خوردن گوشت و فوایذو خواص آن در سلامتی

فواید سلامتی خوردن گوشت

خوردن گوشت و فواید آن ، در حالی امروزه تبلیغات زیادی در مورد رژیم های گیاهخواری و رفتن به سمت وگان صورت می گیرد، ایده خوردن گوشت (به لطف داستانهای ترسناک درباره گوشت قرمز) به سرعت در حال کم شدن است . بیشتر افراد وقتی صحبت ازنیازهای غذایی روزمره شان می شود، سبزیجات و میوه را کافی می دانند ، بعلاوه اکثر مردم فکر می کنند، پروتئین گیاهی بهتر (و ایمن تر) از پروتئین حیوانی است.درحالی که این تفکر اصلأدرست نیست ، در اینجا لیستی از فواید سلامتی خوردن گوشت وجود دارد که همگی بر نقش گوشت در انجام عملکردهای مهم متابولیکی تاکید میکنند. این مقاله را در دایتون بخوانید تا علاوه بر دانستن فواید سلامتی خوردن گوشت، با دیدگاه طب سنتی در مورد گوشت هم آشنا شوید

 

گوشت یک پروتئین کامل است
گوشت یک پروتئین کامل است

گوشت یک پروتئین کامل است

از آنجا که گوشت حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است ، به طور قطع به عنوان یکی از بهترین منابع پروتئینی در مقایسه با پروتئین ناقص مواد غذایی گیاهی به شمار می رود. این موضوع  خیلی مفید است.  زیرا نیاز به پروتئین از نظر بدن مهم است. پروتئین باعث بهبود کلی سلامت و تندرستی بدن فرد می شود ، به عبارت دیگر، ترمیم و ساخت بافت های بدن و همچنین تولید آنتی بادی هایی که بدن را از عفونت ها محافظت می کنند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند همه و همه از اعمال پروتئین های کامل از طریق خوردن گوشت است.

حتما بخوانید: رژیم مدیترانه ای و تأثیرآن بر سلامت

 

گوشت سرشار از مواد مغذی شامل آهن ، روی و سلنیوم
گوشت سرشار از مواد مغذی شامل آهن ، روی و سلنیوم

گوشت سرشار از مواد مغذی شامل آهن ، روی و سلنیوم است

 

  • آهن به تشکیل هموگلوبین کمک می کند (هموگلوبین،اکسیژن را به قسمت های مختلف بدن شما منتقل می کند )
  • روی به تشکیل بافت ها و سوخت و ساز بدن کمک می کند.
  •  سلنیوم باعث تجزیه چربی ها و مواد شیمیایی موجود در بدن می شود و همچنین آنتی اکسیدانی قوی است.

 

ویتامین هایی که عمدتأ در گوشت یافت می شوند
ویتامین هایی موجود در گوشت

ویتامین هایی که عمدتأ در گوشت یافت می شوند

ویتامین ها بخش بزرگی از رژیم غذایی فرد هستند ، ویتامین های A ، B و D به طور معمول در گوشت ها یافت می شوند. این ویتامین ها نه تنها باعث ایجاد بینایی خوب ، دندان ها و استخوان های قوی تر می شوند،  بلکه از سیستم عصبی مرکزی نیز پشتیبانی می کنند و از این رو سلامت روان را نیز تقویت می کنند. یکی دیگر از مزایای بزرگ خوردن گوشت ، حفظ سلامت پوست است.

بعلاوه در دیدگاه طب سنتی هم گوشت دارای اهمیت زیادی است که به آن اشاره می کنیم.

 

حتما بخوانید: رژیم مدیترانه ای به سبک استایل شرقی

 

گوشت در طب سنتی
گوشت در طب سنتی

گوشت در طب سنتی

در میان غذاها گوشت بیشترین غذایت را دارد. یعنی در حجم مشابه با سایر خوردنی ها مقدار انرژی و رشد دهندگی بیشتری دارد. منتها هضم آن نسبت به سایر غذاهای اصلی انسان سخت تر است و بنابراین افرادی که دارای بدن های ضعیف و کم فعالیت و یا معده های ضعیف هستند، نمی ‌توانند هر گوشتی و به هر میزانی استفاده کنند.

افراد سالم و مخصوصاً کسانی که فعالیت‌های بدنی زیادی دارند، حتماً به گوشت نیاز بیشتری دارند. گوشت مقوی و خونساز است لذا اکثر گوشت ها گرم و ترهستند و باید توجه داشت که نوع حیوانات، چاق و لاغری، نر و ماده بودن، سن، میزان حرکت، جثه، رنگ مو وحشی و اهلی بودن، دریایی و خشکیزی  بودن، منجر به ایجاد اختلاف های زیادی در خصوصیات و خواص گوشت آنها می‌شود.

حتما بخوانید: تخم مرغ از دیدگاه مفید یا مضر بودن

 

گوشت ها معمولاً در قدیم تازه مصرف می شدند. اما گاهی و علی الخصوص در عصر حاضر گوشت‌ها را برای مدتی از طریق منجمد کردن و یا به روش های قدیمی نمک سود و دودی کردن نگهداری می کنند. به طور کلی مصرف گوشت ترجیحاً و تاکیدأ به صورت تازه توصیه شده است که دارای بهترین خواص است، گوشت تازه خون بسیار خوب و سالمی تولید کرده و تعادل مزاج و سلامتی را برهم می‌زند. البته در صورتی که با تدابیر مربوطه و میزان معتدل مصرف شود؛ اما هرچه گوشت بیشتر بماند و از زمان ذبح آن بگذرد یا به صورت یخ زده یا کنسرو و علی الخصوص دودی شود، نه تنها خواص آن کاهش می‌یابد و هضم آن مشکل تر خواهد شد، بلکه عوارضی را هم ایجاد خواهد کرد. هرچه مدت زمان فریز شدن و نگه داشتن گوشت بیشتر شود، عوارض آن هم بیشتر خواهد شد.

گوشت های مانده خون غلیظ تر و تیره تری در بدن تولید می کنند. که منجر به بروز بیماری‌های مختلف و اصطلاحاً افزایش تولید سودا و بیماریهای مربوطه می شود. همچنین میزان گرمی و تری کمتری را در بدن ایجاد خواهد کرد و یا بلعکس منجر به سردی بدن خواهد شد. بنابراین با توجه به اهمیت گوشت بسیار لازم است که نکاتی راجع به انواع گوشت بدانیم در میان گوشت ها گوشت گوسفند و بز مخصوصاً وقت سن حیوان پایین‌تر باشد. یعنی بره و بزغاله باشد بهترین گوشت برای انسان و حفظ سلامتی او در طب سنتی می باشد.

 

گوشت گوسفندی در طب سنتی
گوشت گوسفندی در طب سنتی

گوشت گوسفند در طب سنتی

این گوشت ضمن آنکه مناسب ترین گوشت برای انسان است، باعث تقویت قوای انسان شده و خون سازی می کند. همچنین موجب تقویت قوای جنسی و تولید سلول‌های جنسی خوب می شود. بهتر است گوسفند نر باشد و سنی حدود شش ماه یا کمتر داشته باشد. در واقع بره باشد.

میزان غذاییت حرارت و رطوبت گوشت گوسفندی از گوشت بز بیشتر است. بنابراین گوشت گوسفندی بیشتر چاق می کند. چربی بیشتری دارد و نرم تر است. هضم آنراحت‌تراست. برای افراد ورزشکار و دارای مشاغل همراه با فعالیت سخت بدنی و سرد مزاجان و همچنین برای استفاده در اقلیم های سرد و یا فصول سرد مفیدتر است و از طرف دیگر مواد زائد بیشتری هم نسبت به گوشت بز تولید می‌کند و توصیه شده که به عنوان مسلح همراه  یا بعد از گوشت گوسفندی از چیزهای ترش یا قدری ترشیجات و آبغوره و سرکه استفاده شود تا هضم آن راحت تر شود. مصرف لیمو و یا ترشی همراه آبگوشت و یا مصرف سماق همراه با کباب و یا خوابانیدن گوشت قبل از کباب شدن در مایع حاوی آب لیمو و سرکه و برخی ادویه جات همه به همین دلیل است که از قدیم بوده و منجر به تعدیل مزاج  می شود.

 

حتما بخوانید: آووکادو فرا میوه ای مغذی

از طرف دیگر گوشت بز که نزدیک به گوشت گوسفند است، غذایی است، حرارت و رطوبتش کم تر بوده یعنی برای افراد گرم مزاج بهتر است.  و کسانی که می‌خواهند زیاد چاق نشوند بهتر است از گوشت بز استفاده کنند. و لذا در رژیم های لاغری مخصوصاً برای افراد دارای مزاج گرم در صورت نیاز به مصرف گوشت، بهتر است از گوشت بز استفاده کنند.

مداومت در حد تعادل بر مصرف این گوشت‌ها بدن را اذیت نمی‌کند و مزاج را برهم نمی‌زند پس در تابستان بهتر است از این نوع گوشت استفاده شده و اگر زیاده روی شود، منجر به بروز گازهای بد در بدن شده و ایجاد یبوست و گاهی کاهش نیروی بدنی و لاغری می کند.

مصلح گوشت بز گرمیجاتی چون خرما، گردو، نارگیل و ادویه جات تند می باشد. مخصوصاً برای افرادی که دارای مزاج سرد هستند و می‌خواهند این گوشت را مصرف کنند، بهتر است گوشت بز را همراه با پیاز، روغن زیتون و نخود به صورت آبگوشتی تهیه کرد. مسلمأ گوشت بره و بزغاله نسبت به گوشت گوسفند و بز بسیار بهتر، قابل هضم تر و مفید تر بوده و خون سالم تری در بدن تولید می کند و به اعتدال نزدیکترند و مواد زائد کمتری هم ایجاد می‌کنند.

 

حتما بخوانید: رژیم کتوژنیک و کاهش وزنی ناپایدار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *