چای گل سرخ و خواص منحصر به فرد آن

چای گل سرخ و خواص منحصر به فرد آن

چای گل سرخ و خواص منحصر به فرد آن ، خواص دارویی گل سرخ سال‌ها است که شناخته شده و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. رومیان باستان خاصیت دارویی برای رز قائل بودند و ابوعلی سینا که برای اولین بار از گل سرخ، گلاب گرفت و از خواص درمانی آن بهره می‌برد. ساکنان اولیه آمریکای شمالی نیز برای تسکین سوزش سر معده و ناراحتی‌های معده چای دم شده با گلبرگ‌های رز می‌نوشیدند. تقریبا همه ما ایرانی ها از فواید مفید این گیاه خوشبو بهره برده ایم. در این مقاله قصد داریم شما را با چای گل سرخ و خواص منحصر به فرد آن آشنا کنیم…

 

خواص گل سرخ
خواص گل سرخ

خواص گل سرخ

اسانس گلسرخ برای بسیاری از مشکلات زنان مفید است. این اسانس مقوی عضلات رحم به خصوص در کسانی است که رحم های آنها افتادگی دارد. به ویژه اگر همراه با بعضی تمرین های یوگا باشد، این مشکل بهتر برطرف می‌شود. همچنین در مورد زنانی که آمادگی سقط کردن به دلیل ضعف رحم در آنها ایجاد می شود. همچنین در مورد تسکین مشکلات قاعدگی، افسردگی و تنش های عصبی، دارای آثار ارزشمندی است.

می تواند مانند ویتامین‌های گروه B به عنوان پر کورسور هورمونها در بدن قرار گیرد و به نظر می‌رسد تولید منی را نیز افزایش دهد. یکی از علل تاثیر اسانس گل سرخ، به عنوان ضد افسردگی و ازیاد فعالیت‌های جنسی، افزایش فعالیت‌های مغزی است.  یکی دیگر از استفاده های مهم اسانس گل سرخ،در فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مربوط به بهداشت و سلامت پوست می باشد. اسانس رز برای همه انواع پوست به خصوص پوست های حساس و خشک و پوست افراد مسن بسیار مناسب است. اسانس گل سرخ، می‌تواند مقاومت جدار مویرگهای زیر پوست را که به صورت خطوط قرمز رنگ دیده می‌شوند، افزایش دهد و این مشکل را تا حد زیادی درمان کند. البته در این موارد گاه لازم است ماهها اسانس مورد استفاده قرار گیرد.

 

هیدراتاسیون و کاهش وزن
خواص چای سرخ

هیدراتاسیون و کاهش وزن

چای گل رز از آنجایی که کافئین ندارد، مضر نبوده، لذا،، نوشیدن یک یا چند فنجان در روز می تواند به میزان قابل توجهی در ایجاد هیدراسیون به شما کمک کند.

پس از آنجاییکه کم آبی بدن می تواند باعث خستگی ، سردرد ، مشکلات پوستی ، گرفتگی عضلات ، فشار خون پایین و ضربان سریع قلب شود، نوشیدن چای رز مفید است.

علاوه بر این ، آب با تقویت متابولیسم شما می تواند به کاهش وزن کمک کند. در حقیقت ، تحقیقات نشان داده است که نوشیدن 1 (500 میلی لیتر) آب می تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد.

 

حتما بخوانید: هر آنچه درباره قارچ باید بدانید

گل سرخ سرشار از آنتی اکسیدان است
گل سرخ سرشار از آنتی اکسیدان است

سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به مبارزه با اثرات رادیکال های آزاد کمک می کنند. رادیکال هلی آزاد، مولکولهای واکنشی هستند که باعث آسیب سلولی می شوند و منجر به استرس اکسیداتیو می شوند ، که با بسیاری از بیماری ها و پیری زودرس همراه است .

منابع اصلی آنتی اکسیدان های موجود در چای گلاب ، پلی فنول ها هستند.

رژیم های غذایی سرشار از پلی فنول خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد ، و همچنین مغز شما را از بیماری های دژنراسیون محافظت می .

یک مطالعه از 12 نوع گل سرخ نشان داد که میزان فنل و فعالیت آنتی اکسیدانی چای گل رز برابر یا بیشتر از چای سبز است .

چای گل سرخ به ویژه سرشاراز اسید گالیک است. این ترکیب آنتی اکسیدانی، 10-55٪ از کل فنل چای را تشکیل می دهد و دارای اثرات ضد سرطانی ، ضد میکروبی ، ضد التهابی و ضد درد است.

 

طریقه ی مصرف گل سرخ
طریقه ی مصرف گل سرخ

طریقه و میزان مصرف

با توجه به اینکه میزان اسانس گل سرخ ها متغیر و اصولاً مقدار اسانس موجود در آنها بسیار کم می باشد، عدد معینی از نظر حجم و یا وزن برای مصرف خوراکی و دارویی آن ارائه نشده است.

 

  • گلبرگ: مقدار ۱ تا ۲ گرم گلبرگ را می‌توان در یک استکان آب ریخته و تا روزی سه نوبت یعنی ۳ تا ۶ گرم به صورت خوراکی مصرف کرد.
  •  اسانس:  هیچ اسانسی را نباید به طور مستقیم به صورت خوراکی و یا موضعی مصرف نمود. اسانس ها باید به وسیله روغن های مایع گیاهی رقیق شوند. اکثر انسانها باید حداقل به نسبت 1 بر ۲۰ رقیق شوند و عوارض جانبی نداشته باشند.
  •  سمیت:  گلبرگ گل سرخ و اسانس گل سرخ در حد مصرف دارویی و خوراکی دارای عارضه جانبی نمی باشد.

 

 مهم ترین اثرات گزارش شده گلبرگ های گل سرخ و گلاب
مهم ترین اثرات گزارش شده گلبرگ های گل سرخ و گلاب

مهم ترین اثرات گزارش شده گلبرگ های گل سرخ و گلاب:

  • ضد اسهال، ضدالتهاب، افزایش میل جنسی، ضد نفخ، مقوی قلب، خلط آور، ملین، مسهل، مقوی معده، مقوی اعصاب،  ضد کرم، ضد زخم و اشتها آور است.

 

 حتما بخوانید: ماچای نوشیدنی چربی سوز

  •  گلاب:

گلاب یکی از بهترین محصولات جایگزین اسانس گل سرخ است که با تقطیر گلبرگهای انواع گل سرخ به همراه آب به دست می آید. این ماده جهت سلامت و بهداشت پوست و ضد عفونی کردن چشم بسیار سودمند باشد. البته نوعی گلاب وجود دارد که سه بار تحقیر می شود و به نام تریپل رزواتر معروف است که ضد عفونی کننده و مقوی بسیار خوبی برای پوست می باشد. همچنین ضد عفونی کننده قوی و مناسب برای چشم است. گلاب ضد التهاب، خنک کننده و نرم کننده پوست می باشد. همچنین دارای خاصیت ضد میکروب و تا حدی قابض است. به همین دلیل از قدیم در فراورده های مربوط به پوست از گلاب استفاده می‌شده است.

 

اسانس گل سرخ  را نیز با روغن‌های طبیعی یا مخلوط با الکل ها و اسانس های دیگر گیاهان به عنوان فرآورده های پوستی استفاده می کنند. با وجودی که همیشه در مورد نزدیک شدن و تماس اسانس ها با چشم هشدار داده می شود، گلاب به عنوان شستشوی چشم و رفع خستگی و تازگی آن می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *