کمبودهای رژیم خام گیاهخواری: قسمت اول

کمبودهای رژیم خام گیاهخواری

رژیم خام گیاهخواری و کمبودهای آن. به نظر شما آیا رژیم خام گیاهخواری در بعضی موارد میتواند مفید نباشد و موجب تأمین نشدن نیازهای غذایی فرد گردد؟ قطعا جواب این سوال به نوعی از گیاهخواری یعنی خام گیاهخواری مربوط می شود که فرد از هیچ محصول حیوانی در رژیم غذایی خود استفاده نمی کند. این گروه می توانند در معرض کمبودهای شدید و عوارض خطرناکی قرار بگیرند.

رژیم سم زدایی

رژیم خام گیاهخواری

کمبود پروتئین در رژیم خام گیاهخواری :

پروتئین های گیاهی به تنهایی ناکارامد هستند یعنی همه اسیدآمینه های ضروری در ساختار آنها وجود ندارد. به همین علت ارزش بیولوژیکی پایینی دارند. لذا به خام گیاهخوار پیشنهاد می شود آنها را با هم ترکیب کنند. مثلا مخلوط حبوبات و غلات یا حبوبات و مغزها و یا غلات و مغزها… به این ترتیب می توانیم ارزش بیولوژیکی آنها را افزایش دهیم. البته لازم است مقادیر مساوی از دو نوع پروتئین گیاهی استفاده شود تا کارایی لازم بدست بیاید. در غیر اینصورت خام گیاهخوار دچار کمبود پروتئین و عوارض ناشی از آن خواهد شد.

کمبود کلسیم در رژیم خام گیاهخواری:

جذب کلسیم در دستگاه گوارش انسان بسیار پایین است و در بهترین حالت 30 درصد کلسیم ماده غذایی جذب می شود. فاکتورهایی که جذب کلسیم را بالا می برند، قند لاکتوز موجود در شیر، پروتئین لبنیات و نسبت کلسیم به فسفر ماده غذایی هستند که همه این فاکتورها در لبنیات وجود دارند. به همین علت شیر و لبنیات بهترین منبع کلسیم به حساب می آیند.

از طرفی در گیاهان فاکتورهایی وجود دارد که از جذب کلسیم جلوگیری می کنند مثل اسید اگزالیک در اسفناج، چغندر، ریواس

اسید فیتیک در غلات سبوس دار، وجود فیبر ذر ماده غذایی و افزایش حرکات دستگاه گوارش در رژیم خام گیاهخواری.

پس چه کنیم که جذب کلسیم در رژیم خام گیاهخواری افزلیش یابد؟ توصیه کنیم خام گیاهخوار در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرد یا مکمل ویتامین D مصرف کند. زیرا این ویتامین جذب کلسیم را بالا می برد. منابع غذایی ویتامین C مثل مرکبات، توت فرنگی، کیوی، فلفل دلمه ای استفاده کند زیرا جذب کلسیم در محیط اسیدی افزایش می یابد. در نهایت ورزش هم میتواند به جذب کلسیم کمک کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *