چالش ها و راهکارهای عملی با محوریت کنترل وزن

چالش ها و راهکارهای عملی با محوریت کنترل وزن

کنترل وزن چالش ها و راهکارهای عملی ، چالش یک مسابقه با هدف ایجاد راه حل هایی برای حل مشکل است.  با توجه به این تعریف آیا به نظر شما چالش هایی مانند چالش رسیدن به  وزن ایده آل منطقی به نظر می‌رسد؟ مثلاً چالش ۵۰ روزه کاهش وزن، چالش حذف قند و شکر، چالش پیاده روی صبحگاهی و غیره در این مقاله قصد داریم به چالش ها و راهکارهای عملی با محوریت کنترل وزن بپردازیم پس تا انتهای مقاله در دایتون بمانید…

 

 

تأثیر چالش های انگیزشی در کنترل وزن

تأثیر چالش های انگیزشی در کنترل وزن:

حتماً می دانید ما برای هر کاری احتیاج به انگیزه داریم. انگیزه باعث می‌شود رفتارهای ما جهت و حرکت مشخصی داشته باشند تا برای حل مشکل اصرار و پافشاری کنیم. مثلا اگر  شما رفتارهایتان را در زمینه رژیم گرفتن بررسی کنید، در صورتی می توانید بگویید برای رژیم گرفتن و کاهش وزن انگیزه دارید که اولأ انتخاب های شما بیشتر از گذشته رژیمی باشد و ثانیأ بیشتر از قبل برای این هدف کاهش وزن اصرار داشته باشید و در مقابل سختی هایش پافشاری کنید، بیشتر از قبل برای رسیدن به آن انرژی بگذارید و تلاش کنید.

در واقع هدف از ایجاد چالش های کاهش وزن هم همین است که ما چون احساس میکنیم در مسیری که انتخاب کرده ایم تنها نیستیم، راحت تر به هدف مان فکر می‌کنیم و در راستای کاهش وزن حرکت می‌کنیم.

 

دایتون

کنترل وزن و انگیزه:

برای اینکه انگیزه پیدا کنید به انگیزاننده احتیاج دارید انگیزاننده ها عواملی هستند که در شما انگیزه ایجاد می‌کند یا انگیزه شما را افزایش می‌دهند. مثلاً ترس از بیماری هایی که در پی چاقی به وجود می آید ترس از بدن اندام شدن، ترس از دست دادن طرف مقابل، همه اینها انگیزاننده است برای دستیابی به کاهش وزن، اما آیا آنقدر قوی هستند که شما را به حرکت وا بدارند  یا باعث بشوند شما بلند شوید به خودتان تکان بدهید و متحول بشوید؟

واقعیت این است که در خیلی از موارد جواب منفی است اما تجربه نشان می دهد وقتی ما در چالش های این چنینی کاهش وزن شرکت می‌کنیم، همین که احساس می‌کنیم با یک جمعی همراه هستیم، افراد انگیزاننده های خیلی قوی هستند و معمولاً چالش‌ها موثر واقع می شود.

 

تغییر عادات کلید معمای کاهش وزن است

 

حتما بخوانید: کنترل وزن و اهمیت آن در تغذیه

 

تغییر عادات کلید معمای کاهش وزن است:

یکی از راههای کنار آمدن مغز با پازل اراده و تصمیم گیری، اتوماتیک نمودن فرآیند تصمیم گیری تا حد ممکن می باشد. مغز این کار را با ایجاد عادت انجام می دهد. عادت ها رفتارهای خاصی هستند که در پاسخ به یک تحریک ایجاد میگردند.

به عبارت ساده تر یک عادت زمانی ایجاد می‌شود که برای اولین بار یک تحریک باعث بروز پاسخ خاص رفتاری گردیده و متعاقب آن پاداشی که فرد از این رفتار می گیرد، منجر به تقویت آن شده و به مرور زمان رفتار مذکور به صورت یک عادت در می آید.

در حقیقت عادات ما یک منشاء رفلکسی دارد و زمانی که این عادت شکل گرفت از این به بعد دیگر به طور اتوماتیک یا خودکار درآمده و دیگر نیازی به تلاش ذهنی و به کارگیری مغز نخواهد داشت. دانشمندان تخمین می‌زنند که حدود ۹۰ درصد تصمیم های ما در مورد غذا خوردن به صورت عادت است.

با این تفاصیل می‌توان گفت بهتر است به جای اینکه به قدرت اراده خود در مورد کاهش وزن (کنترل وزن) متکی باشیم، باید سعی کنیم عادت های غذایی جدید سالم را جایگزین عادات قبلی نماییم. همچنین برای ماندگاری عادت های سالم باید سعی در یافتن پاداش های مناسب برای رفتارهای صحیح و سالم تغذیه نماییم.

 

حتما بخوانید:رژیم مدیترانه ای به سبک استایل شرقی

 

در واقع ش ما باید بر یافتن عادت های سالم و در عین حال لذت بخش با هدف کاهش وزن فکر کنیم. این همان موضوعی است که بازی‌های ویدیویی را برای افراد استفاده کننده از آنها جذاب می نماید. البته به یاد داشته باشید که در یک زمان نباید سعی در تغییر عادت های متعدد نمایید. بلکه بهتر است دو یا نهایتاً ۳ عادت غلط در راستای کاهش وزن انتخاب کنید و برای تغییر آنها برنامه ریزی و هدف گذاری نمایید.

فرایند تغییر عادت ها به طور میانگین معمولاً ۲۱ روز طول میکشد. پس از مدتی خواهید دید که روال همیشگی و روزمره شما کاملاً تغییر کرده و جای خود را به برنامه‌های جدیدی داده است. بنابراین اصلا خسته و دلزده نشوید و مطمئن باشید تغییراتی که به طور تدریجی در زندگی شما اتفاق می‌افتند چنانچه پاداش‌های مناسبی دریافت نمایند برای همیشه در وجود شما ماندگار خواهند شد.

 

حتما بخوانید:خورشت قیمه آلو مدیترانه ای

 

تعیین پاداش از فردی به فرد دیگر متفاوت است کمی احساس سرحالی و سلامت بودن یا کاهش یک سایز و اندازه شدن لباس هایی که تنگ شده بودند، تشویق افراد خانواده و دوستان و یا حتی کاهش درد کمر و زانو هر کدام می‌توانند به خودی خود یک پاداش محسوب شده و باعث تقویت رفتارهای صحیح غذایی و در نهایت دستیابی به کاهش وزن گردند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *