ارتباط خواب و وزن

ارتباط خواب و وزن

ارتباط خواب و وزن ، طی مطالعاتی که در سال های اخیر انجام شده، این نکته که خواب نا کافی شبانه بر وزن و درصد چربی بدن تاثیر می گذارد،به اثبات رسیده است. بنابراین آن دسته از عزیزانی که به طور خودآگاهانه خواب شبانه را کاهش داده اند و به جای خواب به موقع به تماشای تلوزیون می پردازند یا پای کامپیوتر و فضای مجازی وقت می گذرانند یا حتی در آن وقت شب به مطالعه می پردازند، لازم است از تاثیر این رفتار بر وزن بدن خود مطلع شوند… رژیم های دایتون

اول از همه افرادی که خواب ناکافی دارند، میل بیشتری به خوردن پیدا می کنند و این امر به تنهایی سبب اضافه وزن می شود. مطالعات نشان داده اند، هر 1 ساعت کاهش خواب شبانه سبب افزایش 0/35 واحد در شاخص توده بدنی می شود. و جالب است بدانید که خواب ناکافی یکی از علت های اصلی چاقی موضعی مخصوصا از ناحیه شکم و پهلوها است. همچنین سبب توقف روند کاهش وزن در افراد تحت رژیم هم می شود.

علاوه بر این خواب کمتر از 6 ساعت سبب کاهش توده ماهیچه ای بدن می شود که عامل اصلی کاهش سوخت وساز و متابولیسم کل بدن است.

ارتباط خواب و وزن

افراد ی که خواب خوبی ندارند همیشه احساس ضعف و گرسنگی می کنند. به همین علت به خوردن مواد قندی روی می آورند و کم کم به عادت ریزه خواری تبدیل می شود.

برنامه غذایی روزانه این افراد بی نظم است. عمدتا وعده های اصلی را حذف می کنند و در قالب میان وعده ریزه خواری می کنند. اغلب در میان وعده ها سس های پر کالری دریافت می کند و همین عامل باعث مصرف بیش از 600 کالری اضافه در آنها شده و درصد بافت چربی در بدنشان افزایش می یابد.

خواب شبانه بر غلظت هورمون های بدن هم تاثیر گذار است. به عنوان مثال درربدن ما هورمونی به اسم لپتین ترشح می شود که اشتها را تا حدی مهار می کند. دیده شده این هورمون در افرادی که کمتر از 6 ساعت در روز می خوابند، کمتر ترشح می شود. به همین علت این افراد اغلب احساس گرسنگی و ضعف می کنند.

پس بر اساس مطالبی که گفته شد، کم خواب می تواند یکی از علت های اضافه وزن و چاقی به حساب بیاید. پس اگر در زمانبندی خواب خود دچار مشکل شده اید، برای آن چاره ای بیندیشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *