هسته انگور یک چربی سالم

هسته انگور

هسته انگور یک چربی سالم ، در سال های اخیر توجه ویژه‌ای در غذاهای فرآ ویژه و غذاهایی که اثرات سلامت بخش زیادی در پیشگیری و کنترل بیماری‌ها دارند شده است. انگور و هسته انگور این چربی سالم یکی از بیشترین میوه های مصرفی در جهان است. قسمت‌های مختلف این میوه از جمله دانه پوست و آب آن حاوی ترکیبات مفیدی از جمله پلی فنول ها و تانین ها است که آن را مسئول خواص سلامت بخش این گیاه در درمان بسیاری از بیماری‌ها کرده است. روغن هسته انگور هم از زمان های قدیم به دلیل خاصیت دارویی اهمیت زیادی داشته است که امروز در دایتون قرار است هسته انگور این چربی سالم را بررسی کنیم.

 

انگور از چه چیزهایی تشکیل شده

انگور از چه چیزهایی تشکیل شده  ، هسته انگور یک چربی سالم

دانه انگور محصول فرعی کارخانه های تولید کننده آبمیوه است که از روغن( ۱۶ درصد )فیبر غذایی( ۴۰ درصد )و پروتئین( ۱۱ درصد )تشکیل شده که روغن آن حاوی ویتامینE بالایی میباشد. ویتامین ها، مواد معدنی و پلی فنول های متعدد و متنوع نیز از دانه انگور گزارش شده است.

نشان داده شده که عصاره حاصل از دانه انگور اثرات مفید زیادی از جمله خواص ضدسرطانی، ضدمیکروبی، ضد دیاب، ضد التهابی، کاهنده چربی خون، ترمیم زخم و غیره دارد. در ادامه تأثیر دانه انگور بر برخی از بیماری‌ها توضیح داده خواهد شد.

 

حتما بخوانید : مولتی ویتامین ها مضر یا مفید

هسته انگور و دیابت

1.هسته انگور و دیابت ، هسته انگور یک چربی سالم

بیماری دیابت که با افزایش قند خون و آسیب سلول های ترشح کننده انسولین یا مقاومت سلول‌ها به انسولین ایجاد می‌شود، همراه است. این بیماری با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، کوری و اختلالات عصبی و کلیوی همراه است. دیابتی ها همیشه در معرض سرطان های مختلف و اختلالات ایمنی قرار دارند. ترکیبات مفید موجود درهسته انگور علاوه بر اثرات آنتی اکسیدانی و از بین بردن عوامل آسیب‌رسان، از بروز التهاب جلوگیری کرده و با مهار مسیر هایی که باعث افزایش قند خون می‌شوند از افزایش قند خون در این بیماران جلوگیری می‌کنند.

 

هسته انگور و بیماری آلزایمر

2.هسته انگور و بیماری آلزایمر

شایع ترین اختلال عصبی شناختی در دنیا از که بر طبق آمارها شیوع آن تا سال ۲۰۵۰ چهار برابر افزایش خواهد یافت، آلزایمر است. در بروز این بیماری، آسیب ناشی از تجمع مواد زائد تولید شده از واکنش های شیمیایی بدن نقش زیادی دارد. مراکز تحقیقاتی متعددی نشان داده اند ترکیبات فنولی موجود در دانه انگور با از بین بردن این مواد زائد خاصیت ضد التهابی ، و نیز متصل شدن به یون هایی چون آهن و مس که در بروز فرایندهای التهابی و تولید سلول‌های آسیب‌رسان موثرند دارد، که در پیشگیری از بروز این بیماری نقش دارد. همانطوریکه میدانیم دریافت زیاد از حد آهن و سایر املاح مورد نیاز بدن نقش منفی در بدن داشته و تشدید کننده عوارض سایر بیماری ها خواهد بود.

 

حتما بخوانید : غذاییت و مزایای بالقوه سلامتی ذرت  

 

هسته انگور و سرطان

3.هسته انگور و سرطان

سرطان دومین علت مرگ و میر در دنیا و سومین علت مرگ در ایران است. بر اساس برآورد بهداشت جهانی تعداد موارد جدید افراد مبتلا شده به سرطان از ۱۰ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ به ۱۵ میلیون نفر در سال ۲۰۰۲ افزایش خواهد یافت. در بروز سرطان عوامل محیطی نیز در کنار عوامل ژنتیکی دخالت دارند.
از جمله عوامل محیطی اصلاح پذیر در پیشگیری از انواع سرطان ها، تغییر در عادات غذایی غلط می باشد که نقش مهمی را در بروز آن دارند. دانه انگور به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی و عوامل محافظ در ساختار خود نقش مهمی در از بین بردن ترکیبات سرطانی و مهار رشد سلول‌های سرطانی داشته و در پیشگیری و درمان انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه و پروستات مفید واقع شده است. در ارتباط با خواص آنتی اکسیدانی شایان ذکر است که خواص آنتی اکسیدانی آن 20 برابر ویتامین E و ۵۰ برابر از ویتامین C است.

 

هسته انگور و چربی های خونی

4. در چربی های خونی

افزایش چربی های خون نیز زمینه‌ساز بروز بیماری‌های مختلف می باشد که شیوع آن به طور واضحی در سرتاسر دنیا افزایش یافته است. در بروز آن علاوه بر عوامل وراثتی عوامل محیطی از جمله نوع تغذیه فرد نیز دخالت دارد. نشان داده شده که دانه انگور به دلیل دارا بودن ویتامین E و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در آن و همچنین از طریق مهار مسیرهایی که منجر به افزایش چربی های خون می‌شوند، از این عارضه پیشگیری می‌کند.

 

حتما بخوانید: پیاز و رموز نهفته ی آن

هسته انگور و بیماری‌های قلبی عروقی

5. در بیماری‌های قلبی عروقی 

بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان علت اصلی مرگ در دنیا مطرح است. نوع رژیم غذایی، مصرف دخانیات، فشار خون بالا، کم تحرکی و افزایش چربی های خون از عوامل منجر شونده به آن تلقی می گردند و طبق تحقیقات انجام شده مصرف میوه‌ها و سبزیجات با کاهش خطر این بیماری همراه است.

 

نشان داده شده که هسته های انگور در کنار سایر فرآورده‌های میوه انگور در کاهش خطر این بیماری اهمیت دارد. محتوای بالای فیبر موجود در دانه انگور به همراه سایر عوامل محافظت‌کننده از طریق کاهش چربی های خونی به خصوص کلسترول خون و نیز افزایش تولید عواملی در بدن که باعث گشادی رگ ها شده و از انسداد رگ ها جلوگیری می کنند، در پیشگیری از این بیماری موثر واقع می گردد. همچنین اثرات آنتی اکسیدانی دانه انگور از طریق حذف عوامل آسیب‌رسان تولید شده در نتیجه واکنش های طبیعی بدن از بروز بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *