علت بدغذایی کودکان نوپا

علت بدغذایی کودکان

علت بدغذایی کودکان و در کل در مورد تغذیه کودکان نوپا نکاتی وجود دارد که اگر والدین همه را مو به مو رعایت کنند، دغدغه بدغذایی کودک نوپا را نخواهند داشت . اگر می خواهید بدانیدعلت بدغذایی کودکان نوپا چیست، با دایتوون، وب سایت رسمی دکتر فاطمه مفیدی همراه شوید.

 رفع بدغذایی کودک نوپا با تهیه غذاهای ساده

علت بدغذایی کودکان نوپا و رفع با تهیه غذاهای ساده :

نکته ای که در مورد نوع غذا برای کودک نوپا و جود دارد این است که کودک همیشه غذای ساده را ترجیح می دهد. مثلا ترجیح می دهد پوره سیب زمینی بخورد تا سالاد سیب زمینی، همچنین غذاهایی که عطر و طعم ملایم تری دارند را بهتر می خورند. در ضمن آنها میوه و سبزیجات خام را به پخته ترجیح می دهند. پس بدغذایی کودک را با ساده کردن غذاها درست کنید.

چون معده کودکان کوچک است و زود سیر می شوند، حتما باید میان وعده هم بخورند تا انرژی و مواد مغذی مورد نیازشان تأمین شود. البته میان وعده های مغذی مثل: میوه، پنیر، بیسکوییت،غلات خشک، آبمیوه،شیر

والدین باید غذاها را با طعم ها و بافت های مختلف به کودکان بدهند. مثلا سوپ با انواع بافت ها یا پاستا به شکل ها و طعم های مختلف یا انواع خورشت ها و …چون اگر آنها به غذاهای مختلف عادت کنند، در بزرگسالی انتخاب های غذایی خود را محدود نمی کنند. پس اگر راه حلی برای بدغذایی کودک می خواهید، باید به غذاهای کودک تنوع بدهیم و نگذاریم فقط چند نوع غذای محدود به مدت طولانی بخورد. البته آنها غذاهای ناشناخته را در ابتدا نمی پذیرند پس به مدت 8 ال 15 بار به فواصل غذا را در حجم کم اما بدون اصرار به کودک ارائه دهید تا کم کم با آن غذا آشنا شود و بپذیرد.

 

بدغذایی کودک نباید سبب تأخیر در رشد شود

بدغذایی کودکان نباید سبب تأخیر در رشد شود:

هیچ گاه آبمیوه را جایگزین غذا یا میان وعده های مغذی مثل گوشت، پنیر یا غلات نکنید زیرا در صورت مصرف زیاد آبمیوه کودک دچار تأخیر رشد می شود.

به طور کلی كودكان در این سن استقلال خود را نشان می دهند و می خواهند كه خودشان غذا بخورند و این دلیلی بر بدغذایی کودک نیست. اگر می خواهید بدانید علت بدغذایی کودکان نوپا چیست، باید بدانید آنها دوست دارند ریخت و پاش كنند و از انگشتان خود برای برداشتن غذا استفاده نمایند كه این رفتار بخشی از مرحله تكاملی آنان است. كودكان ترجیح می دهند از غذاهایی استفاده كنند كه مستقیما آن را به دست بگیرند و یا در بشقابشان جستجو كرده و آن را بردارند. بسیاری اوقات تمایل نشان دادن به خوردن بعضی از غذاها و یا علاقه نشان دادن به غذاهایی كه مناسب سنشان نیست و یا بازی كردن با غذا بیشتر به دلیل بازیگوشی و حس استقلال طلبی کودک است نه بد غذایی کودک و نه اینكه واقعا به آن غذای خاص علاقه داشته و یا نسبت به بعضی غذاهای دیگر بی علاقه باشند.

 

اگر می خواهید کودک بدغذایتان غذا خور شود

اگر می خواهید علت بدغذایی کودک بدغذایتان برطرف شود:

اگر می خواهید کودک بدغذای تان غذا خور شود به اندازه به او غذا بدهید. در یکسالگی نوزاد یک سوم غذای بزرگسال را می خورد. تا 3 سالگی این مقدار به نصف غذای یک بزرگسال می رسد و در 6 سالگی به دو سوم می رسد. همیشه کمتر از آنچه انتظار دارید کودک بخورد غذا بریزید. اگر بیشتر خواست خودش تقاضا می کند. این کار باعث می شود کودک با موفقیت و شادمانی غذا بخورد.

برای رفع بدغذایی کودک، به کودک اجازه دهید خودش غذا بخورد، به این ترتیب به نیاز کودک برای تغذیه مستقل پاسخ داده اید. همچنین به او اجازه دهید بدون هیچ گونه فشاری در مورد مقدار غذا یا حتی ریخت و پاش کردن غذا بخورد.

اگر از غذا خوردن اجتناب کرد، بدون اصرار بشقاب اورا بردارید. در وعده بعدی او گرسنه می شود و از غذایی که به او می دهید لذت خواهد برد.

اگر می خواهید بدانید بدغذایی کودک نوپا به چه علت است، كودكان در این سن دوست دارند خودشان غذا بخورند و ترجیح می دهند غذا را با دست و انگشتان خود بردارند.

نمی توانند بیش از ۵ تا ۱۰ دقیقه پشت سر هم برای غذا خوردن وقت صرف كنند و اگر بتوانند سفره را ترك می كنند و بعد دو مرتبه برمی گردند.

در حین غذا خوردن و بعد از سیر شدن، غذا را به اطراف پخش می كنند.

برای درمان بدغذایی کودک، سعی کنید به کودک همزمان با بقیه اعضای خانواده غذا بدهید تا هم آداب غذا خوردن را یاد بگیرد و هم از غذا خوردن لذت ببرد. اما اگر بقیه خانواده معمولا با تأخیر غذا می خورند، در اینصورت غذای کودک را سر وقت بدهید.

بقیه اعضای خانواده هم نباید از غذا جلوی کودک ایراد بگیرند زیرا کودک سریعأ رفتار بزرگترها را تقلید می کند.

 

بد غذایی کودک در شرایط خاص

علت بدغذایی کودکان در شرایط خاص:

به امتناع كودك از خوردن غذا در بعضی از شرایط باید توجه نمود. گاهی جدایی از مادر، بیماری كودك، شرایط خاص روحی كودك، شب نخوابیدن، عدم استفاده از آفتاب و هوای سالم و پاك، نداشتن فعالیت زیاد، گوشه گیری كودك و گاهی اوقات وسواس بیش از اندازه مادر در مورد اینكه موقع غذا خوردن باید همه چیز تمیز بماند و لباس كودك كثیف نشود و امثال آن ممكن است بر علاقه و اشتهای او به غذا و یا بدغذایی کودک، تاثیر گذار باشد.

بنابراین برای حل مشکل بدغذایی كودك در زمان غذا خوردن باید در محل امن و راحتی قرار گیرد، مشتاق غذاخوردن باشد، بدون عجله به او غذا داده شود، با زور و تهدید یا رشوه وادار به غذاخوردن نشود. اگر به هر علتی از خوردن یك وعده غذا خودداری كرد باید بدون هیچگونه نگرانی و اضطراب آن نوبت تغذیه را به تاخیر انداخت یا حتی از آن صرف نظر نمود. مطمئنا در وعده های دیگر جبران خواهد كرد و این دلیلی بر بدغذایی کودک نیست.

 

نتیجه گیری

نتیجه گیری علت بدغذایی کودکان :

با فشار، كودك خود را وادار به خوردن نکنید و یا با شوخی، ادا، حقه و … غذا را در داخل دهان او نگذارید.این اعمال سبب بدغذایی كودك می شود و او اصولا نسبت به غذاخوردن مقاومت می نماید و در سال های بعد هم دچار مشكلات بیشتری می  شود.

مواد غذایی نه تنها از نظر كمیت و كیفیت باید كامل و مناسب باشند بلكه شرایط محیطی كه كودك در آن تغذیه می شود نیز از نظر روانی مساعد و مطلوب باشد تا كودك از خوردن غذا لذت برده و به آن تمایل نشان دهد.چون در اواخر سال دوم، كودك بیشتر اجتماعی شده و اغلب قادر است بدون كمك غذا بخورد و غذای مورد علاقه خود را به دلخواه انتخاب نماید مادر باید مواظب باشد كه مواد مغذی كافی، متعادل و پر انرژی كه برای رشد كودك لازم است در اختیار او بگذارد و از مصرف شدن آن اطمینان حاصل كند.

به كودك نباید به زور غذا داد زیرا سبب بدغذایی کودک می شود. در عین حال محیط او باید آرام باشد و حواس و توجه اش به مطلب دیگری جلب نشود. گاهی مادرها اجازه نمی دهند كه كودك مطابق میل و نیاز خود غذا طلب كند در حالی كه بهتر است اشتیاق و اشتهای كودك حتما در نظر گرفته شود.اگر كودك غذایی را دوست نداشت نباید كلا آن را از برنامه غذایی حذف كرد بلكه می توان با تغییراتی و در فرصتی دیگر، آن را امتحان كرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *