سرطان روده بزرگ و ملاحظات غذایی برای آن

ملاحظات غذایی درسرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ و ملاحظات غذایی در آن ، به گزارش موسسه تحقیقات بین المللی سرطان ، بیش از نیمی از سرطان های دستگاه گوارش با تغذیه ارتباط دارند. که از بین آنها، سرطان روده بزرگ، بیشترین همبستگی را با عوامل غذایی و سبک زندگی دارد. بنابراین تنها با انتخاب مواد غذایی سالم و رعایت ملاحظات غذایی در سرطان روده بزرگ می توانید به طور چشمگیر از ابتلا به آن پیشگیری کنید. برای اینکار ابتدا لازم است عوامل مختلف رژیم غذایی تحریک کننده و یا ملاحظات غذایی در سرطان روده بزرگ را بشناسید. لذا دایتون همه این عوامل را مرور خواهد کرد…

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  1. سرطان روده بزرگ و فیبرهای غذایی
  2. سرطان روده بزرگ و نقش میوه ها و سبزیجات
  3. سرطان روده بزرگ واسیدهای چرب چند غیر اشباع امگا ۳
  4. سرطان روده بزرگ و ریز مغذی‌ها و فیتوکمیکال ها

سرطان روده بزرگ و فیبرهای غذایی

 

1.سرطان روده بزرگ و فیبرهای غذایی 

در تحقیقات روی رژیم غذایی آسیایی و آفریقایی هایی که در محیط های روستایی زندگی می کنند، مشخص شده است که رژیم غذایی آنها بیش از دیگران حاوی سطح  بسیار بالایی از فیبرهای غذایی است که شاید همین عوامل در میزان پایین بودن سرطان روده بزرگ در آنها نقش داشته باشند.

فیبرهای غذایی موجب تسهیل در حرکات دودی روده کوچک می شود و بهترین منابع فیبر، میوه ها و سبزیجات می باشند. مصرف فیبر باعث افزایش حجم مدفوع و رقیق شدن و در نتیجه کاهش غلظت مواد سرطان‌زا در بدن می شود و شانس سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.از سوی دیگر افزایش حجم مدفوع باعث می گردد زمان ماندگاری این ترکیبات در روده کاهش یابد. بنابراین مواد سرطان‌زا فرصت کمتری برای جذب خواهند داشت.

 

حتما بخوانید: هیپوگلایسمی چیست و چگونه درمان می شود

در روده بزرگ به طور طبیعی میکروبهایی زندگی می‌کنند که فلور طبیعی روده هستند. دریافت فیبرهای غذایی باعث می گردد آنزیم های فعال کننده سرطان زایی این میکروب ها غیر فعال شوند و نوع باکتری های موجود در روده را نیز تغییر دهند. به این ترتیب فلور میکروبی روده از باکتری های مفید تری تشکیل می گردد. باکتری های مفید جلو سرطان روده بزرگ را می گیرند.البته مکانیسم های دیگری نیز برای نقش پیشگیری کننده فیبر غذایی در سرطان روده پیشنهاد شده است.

فیبرهای غذایی پس از وارد شدن به روده بزرگ تحت تاثیر فلور میکروبی روده تخمیر می شوند و اسیدهای چرب کوتاه زنجیر تولید می‌کنند.این اسیدهای چرب رشد و تکثیر سلولی را مهار نموده و باعث تمایز سلول ها می شوند. چون اتفاقی که در سرطان می‌افتد این است که سلول ها علاوه بر اینکه رشد و تکثیر شان افزایش یافته، تمایز سلولی در آنها کاهش می یابد.

 

سرطان روده بزرگ و نقش میوه ها و سبزیجات

 

2. سرطان روده بزرگ و نقش میوه ها و سبزیجات 

سبزیجات و میوه ها نیز از جمله مواد غذایی هستند که نقش پیشگیری کننده آنها از سرطان روده بزرگ تقریباً به اثبات رسیده است. در سال ۱۹۹۷ دلایل قانع کننده ای مبنی بر اثرات محافظتی میوه ها و سبزیجات، در برابر سرطان‌های مجرای بلعی، معده، شش، روده بزرگ و راست روده ارائه شد. البته اگرچه برخی از محققان در سال ۲۰۰۳ به این نتیجه رسیدند که در خصوص اثرات پیشگیرانه کننده میوه و سبزیجات روی سرطان های دهان، حلق، مری، معده، روده، راست روده، حنجره تخمدان، مثانه و کلیه شواهد چندان محکمی در دست نیست، دیگر محققان نشان دادند که انواع کلم‌ها و سبزیجات برگ دار در جلوگیری از سرطان روده به ویژه در زن ها موثر هستند. چراکه این سبزی ها عمدتاً حاوی گروه خاصی از گلوکوسینولیت هستند و در برابر سرطان روده بزرگ و همچنین معده و شش اثرات محافظتی دارند.

 

حتما بخوانید: دیسفاژی بلع سخت و دردناک

 

سرطان روده بزرگ واسیدهای چرب چند غیر اشباع امگا ۳

 

3.اسیدهای چرب چند غیر اشباع امگا ۳

تحقیقات نشان داده است که مصرف ماهی در انسان اثرات مثبتی در جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ دارد. این نتایج نشان می‌دهد که وجود اسیدهای چرب چند غیر اشباع امگا ۳ در ماهی های چرب می توانند اثرات ضد سرطانی روی غشاء مخاطی روده بزرگ داشته و احتمالاً با کاهش ایکوزانوئید های پیش التهابی و بازدارندگی در برابر فعالیت آنزیم کوکس 2 جلوی سرطان روده بزرگ را بگیرد.

 

4.ریز مغذی‌ها و فیتوکمیکال ها

بدن بدون وجود ریزمغذی ها قادر به انجام سوخت و ساز طبیعی خود نیست. تفاوت این مواد با سایر مواد غذایی در میزان مورد نیاز آنها است. به طوری که بدن به میزان کمی از آنها احتیاج دارد. اما کمبود هر یک از آن‌ها هم می‌تواند موجب بیماری‌های مختلفی در انسان شود. هنگام بررسی ارتباط بین سرطان روده بزرگ و مواد مغذی اصلی یک رژیم غذایی تحقیقات بسیاری روی ریز مغذی‌ها و فیتوکمیکال ها متمرکز شد. از این ریزمغذی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 فولات یا اسید فولیک

 

  • فولات یا اسید فولیک

فولات از گروه ویتامین های ب به شمار می رود که محلول در آب بوده و نقش مهمی را در پیشگیری از برخی بیماری‌ها نظیر کم خونی، بیماری های قلبی عروقی،  نقص لوله عصبی،  بیماری‌های مغزی، عصبی و سرطان ایفا می کند. اسید فولیک فرم اکسید شده این ترکیب است که در مکمل ها وجود دارد. مطالعات زیادی در دهه گذشته نشان دهنده ارتباط معکوس وضعیت فولات بدن اعم از میزان دریافت یا سطح خونی آن با تورم غده ای و کولیت زخمی که با سرطان روده بزرگ در ارتباط می باشد بوده است. تحقیقات بسیاری نشان داده افرادی که فولات  در مقدار بالا مصرف می کنند، ۴۰ درصد کمتر در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. کمبود  فولات احتمالاً با افزایش آسیب به DNA  و کاهش ترمیم آن، افزایش جهش های ژنتیکی و تکثیر سلولی و عدم مرگ سلول های سرطانی می تواند باعث افزایش خطر ایجاد سرطان روده بزرگ گردد.

 

حتما بخوانید: بیماری کرون یا بیماری التهابی روده

 

کلسیم و ویتامین D
مصرف کلسیم تاثیر پیشگیرنده متوسطی بر سرطان روده بزرگ دارد

 

  • کلسیم و ویتامین D

مصرف کلسیم تاثیر پیشگیرنده متوسطی بر سرطان روده بزرگ از خود نشان می‌دهد. نتایج مطالعات مختلف در مورد نقش کلسیم و ویتامین دی در کاهش خطر این سرطان ضد و نقیض است.  پیشنهاد شده که کلسیم به دلیل متصل شدن به اسیدهای صفراوی و اسیدهای چرب آزاد و تشکیل ترکیبات نامحلول،  اثر سرطان زایی این مواد را کاهش می دهد.

همچنین ممکن است که کلسیم از طریق کاهش تکثیر سلولی سلولی و افزایش مرگ برنامه ریزی شده سلول ها اثرات ضد سرطانی خود را نشان دهد. ویتامین دی نیز از طریق کاهش تکثیر سلولی و افزایش تمایز سلول ها و مرگ برنامه ریزی شده آنها می‌تواند اثرات ضد سرطانی داشته باشد.

 

سلنیوم به شکل سلنوسیستئین در حداقل ۱۲ فرم سلنوپروتئین پستانداران دیده می‌شود.  بیشتر پروتئین های حاوی سلنیوم دارای عملکرد آنزیمی میباشند. سلنیوم آسیب‌های ناشی از مشتقات واکنشی اکسیژن مانند پراکسید هیدروژن را کاهش می دهد و با متصل شدن به فلزات از بدن در برابر آنها محافظت می کند. سلنیوم می تواند فرد را در برابر بیماری سرطان روده بزرگ مقاوم کند.

آنتی اکسیدان ها
ریزمغذی‌های آنتی اکسیدان نظیر ویتامین‌های A,C، بخشی از سیستم دفاعی ما در برابر رادیکال های آزاد

 

  • آنتی اکسیدان ها

ریزمغذی‌های آنتی اکسیدان نظیر ویتامین‌های A,C،  کاروتنوئیدها، سلنیوم ، روی ، مس و منگنز بخشی از سیستم دفاعی بدن ما در برابر رادیکال های آزاد می باشند. این مواد مغذی عملکرد خود را از طریق مکانیسم های مختلف انجام می‌دهند. برخی رادیکال‌های آزاد را به دام انداخته و آنها را کنترل می‌کنند و برخی دیگر مانع از پراکسیداسیون چربی های موجود در غشای سلول‌ها می‌شوند.

 

حتما بخوانید: افسردگی تان را با غذاها درمان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *