بهترین ظروف پخت و پز کدامند؟

بهترین ظروف پخت و پز

بهترین ظروف پخت و پز اگر برای شما هم دغدغه است و جزو آن دسته از افراد هستید که نمی دانید چگونه برای پخت و پز ظرف انتخاب کنید، با وب سایت دکتر مفیدی همراه شوید. در این مقاله بهترین ظروف پخت و پز به شما معرفی می شوند.

آیا بهترین ظروف برای پخت و پز ظروف مسی هستند

آیا بهترین ظروف برای پخت و پز ظروف مسی هستند:

ابتدا تکلیف خودمان را با ظروفی که در بین مردم این باور غلط بوجود آمده که این نوع ظرف ها از بهترین ظروف پخت و پز هستند، روشن کنیم:

یکی از آنها ظروف مسی است. تقریبا تمام مادرهای بچه دار بر این باور هستند که ظروف مسی دارای فوایدی برای فرزندشان است و آن را بهترین ظروف پخت و پز تلقی می کنند اما بهتر است بدانید که در اثر استفاده طولانی مدت، مس در ارگان‌های بدن بخصوص کبد انباشته شده و اثرات نامطلوبی به دنبال خواهد داشت.

از طرفی امروزه بسیار مشاهده می ‎شود که به دلیل قیمت ارزانتر سرب، برای اندود کردن ظروف مسی از سرب به جای قلع استفاده می ‎شود که این خود خطر مسمومیت با سرب را نیز به دنبال خواهد داشت.

همینطور ظروف رویی و آهنی هم اگرچه روی و آهن مواد مغذی موردنیاز بدن هستند، اما مصرف بیش از اندازه آنها می‌تواند به عنوان یک ماده سمی مشکلاتي جدی برای ارگان‌های حیاتی بدن مثل کبد ایجاد کند. که این مسئله مخصوصا برای خانم‌های باردار، کودکان و سالمندان  مسمومیت زا است و به هیچ عنوان از بهترین ظروف پخت و پز به حساب نمی آیند.

 

ظروف سفالی

آیا بهترین ظروف برای پخت و پز ظروف سفالی هستند :

از آنجاییکه ظرف‌های سفالی دارای منافذ زیادی هستند، این خاصیت سبب می شود آب در آنها خنک شود و از قدیم الایام از آنها برای خنک نگه داشتن آب، شربت و غذا استفاده می شده. اما بهتر است بدانید، یک تا دوبار استفاده از ظروف سفالی اشکالی ندارد اما بقایای غذا در منافذ این ظروف باقی می ‎ماند و پاک نمی ‎شود به همین دلیل به مدت طولانی قابل استفاده نیستند.

 

آیا ظروف تفلون می توانند بهترین ظروف برای پخت و پز باشند

آیا ظروف تفلون می توانند بهترین ظروف برای پخت و پز باشند:

و اما ظروفی که سالهاست در مورد آنها تبلیغات منفی می شود یعنی تفلون و ظروف لعابی: اگر چه که چنانچه سطح داخلی ظروف تفلون دچار خراش شده باشد ماده ای وارد غذا می ‎کند که مضر است یا حتی حرارت های بسیار بالا یعنی بیش از 300 درجه سانتی گراد، تفلون را تجزیه می ‎کند و مواد سمی آزاد می ‎کند، اما تا زمانی که روکش تفلون آسیب ندیده باشد و یا سطح فلزی زیرین این ظروف به اندازه کافی ضخیم باشد، آنها بهترین ظروف پخت و پز هستند.

 

بهترین ظروف

آیا بهترین ظروف برای پخت و پز ملامین ها هستند :

در مورد ملامین هم ، از ظرف‌های ملامینی که لعابش صدمه ندیده و دچار خراش نشده باشد می ‎توان استفاده کرد باید توجه داشت که در این ظرف‌ها غذای داغ ریخته نشود.

 

بطری های پلاستیکی

بطری های پلاستیکی :

پلاستیک حاوی ماده ای به نام فتالات است. در حال حاضر ثابت شده که این ماده به شدت ریسک سرطان تخمدان را افزایش می دهد. البته فتالات در اثر گرما یا مواد اسیدی آزاد می شود. در غیر اینصورت اگر بطری های آبمعدنی در محیط خنک و بدور از آفتاب از زمان تولید تا استفاده نگهداری شوند،از بطری‌های پلاستیکی محتوی آب معدنی می ‎توان تا شش ماه برای نگهداری آب استفاده کرد اما آبلیمو و سایر مواد ترش در این ظروف قابل نگهداری نیستند. همچنین از لیوان های پلاستیکی برای نوشیدنی های داغ استفاده نکنید.

ظرف‌های فوم نیز برای نگهداری مواد غذایی داغ مناسب نیستند و بهترین ظروف یکبار مصرف به این منظور ظروف سلولزی هستند.

آلومینیوم گزینه مناسبی برای پخت و پز نیست:

استفاده طولانی مدت از ظروف آلومینیومی مثل کتری های آلومینیومی می ‎تواند منجر به اختلال در جذب روی و سلنیوم شده و خطر عوارضی مثل زخم معده، یبوست، کولیت، کم خونی و حتی آلزایمر را افزایش ‎دهد. بنابراین اگر تصور می کردید آلومینیوم می تواند جزء بهترین ظروف پخت و پز باشد، آن را از فکرتان خارج کنید.

 

ظرف های شیشه ای یا پیرکس بهترین ظروف پخت و پز

ظرف های شیشه ای یا پیرکس بهترین ظروف پخت و پز:

دایتونشاید بتوان گفت پیرکس و استیل از جمله بهترین ظروف پخت و پز تهیه و طبخ خوراک هستند. چون با ترکیبات موجود در غذا وارد واکنش نمی ‎شوند.این ظروف دیگر مشکل ورود املاح به غذا را ندارند و مشکلی برای سلامت ایجاد نمی‌کنند. البته هر غذایی را در ظروف پیرکس نمی توان طبخ كرد. درواقع این ظروف برای استفاده در وسایل گرمایشی غذا مثل فر و مایکروفر بهترین انتخاب هستند. ظروف استیل نیز مانند پیرکس جزء بهترین انتخاب‌ها محسوب می‌شوند با این تفاوت که نمی‌توان آنها را داخل مایکروفر قرار داد. همینطور بهتر است به مدت طولانی در آنها غذاهای ترش یا شور نگهداری نشود.

 

بهترین ظروف

آیا بهترین ظروف برای پخت و پز ظروف چدنی هستند :

ظروف چدنی هم به نسبت برای نگه‌داری و پخت و غذا مناسب هستند و جزء بهترین ظروف پخت و پز به حساب می آیند. چدن یک ترکیب آلیاژی از آهن و چند فلز دیگر است و به همین دلیل مقاومتش به نسبت تک تک این فلزات خیلی بیشتر است، بنابراین برای طبخ غذا می‌تواند بسیار مناسب باشد چراکه احتمال ورود املاح فلز به داخل غذا در آن بسیار کمتر است. اشکالی که وجود دارد این است که گاهی در سطح داخلی آنها از تفلون استفاده می ‎شود که سبب می ‎شود معایب ظروف تفلونی را داشته باشند.ظروف سنگی نیز یکی از سالم‌ترین گزینه‌ها برای طبخ غذا هستند.

 

بهترین ظروف

آیا بهترین ظروف برای پخت و پز ظرف های سرامیکی هستند :

درمورد ظروف سرامیکی نیز باید گفت ترکیباتی که در لعاب این ظروف وجود دارد شیمیایی هستند و اگر آسیب ببینند یا خراشیده شوند مثل ظروف تفلون می‌توانند خطرناک باشند.

نتیجه گیری:

نتیجه اینکه بیشتر از آنچه که نوع ظرف مهم باشد، نحوه استفاده از آن است که بر سلامت ما تاثیر می گذارد. در واقع از هر ظرفی می توان استفاده کرد و آن را به بهترین ظرف پخت و پز تبدیل کرد. به شرط آنکه محل استفاده از آن و همینطور نحوه و مدت زمان نگهداری و استفاده از آن را بدانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *