درمان تغذیه ای ریفلاکس معده و علت پیدایش

درمان های تغذیه ای ریفلاکس معده

درمان تغذیه ای ریفلاکس معده ، اختلالات دستگاه گوارش از شایعترین مشکلات پزشکی هستند که سالانه افراد بسیار زیادی با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند و به فکر راههای درمان هستند. عادات غذایی و انواع خاصی ازغذاها نقش مهمی در شروع، درمان و پیشگیری از اختلالات دستگاه گوارش دارند. تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی در نهایت باعث بهتر شدن کیفیت زندگی این بیماران می شود. دردی که از شکم به قفسه‌ی سینه وارد می‌شود یا مزه‌ی تلخی که از گلو به دهان برمی‌گردد یا سوزش سر دل، تلخی گلو یا سرفه، این‌ها علائم ریفلاکس معده هستند که همه‌ی ما به نوعی آن را تجربه کرده‌ایم. با این‌حال، بعضی افراد به شکلی مداوم چنین علائمی را تجربه می‌کنند. در این مقاله درمان های تغذیه ای ریفلاکس معده را  توضیح میدهیم پس تا انتهای این مقاله کوتاه ولی پر کاربرد در دایتون بمانید.

 

بیماری رفلاکس معده مری

بیماری رفلاکس معده مری:

ریفلاکس به تنهایی یک وضعیت طبیعی است که روزانه چند بار در نوزاد سالم، کودکان و افراد بالغ اتفاق می افتد. علت آن شل شدن موقت دریچه انتهایی مری است که اجازه می دهد محتویات معده وارد مری شوند. طبیعی است که با خوردن بعضی غذاها این حالت تشدید می شود.

حالا اگر تعداد دفعات ریفلاکس بیشتررشود، علائمی مثل سوزش سر دل، تخریب دیواره مری، خراب شدن دندان ها و … اتفاق می افتد که به بیماری ریفلاکس معده- مری منجر می شود.

در کل برای آنکه دریچه انتهایی مری باز شود باید فشار بخش بالایی معده از فشار مری بیشتر باشد. مثل بیماران مبتلا به بیماری های مزمن ریه یا افراد چاق و یا در خانم های باردار.

علائم ریفلاکس یعنی سوزش سر دل، طعم تلخ دهان، احساس برگشتن غذا به دهان و درد در ناحیه قفسه سینه، باعث اختلال در دریافت غذا، خواب، کار، فعالیت های اجتماعی شده و در کل کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد.

حتما بخوانید: نکات کلیدی تغذیه در سرطان روده بزرگ

 

درمان بیماری ریفلاکس

درمان بیماری ریفلاکس:

درمان اصلی ریفلاکس مری، کاهش ترشح اسید معده است. که هم از طریق درمان دارویی یعنی آنتی اسیدها و هم از طرق تغذیه درمانی باید به بیمار کمک کنیم.

 

تغذیه درمانی پزشکی بیماری ریفلاکس

 

تغذیه درمانی پزشکی بیماری ریفلاکس:

اولین گام در بهبود علائم ریفلاکس، تغییر شیوه زندگی و رژیم غذایی است. عوامل اصلی شروع کننده ریفلاکس، کافئین و سیگار و الکل و استرس هستند. افرادی که به عنوان یک عادت و طولانی مدت سیگار می کشند، کافئین از طریق چای یا قهوه دریافت می کنند و زندگی پر استرسی را تجربه می کنند، قطع به یقین مبتلا به ریفلاکس می شوند.

درمان ریفلاکس از لحاظ تغذیه بر حجم وعده های غذایی و محتوای هر وعده تمرکز دارد.

  1.  وعده های غذایی را کوچک کنید. زیرا برگشت محتویات معده به مری کمتر می شود.
  2.   اگر چاق هستید، وزنتان را کم کنید. زیرا در چاقی فشار داخل شکمی بالا می رود و دریچه انتهایی مری را باز می کند.
  3.  حتما سر خود را در رختخواب بالا بیاورید.
  4.  لباس های گشاد بپوشید و از کمربندهای آزاد استفاده کنید.
  5.   اگر از غذاهای ضد نفخ مثل نعناع، پونه و قهوه استفاده می کنید، آنها را قطع کنید ژرا دریچه انتهایی مری را شل می کنند. حتی از طعم دهنده های نعنایی و پونه و قهوه هم استفاده نکنید.
  6.  نوشیدنی های تخمیری الکلی مثل شراب و آبجو، ترشح اسید معده را تحریک می کنند. اگر طولانی مدت استفاده می کنید، ریفلاکس پیدا خواهید کرد.
  7.  نوشیدنی های کربناته و گازدار هم دریچه انتهایی مری را شل می کنند.
  8.  غذاهای اسیدی مثل گوجه، مرکبات و آب آنها را مصرف نکنید. چون  مری ملتهب شده و آنها درد را تشدید می کنند.
  9.  اگر به طور مکرر درد احساس می کنید ادویه های تند را استفاده نکنید اما اگر درد ندارید می توانید از انواع ملایم تر آنها استفاده کنید.
  10.  جویدن آدامس های بدون طعم، باعث افزایش ترشح بزاق می شود که به علت قلیایی کردن مری، می تواند در درمان  مری آسیب دیده، کمک کننده باشد.
  11.  براساس تجربه شخصی بعضی از غذاها را که با آنها احساس ناراحتی می کنید، حذف کنید.

حتما بخوانید: کنترل وزن و اهمیت آن در تغذیه

درمان ریفلاکس در نوزادان و کودکان

درمان ریفلاکس در نوزادان و کودکان:

 

  1.   تعداد دفعات شیردهی را زیاد کنید. اما هر دفعه حجم شیر را کم کنید.
  2.  از شیرخشک های غلیظ تر استفاده کنید.

در نهایت در‌‌صورتی‌‌که رعایت موارد فوق کارساز نبود، ممکن است پزشک معالج جهت درمان ریفلاکس معده دارو تجویز کند.

 

حتما بخوانید: عوارض جراحی معده

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *