی سالیان گذشته معالجات تغذیه‌ای از جمله رژیم feingold، حذف قند ها، رژیم‌های غذایی حذفی آلرژی و مکمل یاری ویتامین ها و اسیدهای چرب ضروری مطرح شدند.

 

اختلال بیش فعالی و خوراک های رژیمی ویژه
نکات کلیدی تغذیه برای کودکان بیش فعال

 

حتما بخوانید: راهنمای کامل تغذیه نوزاد(قسمت چهارم ویتامین ها)

 

نکات کلیدی تغذیه برای کودکان بیش فعال

  •  رژیم غذایی در کنترل بیش فعالی بسیار مهم است. به طوری که مطالعات نشان دادند خیلی از موارد بیش فعالی ناشی از حساسیت های غذایی می باشد که حذف  آن در کاهش این عارضه بسیار مفید است. پرهیز از مصرف غذاهای آماده، شکر، نوشابه و شیرینی جات در این زمینه بسیار موثر می باشد.
  •  چربی غذا و کاهش مصرف فست فودها می‌تواند به این کودکان کمک نماید.
  •  بادام، کشمش، هلو، آلو بخارا، پرتقال، گوجه فرنگی و خیار هم که حاوی ماده ای به نام سالیسیلات هستند، باید تا حد ممکن از رژیم غذایی این کودکان کاسته و یا گاهی اوقات حذف شود.
  •  آلودگی هوا، مسمومیت با فلزات سنگین مثل سرب و غیره می‌تواند عدم تمرکز و یادگیری در این کودکان را تشدید نماید.
  •  رنگ غذایی نارنجی که به صورت رنگ غذای افزودنی مصرف می‌شود نیز در بیش فعالی  موثر است. این ماده در غذاهای آماده بسته بندی شده: آدامس، شکلات، سس های آماده، دسر ها و کنسرو ها و رنگ زعفران موجود است.
  •  نوشابه های گازدار قادرند تعادل کلسیم و فسفر بدن را به هم زده و منجر به تشدید بیش فعالی و بی قراری در این کودکان گردند.
  •  قهوه، چای و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین نیز ممکن است علائم این بیماری را تشدید کند.

لازم به ذکر است که برخی مطالعات می گویند که کمبود برخی مواد غذایی نیز می‌تواند منجر به تشدید بیش فعالی کودکان گردد این مواد عبارتند از:

 

آهن
آهن
  • آهن

کمبود آهن دقت و تمرکز را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

 

  • اسیدهای چرب مفید امگا ۳ و امگا ۶

تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که غلظت این اسیدهای چرب در این افراد به مقدار زیادی پایین تر است و این کودکان علائم کمبود اسیدهای چرب ضروری مانند تشنگی زیاد را نشان می‌دهند. کنجد ،تخم کدو تنبل و تخم آفتابگردان منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۶ و ماهی ساردین و آزاد از منابع خوب اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد

حتما بخوانید: کودکانی که گوشت نمی خورند

  • منیزیم

برخی بررسی ها نشان دادند که کمبود منیزیم اغلب در بیش فعالان دیده می شود و با دریافت آن، بیش فعالی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. منابع غذایی منیزیم عبارتند از مغزها، حبوبات، غلات آسیاب نشده و سبزیجات با برگ تیره

 

روی
روی
  • روی

در سرم افراد مبتلا به بیش فعالی کم است که می‌تواند ناشی از کاهش دریافت یا جذب آن باشد.

 

حتما بخوانید: تغذیه در دوران کودکی

  •  ویتامین B6

یک فاکتور برای مسیرهای متابولیکی اسیدهای آمینه شامل مسیرهای دکربوکسیلاسیون برای دوپامین، آدرنالین و سروتونین می باشد. در نتیجه ویتامین‌های گروه B سبب بهبود رفتار در برخی کودکان مبتلا به بیش فعالی شده است.

 

اختلال بیش فعالی و خوراک های رژیمی ویژه
کلسیم
  •  کلسیم

می‌توان با تنظیم یک برنامه مناسب حاوی کلسیم مثل شیر، پنیر، کشک، ماست و سبزیجات برگ سبز، کمبود این ماده را برطرف کرد.

حتما بخوانید: شیر مادر، کامل ترین غذای نوزاد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *