سبزیجات برگ سبز ضروری برای تغذیه بدن

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز ضروری برای بدن از محبوب‌ترین نوع سبزیجات هستند و تاثیر زیادی بر میزان سلامتی افراد دارند. این سبزیجات پرخاصیت علاوه بر اینکه منبعی غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند، کالری اندکی نیز دارند که آن‌ها را به بهترین گزینه برای اضافه شدن به رژیم غذایی افراد تبدیل می‌کند. مصرف روزانه این مواد غذایی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به چاقی، فشار خون بالا و افول ذهنی منجر گردد.

در همین راستا و برای حفظ سلامتی شما عزیزان، تیم دایتون در نظر دارد تا شما را با پنج سبزیجات برگ سبز که باید در طول روز مصرف شوند آشنا کرده و خواص و مزایای استفاده از آن را معرفی کند.

5 سبزیجات برگ سبز ضروری برای بدن:

برگ شلغم:

برگ شلغم یکی از سبزیجات برگ سبز ضروری برای بدن است که خواص و فواید بی‌شماری دارد. بسیاری از ما ممکن است از مزایای این گیاه چشم پوشی کرده و یا حتی تا به حال آن را مصرف نکرده باشیم، اما به خاطر داشته باشید که مواد مغذی موجود در آن حتی از خود شلغم نیز بیشتر است. این گیاه برگ سبز، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و التهاب را به شکل چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

برگ چغندر، سرشار از کلسیم، منگنز، فولات و ویتامین‌های A و C و K است و منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌های متعدد از جمله گلوکوناستورتین، گلوکوتروپائولین، کوئرستین، میریسین و بتاکاروتن هستند. این آنتی اکسیدان‌ها جهت کاهش استرس در بدن می‌توانند مفید عمل کنند.

برگ شلغم عطر و طعم قوی و تندی دارد و پیشنهاد ما به شما این است که آن را به شکل پخته مصرف کنید که خوش‌طعم‌تر است.

کاهو رومی:

کاهو رومی یا رومانی یکی از سبزیجات برگ سبز ضروری برای بدن است که بسیار محبوب و پر استفاده بوده که تقریبا مورد علاقه تمامی افراد است. این گیاه را می‌توانید در کنار تمامی غذاها همراه با سس‌های رژیمی صرف کنید.

کاهو رومی منبع بسیار خوبی برای تامین ویتامین‌های A و K بدن است و یک فنجان (47 گرم) از آن حدود 60 درصد از نیاز روزانه بدن به این دو ویتامین را برطرف می‌نماید.

اسفناج:

اسفناج از آن دست گیاهانی است که جزو سبزیجات برگ سبز ضروری برای بدن است اما محبوبیت چندانی بین افراد خصوصا جوانان و نوجوانان ندارد و به همین دلیل میزان استفاده از آن بسیار کم است. شاید اگر با خواص بی‌نظیر اسفناج آشنا شوید بتوانید خود را مجاب کنید که  این گیاه را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

در قدم اول باید بدانید که یک فنجان (30 گرم) اسفناج خام 181 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین K و 56 درصد نیاز روزانه ویتامین A و 13 درصد نیاز روزانه بدن به منگنز را تامین می کند. علاوه بر آن، این گیاه، سرشار از فولات است و نقش مهمی در تولید گلبول‌های قرمز و جلوگیری از نقص لوله عصبی در دوران بارداری دارد.

اگر باردار هستید به شما توصیه می‌کنیم که زیر نظر پزشک و در کنار مصرف مکمل‌های غذایی، برای افزایش سطح فولات بدن خود از اسفناج استفاده کنید.

کلم پیچ:

کلم پیچ یکی از سالم‌ترین سبزیجات برگ سبز ضروری برای بدن روی کره زمین است. کلم پیچ انواع مختلفی دارد و متعلق به خانواده برانیکا است که سبزیجات دیگری مثل کلم، بروکلی و کلم بروکسل را هم در برمی‌گیرد.

یک لیوان کلم پیچ خردشده ۳۳ کالری دارد و می‌تواند نیاز روزانه افراد به ویتامین A، ویتامین C و ویتامین K را تامین نماید. همچنین این گیاه منبع بسیار خوبی از موادمعدنی مانند مس، پتاسیم، آهن، منگنز و فسفر بوده و مزایای زیادی برای سلامتی بدن دارد که از آن جمله می‌توان به بهبود عملکرد هضم، سیستم ایمنی بدن و کاهش وزن اشاره کرد.

برگ چغندر:

چغندر از سبزیجات برگ سبز ضروری برای بدن و پر خاصیتی است که از گذشته‌های بسیار دور به دلیل مزیت‌های بی‌شماری که داشته، مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اما افراد هیچ‌گاه برگ‌های آن را مصرف نمی‌کرده‌اند؛ در حالی که این برگ‌ها، خوراکی و سرشار از مواد مغذی مختلف از جمله پتاسیم، کلسیم، ریبوفلاوین، فیبر و ویتامین‌های A و K می‌باشند.

باید بدانید که یک فنجان (144 گرم) برگ چغندر پخته، حدود 220 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین A و 37 درصد نیاز روزانه پتاسیم و 17 درصد نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین می‌کند. علاوه بر آن برگ چغندر حاوی آنتی اکسیدان‌های بتا کاروتن و لوتئین نیز می‌باشد که خطر بروز مشکلات چشمی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *