کم کاری تیروئید و ملاحظات تغذیه ای

کم کاری تیروئید و ملاحظات تغذیه ای

کم کاری تیروئید و ملاحظات تغذیه ای ، غده تیروئید غده ای کوچک، پروانه ای شکل و درست زیر سیب آدم است. اگر چه اندازه آن کمتر از یک عدس می باشد ولی می تواند هورمون‌هایی تولید نماید که بر عملکرد تمامی بافت ها تأثیرگذار هستند. گاهی اوقات غده تيروئيد بي‌كفايت مي‌شود, يعني ديگر قادر نيست به اندازه كافي هورمون‌هاي تيروئيدي توليد نمايد. از هر 100 نفر حدود 2 نفر مبتلا به كم‌كاري تيروئيد هستند. که اگر کم کاری تیروئید و ملاحظات تغذیه ای آن برایشان شرح داده شود، قطعأ کیفیت زندگی بهتری خواهند داشت. آیا شما هم از کم کاری تیروئید رنج می برید؟ ما در دایتون گروهی از متخصصین هستیم که کم کاری تیروئید و ملاحظات تغذیه ای آن را شرح داده ایم. امیدواریم این مقاله به شما هم کمک کند…

 

اعمال غده تیروئید

 

اعمال غده تیروئید

غدد تیروئید به ترشح TSH که از هیپوفیز ترشح می‌شود، پاسخ می‌دهد. تیروئید هورمون های اصلی تیروئید تیروکسین و تری یدوتیرونین هستند. غده تیروئید می تواند عملکرد های تنظیمی عمده‌ای داشته باشد. اعمال تیروئید در متابولیسم کربوهیدرات، چربی، دمای بدن و سرعت نبض میباشد. تیروئید همچنین هورمون کلسیتونین را تولید کرده که می‌تواند به تنظیم کلسیم خون کمک کند. ساخت هورمون های تیروئیدی نیازمند تیروزین و ید است.

 

ارزیابی و تشخیص کم کاری تیروئید

ارزیابی و تشخیص کم کاری تیروئید

ارزیابی و تشخیص، با بررسی وضعیت غده تیروئید بر اساس داده های آزمایشگاهی مانند پانل کامل تیروئید آغاز میگردد. درنبود پانل کامل تیروئید، ارزیابی TSH بهترین تست غربالگری برای اختلال اولیه تیروئید میباشد. این ارزیابی همچنین شامل تاریخچه رژیم غذایی مانند دریافت کالری و کربوهیدرات و ریزمغذی های مرتبط با سلامت تیروئید نیز می باشد.  همچنین دریافت مواد گواتروژن  نیز باید ارزیابی گردد.

معادل نرمال TSH در بسیاری از آزمایشگاهها مابین 0.2 تا 5  می باشد افرادی که سطح TSH بالا تر از 2 را دارند در معرض خطر پیشرفت کم کاری تیروئید در طول ۲۰ سال آینده هستند.

بیماری تیروئیدیت اتوایمیون تحت بالینی نیز در جامعه شایع است و نکته مهم این است که در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است که افزایش تست آنتی بادی مثبت زمانی دیده می‌شود که غلظت TSH خارج از محدوده طبیعی باشد.

 

حتما بخوانید: تأثیرات بد و منفی قهوه در خانم ها

علت و علائم هیپوتیروئیدیسم

علت و علائم هیپوتیروئیدیسم

از جمله عوامل شناخته شده برای کاهش فعالیت غده تیروئید اختلالات خود ایمنی بوده که بیشتر از ۵۰ درصد علل هایپو تیروئیدیسم را تشکیل داده و تیروئیدیت هاشیموتو نامیده می‌شود. که در آن سیستم ایمنی بافت غده تیروئید را تخریب می نماید. علائم معمول عبارتند از کاهش انرژی، سردی دستها و پاها، خستگی، هایپرکلسترولمی یا درد عضلانی، افسردگی و کاهش حافظه

جالب است بدانید زنان 5 بار بیشتر از مردان از هایپوتیروئیدیسم رنج می برند.

آیا گلوتن منجر به هایپرتیروئیدیسم می شود

یک گزارش موردی از یک خانم ۲۳ ساله با تشخیص کم کاری تیروئید ناشی از تیروئیدیت هاشیموتو و بیماری خود ایمن آدیسون معرفی شده است که در ارزیابی اولیه، سطح آنتی بادی ها در او بالا بوده اما در دوره سه ماهه رعایت رژیم غذایی بدون گلوتن، علائم بالینی دستگاه گوارش و تیروئید بهبود پیدا کردند. بعلاوه با پیشرفت بهبودی، نیاز به درمان های جایگزین تیروئید کاهش یافت و داروهای تیروئید قطع شد. این گزارش اثرات مهم رژیم های آلرژیک را بر عملکرد تیروئید در ارتباط با کاهش آنتی‌بادی‌های آنتی تیروئید،  نشان می دهد افرادی که مبتلا به سلیاک هستند، در معرض خطر هایپوتیروئیدی هستند.

 

عوامل محرک ایجاد کننده هایپوتیروئیدیسم

عوامل محرک ایجاد کننده هایپوتیروئیدیسم

استرس آدرنال و استرس اکسیداتیو، معمولاً خستگی فوق کلیه ایجادمی کنند و  سبب کاهش فعالیت غده تیروئید می شوند.

در سالمندی حفظ عملکرد هورمون تیروئید بسیار مهم است شروع هایپوتیروئیدی با افزایش سن افزایش می یابد. به طوریکه در سن ۶۰ سالگی ۹ تا ۱۷ درصد مردان و زنان تیروئید غیر فعال دارند.

 

  • یائسگی: ارتباط بین هورمون تیروئید و محور گناد به خوبی اثبات شده است. با این حال مطالعات محدودی در ارتباط با عملکرد تیروئید و یائسگی وجود دارد. با توجه به ارزیابی مطالعه سلامت زنان در سراسر کشور به نظر نمی‌رسد عملکرد تیروئید به طور مستقیم در پاتوژنز علائم یائسگی تاثیرگذار باشد. با این حال ممکن است یائسگی یکی از علت های هایپوتیروئیدیسم اتوایمیون باشد

 

  • بارداری: اختلالات عملکرد تیروئید و عوارض و مشکلات بارداری و زایمان مانند زایمان زودرس، پرفشاری دوران بارداری و قطع ناگهانی جفت ارتباط داده میشود. در آمریکا از هر ۵۰ زن یک نفر در طول بارداری به تیروئید دچار می گردد. از هر ۱۰۰ زایمان ناموفق ۶ مورد به هایپرتیروئیدی نسبت داده می‌شود. تیروئیدیت بعد از زایمان در ۱۸ درصد زنان تشخیص داده می شود و تقریبا ۲۵ درصد زنان به هایپرتیروئیدیسم پایدار مبتلا خواهند شد.

 

  • فاکتورهای محیطی: محرک های عمده محیطی در بیماری اتوایمیون تیروئید شامل دریافت بیش از اندازه دارو ها التهاب زا، سیگار و استرس می باشد.

حتما بخوانید: زخم معده و درمان های غذایی

 

 تغذیه درمانی پزشکی در هایپوتیروئیدیسم

 

 تغذیه درمانی پزشکی در هایپوتیروئیدیسم

مواد مغذی متعددی به ویژه ید و  سلنیوم در سلامتی تیروئید نقش دارند. کمبود سایر ریزمغذی‌ها مانند آهن، ویتامین آ واحتمالاً روی با وضعیت تغذیه ای و عملکرد تیروئید در ارتباط هستند.

روزه داری یا رژیم های محدود و همینطور محدودیت کربوهیدرات و کالری ممکن است فعالیت هورمون های تیروئید را کاهش دهند. تفاوت زیادی میان افراد، ژنتیک، جنسیت و چاقی و محتوای درشت مغذی های رژیم های کم کالری در ارتباط با عملکرد غده تیروئید وجود دارد.

وضعیت تغذیه و مصرف انرژی می توانند ترشح TSH و عملکرد تیروئید را تحت تاثیر قرار دهند. درواقع تولید کتونهای ناشی از محدودیت کالری بر روی تولید هورمون های تیروئیدی نقش دارند. در یک رژیم غذایی کم کالری، هورمون های تیروئیدی کاهش می‌یابند.

در گذشته تصور می‌شد که عملکرد پایین تیروئید ممکن است منجر به کم‌خونی گردد مطالعات اخیر هم نشان داده اند عملکرد پایین تیروئید به صورت ثانویه در اثر کمبود آهن و کم خونی ایجاد میشود. از سوی دیگر سلنیوم هم در فعالیت غده تیروئید نقش دارد. به طوری که اگر کمبود سلنیوم وجود داشته باشد فعالیت آنزیم های غده تیروئید دچار اشکال می گردد که باعث کاهش توانایی تبدیل شدن هورمون های تیروئیدی به نوع فعال شان میشود.

 

حتما بخوانید: دیابت و عواقب آن به طور ساده و خلاصه

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *