تقویت و افزایش سیستم ایمنی

تقویت و افزایش سیستم ایمنی

تقویت و افزایش سیستم ایمنی و بهترین مواد غذایی برای آن ، این روزها تقویت سیستم ایمنی بدن از دغدغه‌های اکثر مردم محسوب می‌شود. سیستم ایمنی بدن از اندام‌ها، سلول‌، بافت‌ و پروتئین‌ها تشکیل شده است، همه‌ی این موارد در کنار هم با پاتوژن، ویروس، باکتری و عوامل بیماری‌زا مبارزه می‌کنند.

وارد کردن مواد خاصی به رژیم غذایی ممکن است سیستم ایمنی افراد را تقویت کند و باعث افزایش سیستم ایمنی شود ، در این مقاله تعدادی از این مواد غذایی را معرفی می‌کنیم.

 تاثیر بلوبری در تقویت و افزایش سیستم ایمنی

بلوبری دارای نوعی از فلاونوئید به نام آنتوسیانین می‌باشد که حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

شکلات تلخ

شکلات تلخ دارای آنتی‌اکسیدانی به نام تئوبرومین می‌باشد که به سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که بدن در زمان هضم غذا و شکست پیوندهای شیمیایی  و همچنین در معرض آلودگی ایجاد می‌کند. رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند و باعث ایجاد بیماری‌های مختلف می‌شوند.

هرچند که شکلات تلخ فواید زیادی دارد، اما حاوی کالری بالا و چربی اشباع نیز می‌باشد و باید به مقدار مصرف آن توجه داشته باشید.

زردچوبه

زردچوبه ماده‌ای مقوی است که در از آن در غذاهای زیادی استفاده می‌شود و همچنین در بعضی از دارو‌ها هم از آن استفاده می‌شود. ماده‌ای به نام کورکومین در زردچوبه وجود دارد که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

ماهی روغنی

ماهی قزل آلا، ماهی تن و سایر ماهی‌های روغنی منابع غنی از امگا3 هستند. طبق تحقیقات انجام شده مصرف بلند مدت امگا3، باعث کاهش ریسک ابتلا به رماتیسم مفصلی می‌شود.

رماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن، اشتباها به یک قسمت سالم از بدن حمله می کند.

 کلم بروکلی در تقویت و افزایش سیستم ایمنی

بروکلی منبعی غنی از ویتامین C است که به تقویت و افزایش سیستم ایمنی کمک میکند . همچنین منبع آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند سولفورافان نیز می‌باشد. به همین دلایل، انتخاب خوبی برای مصرف مداوم و تقویت سیستم ایمنی است.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی دارای مقدار زیادی بتاکاروتن می‌باشد، رنگ نارنجی سیب‌زمینی شیرین نیز به دلیل وجود این آنتی‌اکسیدان می‌باشد. بتاکاروتن منبعی از ویتامین A است و از بیماری‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

اسفناج

اسفناج به دلیل دارا بودن مواد مغذی مثل فلاونوئیدها، کارتنوئیدها و ویتامین‌های C و E می‌تواند به سیستم ایمنی کمک کند.

زنجبیل

افراد از زنجبیل در غذاها، چای و دسرهای مختلفی استفاده می‌کنند. طبق تحقیقات انجام شده، زنجبیل خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکیسدانی قوی دارد.

چای سبز

چای سبز حاوی فلانوئید است و همانطور که ذکر شد، این ماده به تقویت و افزایش سیستم ایمنی کمک میکند . همچنین مقداری کافئین در آن وجود دارد که افراد می‌توانند آن را جایگزین کافئین قهوه کنند.

 بادام 

بادام منبعی عالی از ویتامین E بوده و دارای منگنز، منیزیم و فیبر است. به همین دلیل میان‌وعده‌ی مقوی به حساب می‌آید.

 

https://www.niddk.nih.gov/health-information/diabetes/overview/diet-eating-physical-activity#when

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *