نوشابه های گازدار و حقایقی درباره آنها

نوشابه های گازدار

نوشابه های گازدار پرطرفدارترین نوشیدنی های دنیا هستند. به طوری که سرانه مصرف نوشابه درجهان سالانه 15 لیتر و متأسفانه در ایران چیزی در حدود سالانه 48 لیتراست.  ترکیبات اصلی این نوشیدنی گازدار، دی اکسید کربن، اسید سیتریک یا اسید فسفریک  و شکر است که هیچ کدام از آنها دارای ارزش غذایی خاصی نیستند. در این مقاله بنا داریم به گونه ای علمی شما را متقاعد کنیم تا این نوشیدنی زیان بار را از سفره و سبد غذایی تان حذف کنید. پس با ما در دایتون همراه باشید تا شما را با نوشابه های گازدار و حقایقی درباره آنها بیشتر با خبر کنیم…

نوشابه های گازدار و خطر اضافه وزن

نوشابه های گازدار و خطر اضافه وزن

مغز به طور خودکار کالری دریافتی را تنظیم می کند. زمانی که شما مقادیر بالایی از یک غذا، مثلأ سیب زمینی میل می کنید، مصرف مواد غذایی دیگر، به طور ناخودآگاه کاهش می یابد. اما اشکال اینجا است که این قضیه در رابطه با مواد غذایی جامد صدق می کند. اما در رابطه با نوشیدنی های گازدار شیرین، به علت ترشح هورمون گرلین از معده، حتی ولع بیشتری برای خوردن دوباره آن در بدن بوجود می آید. همچنین به علت گازدار بودن، اشتهای فرد بیشتر شده و دریافت غذا را هم بیشتر می کند.

در یک بررسی مشخص شده است افرادی که نوشیدنی های گازدار همراه غذا میل می کنند، 17 درصد کالری بیشتری نسبت به قبل دریافت خواهند کرد. این میزان، مقدار کالری کافی برای چاقی و اضافه وزن در کوتاه مدت است. همچنین کودکانی که عادت به خوردن نوشابه پیدا کرده اند، 60 درصد بیشتر در معرض چاقی هستند.

در واقع می توان گفت نوشابه های گازدار، از اجزاء چاق کننده دنیای مدرن هستند. پس اگر قصد کاهش وزن دارید، اول آن را کنار بگذارید.

 

با خوردن نوشابه های گازدار چه اتفاقی در بدن می افتد؟

زمانی که نوشابه گازدار می خوریم، لوزالمعده به سرعت مقادیر بالایی انسولین  در پاسخ به شکر موجود در نوشابه ترشح می کند. انسولین هورمونی است که قند موجود در غذا و نوشابه را که وارد بدن شده، به درون سلول ها برده و سلول ها از آن به عنوان انرژی استفاده می کنند. اما پیش از آنکه قند وارد سلول ها شود،تنها 20 دقیقه بعد از نوشیدن نوشابه، سطح قند خون به اوج می رسد و بدن برای کاهش هرچه سریعتر آن، قند را به دورن سلول ها از جمله کبد می فرستد. کبد هم در پاسخ به انسولین، قند را به چربی تبدیل کرده و به خیال خودش برای روز مبادا ذخیره می کند.

حدود 45 دقیقه پس از مصرف، کافئین موجود در نوشابه،به طور کامل جذب شده و اثرات خود را بر بدن می گذارد. از جمله فشار خون و از طرفی با تولید دوپامین مضاعف در بدن، مرکز لذت در مغز تحریک شده و به جای ناراحتی از خوردن نوشابه و سعی در ترک و حذف آن، احساس شادی و نشاط بیشتری می کند و دوست دارد باز هم این نوشابه گازدار ضرر دار را تجربه کند.

 

نوشابه گازدار و کبد چرب:

نوشابه گازدار و کبد چرب:

شکر از دو قند گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است. گلوکز به تنهایی در تمام سلول های بدن متابولیزه می شود. اما فروکتوز، تنها در کبد متابولیزه می شود. در نوشابه مقدار زیادی فروکتوز وجود دارد. از متابولیزاسیون فروکتوز در کبد، چربی تولید می شود.

قسمتی از این چربی به صورت تری گلیسرید از کبد خارج و وارد جریان خون می شود و مابقی آن در طول زمان در کبد انباشته شده و کبد چرب بوجود می آورد.

 

نوشابه گازدار و دیابت:

نقش اصلی انسولین جمع آوری گلوکز از جریان خون و هدایت آن به سلول ها است. اما زمانی که نوشابه مصرف می کنیم، سلول ها تمایل به مقاومت در برابرعملکرد انسولین از خود نشان می دهند. که در مقابل، پانکراس انسولین بیشتری می سازد تا قند خون تنظیم شود بنابراین سطح انسولین خون افزایش یافته در حالی که قند خون نیز بالاست. به این اتفاق مقاومت به انسولین گفته می‌شود مقاومت به انسولین از پیش زمینه های دیابت به حساب می آید.

نتایج مطالعات اخیر بر روی ارتباط مصرف نوشابه و دیابت در ۱۷۵ کشور دنیا نشان داده مصرف هر ۱۵۰ کالری یعنی یک قوطی نوشابه بصورت روزانه یک و یک دهم درصد احتمال دیابت نوع دو را افزایش می دهد.

 

نوشابه گازدار و سرطان پانکراس

نوشابه گازدار و سرطان پانکراس:

مصرف نوشابه سبب افزایش مقاومت به انسولین و دیابت می‌شود و زمانی که سلول های بدن نسبت به انسولین مقاوم می شوند، پانکراس در مقابل، مقادیر بیشتری انسولین ترشح میکند

این ترشح بیشتر نیازمند افزایش سلول های پانکراس است که در صورت افزایش بی رویه سلول های پانکراس، احتمال سرطانی شدن آن افزایش می یابد.

 

حتمأ بخوانید: آووکادو فرا میوه ای مغذی

نوشابه های گازدار و فشار خون:

مطالعات نشان می‌دهند در صورت مصرف روزانه نوشابه های گازدار فشار خون افزایش یافته و در پی آن خطر حمله قلبی و سکته مغزی وجود دارد.

نوشابه های گازدار و  اختلال در هضم غذا:

نوشابه های گازدار و  اختلال در هضم غذا:

یکی از ادعاهای کسانی که مصرف بالایی از نوشابه دارند هضم بهتر غذا است اما همان طور که گفته شد ادعایی بیش نیست. در حالت طبیعی اگر سیستم گوارشی سالم باشد به تنهایی و بدون مشکل می تواند هضم غذا را انجام دهد و افرادی که مشکلاتی مانند ترشح کم یا زیاد اسید معده را دارند با مشورت پزشک متخصص می‌توانند این مشکل را برطرف کنند.

همچنین اغلب افراد به دنبال غذاهای چرب و سنگین بیشتر نوشابه می خورند. در حقیقت  با مصرف نوشابه شیره گوارشی رقیق شده و گوارش با اختلال مواجه می شود. بنابراین بهتر است با این ادعا ها سلامتی خود را به خطر نیندازیم.

 

حتمأ بخوانید: کنترل وزن و اهمیت آن در تغذیه

 نوشابه های گازدار وافزایش احتمال پوکی استخوان:

یکی از اجزای نوشابه‌ها اسید فسفریک بوده و به دنبال مصرف آن حجم بالایی از این اسید وارد بدن میشود. در حالت عادی نسبت یون های کلسیم و فسفر باید در بدن در محدوده طبیعی باشد تا بدن با مشکل مواجه نشود. حال با مصرف نوشابه ها حجم بالایی فسفر وارد بدن شده و بدن برای تعادل یونی خود از کلسیم استخوانها از کلسیم برداشته تا کمبود کلسیم خود را جبران کند و نتیجه طولانی مدت آن پوکی استخوان می باشد.

از طرفی این اسید سبب اسیدی شدن خون و بر هم خوردن تعادل اسید و باز شده که برای جبران آن کلسیم از استخوان برداشته می شود. در نتیجه این برداشت مداوم،  پوکی استخوان اتفاق می‌افتد. علاوه بر موارد ذکر شده اسید فسفریک سبب کاهش جذب کلسیم غذا شده بنابراین بدن به طور مداوم با کمبود کلسیم مواجه می شود.

 

نوشابه های گازدار وافزایش احتمال سنگ های کلیوی:

نوشابه های گازدار وافزایش احتمال سنگ های کلیوی:

از آنجایی که نوشابه سبب وارد شدن حجم بالایی اسید فسفریک به بدن شده و بدن برای جبران و برقراری تعادل،  کلسیم را از استخوان برمیدارد،  کلسیم هایی که وارد خون شده  به مرور زمان می‌تواند در کلیه رسوب کرده و سنگ های کلسیمی را به وجود آورند.

 

نوشابه های گازدار و پوسیدگی دندان ها :

معمولاً پس از مصرف نوشابه ها دندان‌ها در تماس مستقیم با حجم بالایی از شیرینی هستند که به دلیل مایع بودن این نوشیدنی تمام سطوح دندان ها به راحتی در معرض آن قرار گرفته و هیچ بخشی از دندان از آسیب آن محفوظ  نیست.

به طور طبیعی باکتری هایی در دهان زندگی می کنند که شکر قند و شیرینی، غذای اصلی آن هاست. باکتری ها قند و شکر موجود در نوشابه را مصرف کرده و سبب اسیدی کردن محیط دهان می‌شوند. این اسیدی شدن سبب از بین رفتن مینای دندان و افزایش احتمال پوسیدگی می شود.

نوشابه های گازدار

سخن پایانی:

با توجه به بررسی های انجام شده در رابطه با مصرف نوشابه های گازدار، تک تک اجزاء تشکیل دهنده آن مضر و  آسیب رسان هستند. پس بیایید از همین حالا تصمیم بگیرید و این سم مهلک را از زندگی خود و فرزندان تان دور کنید. در ضمن ما در دایتون به شما یاد می دهیم چگونه غذاهای سالم تری طبخ و عادات مناسب تری را جایگزین کنید.

پس اگر یک دستور پخت سالم و خوشمزه و منحصر به فرد می خواهید، کلیک کنید…

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *