آیا پروتئین گیاهی برای بدن محدودیت ایجاد می‌کنند؟

پروتئین گیاهی

گیاه‌خواری در چند سال گذشته طرف‌داران زیادی پیدا کرده است و خیلی از مردم در رژیم غذایی خود از پروتئین‌های گیاهی به جای نوع حیوانی استفاده می‌کنند. اما این نوع پروتئین‌ها تا چه اندازه می‌توانند پروتئین موردنیاز بدن شما رو تأمین کنند؟ آیا می‌توانند جایگزین مناسبی برای انواع پروتئین‌های حیوانی باشند؟

اگر شما هم به رژیم‌های غذایی گیاهی علاقه دارید و نمی‌دانید که این پروتئین‌ها چه محدودیت‌هایی را برای بدن شما ایجاد می‌کنند، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله با 5 محدودیت کلی در رابطه با استفاده از منابع پروتئینی گیاهی آشنا می‌شوید. در ادامه نیز چند راه‌حل را برای کنترل این محدودیت‌ها بررسی می‌کنیم.

5 محدودیت کلی در استفاده از پروتئین‌های گیاهی

کسانی که همه‌چیزخوار هستند معمولاً 40 تا 50 درصد از پروتئین بدن خود را از منابع گیاهی دریافت می‌کنند. اما بهتر است بدانید که استفاده از این نوع پروتئین‌ها، محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند که برای افرادی که گیاه‌خوار هستند، بسیار مهم است.

توجه داشته باشید که اگر این محدودیت‌ها کنترل نشوند، می‌توانند شما را با مشکلات مختلفی مواجه کنند. پس شناخت این محدودیت‌ها نه‌تنها برای گیاه‌خوارها بلکه برای همه افراد ضروری است.

میزان پروتئین کم منابع گیاهی

به طور میانگین، میزان پروتئین منابع گیاهی نسبت به منابع حیوانی کمتر است. درست است که بعضی از منابع گیاهی مانند سویا و حبوبات، از میزان پروتئین خوبی برخوردار هستند، اما به طور کلی این میزان در منابع مختلف حیوانی بیشتر است.

کیفیت پایین پروتئین در منابع گیاهی

کیفیت پروتئینی که در منابع گیاهی وجود دارد نسبت به نوع حیوانی پایین‌تر است. یکی از دلایل این موضوع این است که محتوای اسیدهای آمینه ضروری مانند لوسین، لیزین، متیونین و … در پروتئین‌های گیاهی کمتر است. دلیل دوم هم این است که این پروتئین‌ها قابلیت هضم پایین‌تری دارند، زیرا از فیبر بالا و ارزش بیولوژیکی کمتری برخوردار هستند.

میزان جذب پایین پروتئین در منابع گیاهی

میزان جذب پروتئین‌های مختلف گیاهی نسبت به انواع مختلف پروتئین‌های حیوانی کمتر است. دلیل اصلی این محدودیت به محتوای فیبری که در داخل این پروتئین‌ها وجود دارد، برمی‌گردد و باعث می‌شود که میزان جذب کمی داشته باشد.

ویژگی‌های آنابولیکی کم پروتئین منابع گیاهی

پروتئین‌های مختلف گیاهی به نسبت انواع پروتئین‌های حیوانی، ویژگی‌های آنابولیکی کمتری دارند. به همین خاطر برای کسانی که از دریافت پروتئین توقع عضله‌سازی یا بهبود ترکیب بدنی دارند، مناسب نیستند و نمی‌توانند نیازهای آن‌ها را رفع کنند.

کالری و کربوهیدرات بالا در پروتئین‌های گیاهی

پروتئین‌های گیاهی حاوی کالری و کربوهیدرات چربی بالاتری نسبت به پروتئین‌های حیوانی هستند و در واقع، منبع خالصی از انواع پروتئین گیاهی وجود ندارد؛ بنابراین وقتی پروتئین گیاهی مصرف می‌کنید، خواه‌ناخواه مقدار بیشتری چربی و کربوهیدرات دریافت می‌کنید.

به خاطر همین، این پروتئین‌ها برای افرادی که در حال کاهش وزن هستند و می‌خواهند به وزن ایده‌آل خود برسند، مناسب نیستند و مصرف این نوع پروتئین کار آن‌ها را برای کاهش وزن سخت‌تر می‌کند.

چند راه‌حل برای کنترل محدودیت‌های پروتئین‌های گیاهی

اکنون که با محدودیت‌هایی که پروتئین‌های مختلف گیاهی به وجود می‌آورند، آشنا شدید به بررسی راه‌حل‌هایی برای کنترل آن‌ها می‌پردازیم. البته توجه داشته باشید که این کنترل کاملاً باید زیر نظر یک پزشک متخصص باشد تا اثرات مثبتی را برای شما به همراه داشته باشد.

  • در درجه اول سعی کنید که از منابع مختلفی از پروتئین گیاهی را در طول روز مصرف کنید که شامل سویا، حبوبات و غلات کامل باشند. خوراکی‌های ذکر شده همه باید در طول روز مصرف شوند تا محدودیتی که هر کدام از آنها برای بدن ایجاد می‌کنند توسط دیگری از بین برود و جایگزین شود.
  • پروتئین دریافتی خود را در طول روز افزایش بدهید. شما می‌توانید با افزایش ۳۰ درصدی پروتئین دریافتی در هر روز، یک سری از این محدودیت‌ها را از بین ببرید. به این صورت که اگر در روز ۱۰۰ گرم پروتئین دریافت می‌کردید، می‌توانید از این به بعد این مقدار را به ۱۳۰ گرم برسانید.
  • راه‌حل بعدی این است که از منابع تغلیظ شده و ایزوله پروتئین گیاهی استفاده کنید؛ به این معنی که می‌توانید از مکمل‌های مختلف مانند مکمل ایزوله سویا استفاده کنید تا به جبران این محدودیت‌ها کمکی کرده باشید.
  • نکته آخر این است که پروتئین‌های گیاهی باید با اسیدهای آمینه ضروری، غنی‌سازی شوند. این ویژگی را می‌توانید در بعضی از محصولات تجاری پیدا کنید؛ برای مثال شیر سویا را با اسید آمینه لوسین و انواع دیگر اسید‌های آمینه غنی‌سازی می‌کنند تا کیفیت پروتئین آن را افزایش بدهند.

جمع‌بندی

این روزها، گیاه‌خواری و استفاده از پروتئین‌های گیاهی رواج زیادی پیدا کرده است. اما بهتر است بدانید که این پروتئین‌ها، محدودیت‌هایی را نسبت به انواع پروتئین حیوانی برای شما ایجاد می‌کنند که در این مقاله به طور کامل توضیح به آن پرداختیم.

اگر گیاه‌خوار هستید و می‌خواهید این محدودیت‌ها را کنترل کنید، باید با یک متخصص مشورت کنید. شما می‌توانید با رژیم‌های غذایی و مشاوره‌های خانم دکتر مفیدی این محدودیت‌ها را کنترل کنید تا بدن خود را با مشکل مواجه نکنید.

توضیحات متا: آیا پروتئین‌های گیاهی یک منبع کامل برای دریافت پروتئین به حساب می‌آیند؟ بهتر است تا با محدودیت‌هایی که این نوع پروتئین‌ها دارند و راه‌حل کنترل آن‌ها آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *