تعادل هورمونی بانوان ها و کمک به ان

کمک به تعادل هورمونی بانوان

تعادل هورمونی بانوان ، زندگی جدید امروز امکانات بسیاری را برای بشر فراهم آورده است. اما آیا این تمهیدات همگی واقعاً به نفع هستند؟ سال‌ها پیش از این دختران در سنین پایین ازدواج می‌کردند و صاحب فرزند می شدند و مدت زیادتری به بچه های خود شیر می دادند. بنابراین مدت زمان کمتری در معرض هورمون استروژن قرار داشتند. اما اکنون که وضع زندگی به مقدار زیادی دستخوش تغییر شده، آیا چیزی وجود دارد که به تعادل هورمونی با نوان کمک کند؟ در این مقاله دایتون کمک به تعادل هورمونی بانوان را از زاویه دانه های خوراکی بررسی می کند…

سیر طبیعی زندگی ساعات پس از غروب خورشید را ما را به خواب می خواند. اما در زندگی ماشینی این ساعات برای ما آغاز بخش دوم روز است. در حالی که مطالعات جدید پژوهشگران نشان داده است در معرض نور غیر طبیعی بودن پس از غروب آفتاب، تعادل هورمون های شبانه روزی ما را بر هم می‌زند.

با نگاهی گذرا به زندگی روزمره مان می توانیم ببینیم که تحرک و فعالیت بسیار کمتری نسبت به اجدادمان داریم. این ها و اعمال شبیه به این که در خلاف جهت طبیعت می باشند، می توانند بدن را از سیر طبیعی خود خارج نمایند و به عبارت علمی ت، تنظیم و ترشحات هورمونی غدد درون‌ریز ما را به هم بریزد.

در این شرایط استفاده از تقویت کننده های گیاهی راهکار مناسبی به نظر می‌رسد. در این مقاله استفاده از مکمل‌های تغذیه‌ای دانه گیاهان را برای حفظ تعادل هورمونی بانوان در نظر گرفته‌ایم.

همانطور که می دانید جسم و فکر ما به طور کاملاً پیچیده‌ای نسبت به عناصری که اطراف ما و درون ما می‌باشد حساس است. این وقایع ممکن است تاثیراتی روی بدن ما داشته باشند. مثلاً شبهایی که ماه کامل است، نمی‌توانیم بخوابیم یا در زمستان تمایل به چرت زدن داریم. در فصل بهار، بدن ما دچار خارش و بیقراری می شود. و یا احساسات برانگیخته یک هفته قبل از قاعدگی بانوان.

حتما بخوانید: خواص شگفت انگیز ژلاتین

شما باید به این تغییرات ظریف توجه کنید. تنفس ما پاسخی است به نیروهای در حال حرکت درون و اطرافمان. نوع نفس کشیدن ما علت دارد و دلیل آن را با کمی تمرکز می‌توان پیدا کرد. به عنوان مثالی دیگر، تشخیص حالات طبیعی پیش از قاعدگی هر خانمی از دیگر حالت ها بسیار مهم است. همین جریان و هورمون‌ها و تغییر مقدار ماهیانه آنها در میزان انرژی و حساسیت روحی خانم ها بسیار موثر، تغییری طبیعی و قابل احترام است.  با این تفاسیر برخی بانوان به دلایل مختلف، علایم ناتوان‌کننده ناشی از عدم تعادل هورمونهای پروژسترون و استروژن را تجربه می کنند که می تواند باعث ایجاد ناراحتی هایی مانند درد زیر شکم آزار دهنده، درد سینه ها، پریود نامنظم یا آمنوره در آنها شود. البته خوشبختانه کبد ما کار فوق‌العاده‌ای در جهت حفظ تعادل، زدودن سموم از بدن و متابولیسم هورمون ها انجام می دهد.

به خصوص هنگامی که از گیاهان خاصی تغذیه می کنیم که موجب تقویت کبد می‌شود. وقتی کبد خوب کار نکند، متابولیسم و دفع این هورمون ها به کندی صورت می‌گیرد. هورمون اضافی که باید دفع می شد، به گردش خون در بدن ادامه می‌دهد و علائم وجود مشکل در بدن ظهور میکند.

 

چرخه دانه‌ای چیست؟

چرخه دانه‌ای چیست؟

چرخه دانه ای شامل چند دانه مختلف و افزودن آنها به رژیم غذایی شما در زمان های مختلف دوره قاعدگی به منظور تعادل هورمونی مطلوب است. این دانه ها حاوی روغن خاص، ویتامین ها و مواد مغذی هستند که می‌تواند در تولید، انتشار و متابولیسم هورمون ها به بدن کمک کنند.

حتما بخوانید: کمک به تعادل هورمونی بانوان

 

دانه های مورد استفاده در این چرخه تخم کتان، دانه کدو تنبل، دانه کنجد و دانه آفتابگردان می‌باشند. دانه های پوسته دار این گروه حاوی لیگنان، یک ماده شیمیایی اند که به هورمون های اضافی متصل می‌شود و آنها را از بدن خارج می کنند و دانه‌های روغنی آنها هم حاوی اسیدهای چرب ضروری هستند که به ساخت هورمون ها کمک می کند. برخی از آنها هم دارای مقادیر فراوانی ویتامین و مواد معدنی مانند روی و سلنیوم هستند که به ترشح هورمون ها کمک می‌کند.

شواهد نشان می دهند که دانه های استفاده شده در این روش ممکن است به طور غیر مستقیم بر روی چرخه قاعدگی اثر بگذارند و بدین ترتیب می‌تواند نقشی در کاهش برخی علائم سندروم پیش از قاعدگی و یائسگی داشته باشند. یک مطالعه انجام شده نشان داد که مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری پودر تخم کتان، مرحله لوتئال دوره قاعدگی را طولانی تر می کند. محققان  مشخص نمودند تخم کتان، با تغییر نسبت پروژسترون به استرادیول، این کار را انجام می‌دهد و اثر معنی داری در غلظت پروژسترون ندارد.

مطالعات فراوان صورت گرفته دیگری هم در این زمینه حاکی از کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی و یائسگی بودند. می‌توان گفت که این دانه های خاص ممکن است نقش فعالی در اکولوژی  هورمونی شما بازی کند.

 

کمک به تعادل هورمونی بانوان

چگونگی مصرف

چگونگی مصرف این دانه ها بر اساس فازهای فولیکولی و لوتئال دوره پریود زمان بندی می گردد. مرحله فولیکولی دوره شما با روز یک که اولین روز قاعدگی است، آغاز می‌شود. مرحله لوتئال هم از تخمک گذاری شروع می‌شود و در حدود روز ۱۴ یا ۱۵ پریود تا روز۲۸  ادامه دارد.

از آنجا که مدت این دوره در افراد ممکن است متفاوت باشد پس بسیار مهم است که هر کسی دوره های بدن خود را به خوبی بشناسد و از علائم مربوط به آن آگاه باشد.

 

مرحله فولیکولی روز ۱ تا ۱۴ دوره

روزانه یک قاشق غذاخوری از هر کدام بذر کتان و تخم کدو تنبل، این دانه‌ها هر دو غنی از امگا ۳ هستند که باعث ترویج غشای سلولی می گردد. دانه های کتان حاوی لیگنان هستند که به استروژن اضافی می چسبند و آن را از بدن خارج می کند. دانه های کدو تنبل غنی از عنصر روی هستند که در تولید هورمون پروژسترون برای فاز دوم نقش دارند.

 

مرحله لوتئال از روز ۱۵ تا ۲۸ دور

روزانه یک قاشق غذاخوری از هر کدام تخمه آفتابگردان و دانه‌های کنجد. این دانه‌ها غنی از امگا ۶ هستند. دانه‌های کنجد حاوی لیگنان بوده و به استروژن اضافی می چسبند. دانه های آفتابگردان حاوی سلنیوم بوده و به کبد در مراحل سم زدایی کمک فراوانی می‌کنند و بنابراین در تعادل هورمونی نقش بسزایی دارند.

حتما بخوانید: راه های سالم و آسان برای تهیه غذا

 

کمک به تعادل هورمونی بانوان

نکات قابل توجه در مصرف دوره ای دانه ها

  • حتماً از دانه های تازه، خام، ارگانیک و با پوست استفاده کنید.
  • دانه ها را آسیاب کنید تا بدن شما آنها را راحت تر هضم کند. به خصوص بذر کتان
  • دانه های کنجد با پوست حاوی کلسیم فراوان اند که باعث کاهش علائم فاز لوتئال می‌شوند. اما دارای اگزالات زیادی هستند که برای برخی افراد مناسب نیست.
  • مراقب باشید از محصولات ارگانیک استفاده کنید. زیرا مواد شیمیایی استفاده شده در کشاورزی باعث بر هم خوردن تعادل هورمونی بدن می شوند.
  • دانه ها را به سالاد، ماست یا اسموتی های خود بپاشید و مصرف نمایید. علائم خود را پس از مصرف دوره‌ای دانه‌ها در دفترچه یادداشت نمایید. گفته می‌شود که مزایای مصرف پس از حدود سه ماه آشکار خواهد شد. پس صبور باشید.
  • دانه‌ها مستعد اکسیداسیون هستند. از آنها در ظروف دربسته و برای حفظ طراوت شان در یخچال نگهداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *