آکنه با چه رژیم غذایی از بین می رود؟

چه بخوریم آکنه از بین برود

بر اساس شواهد زیادی، رابطه بین آکنه و جوش صورت و برنامه غذایی قوی است. رژیم غذایی جوامع غرب با حجم زیادی از کربوهیدرات، چربی ترانس (چربی‌های غیر اشباع) و میزان کم امگا ۳، به نظر می‌رسد از دلایل اصلی ۹۵ درصد نوجواد مبتلا به آکنه باشد. اما برای سلامت پوست چه باید بخوریم؟ چه بخوریم آکنه از بین برود؟ سوال خوبی است و باید بدانید تنها شما نیستید که نمی دانید کدام غذاها برای پوستتان مفید و کدام ها مضر هستند. برای اینکه بدانید چه بخوریم آکنه از بین برود؟ ادامه مطلب را در دایتوون، وب سایت رسمی دکتر مفیدی دنبال کنید…

آکنه‌ (جوشهای‌ غرور) یک‌ بیماری‌ التهابی‌ مزمن‌ پوست و از بيماريهاي شايع دوران جواني است،که گاهی‌ بطور متناوب‌ در سراسر زندگی‌ رخ‌ می‌دهد و در مردان‌ شایع‌تر از زنان‌ است‌.. ضایعات آکنه معمولاً روی صورت، گردن، پشت، سینه و شانه ها ایجاد می شوند. اگرچه آکنه معمولاً به طور جدی سلامتی را تهدید نمی کند، ولی میتواندموجب عدم رضایت فرد از ظاهر خود شود.

 

عامل آكنه چیست

عامل آكنه چیست:

عامل آکنه چند فاكتوري است و عدم تعادل هورموني، استرس، چربي پوست، رژیم غذایی و ژنتيك در بروز آن نقش دارند ، آکنه ناشی از تداخل عملکرد هورمون ها و دیگر مواد روی غدد چربی پوست (غدد سباسه) و فولیکول مو است. این عوامل منجر به بسته شدن منافذ پوست شده و منجر به بروز ضایعه می شود . بنابراین پاکسازی پوست با روش های مناسب در این مورد ضروری به نظر میرسد .

مواجهه‌ با هوای‌ بسیار گرم‌ یا سرد ،استرس ، پوست‌ چرب‌ ،اختلالات‌ غدد درون‌ ریز ،استفاده‌ از بعضی‌ داروها مثل‌ کورتیزول، هورمونهای‌ مردانه‌، یا قرص‌های‌ ضد بارداری‌ و سابقه خانوادگی‌ آکنه‌ نیز عوامل زمینه ای بروز آکنه میباشند.از دیگر موارد حائز اهميت استفاده از مواد آرايشي است. مواد آرايشي مورد استفاده  بايد غير كومدوژن(غير جوش زا) باشند استفاده از مواد آرايشي نامرغوب و با پايه چربي باعث بدتر شدن ضايعات و عدم تاثير درمان مي گردد.

البته خلاص شدن از شر آکنه فقط بستگی به لوسیونی که برای پوستتان استفاده می کنید ندارد. در واقع با انجام بعضی تغییرات ساده در زندگی روزانه می توان به از بین بردن آکنه کمک کرد. زیرا دانش کنونی نشان داده است که مواد مغذی خاص به بعضی قسمت های بدن برای عملکرد بهتر کمک می کنند.

در واقع ما باید چه بخوریم آکنه از بین برود؟

به عنوان مثال  استخوانها برای عملکرد بهینه به کلسیم و ویتامین D نیاز دارند، قلب زمانی بهتر عمل می کند که اسیدهای چرب امگا3 از منبع ماهی های چرب دریافت کرده باشیم. اما برای سلامت پوست چه باید بخوریم؟ سوال خوبی است و باید بدانید تنها شما نیستید که نمی دانید کدام غذاها برای پوستتان مفید و کدام ها مضر هستند.

در واقع در چندین مطالعه ارتباط مشخصی بین خوردن بعضی غذاهای خاص و سلامت پوست نشان داده شده است. که نشان می دهد وضعیت پوست انعکاسی است از سلامت کل بدن شما زیرا یک رژیم غنی از مواد مغذی که از درون بدن شما را سالم نگه می دارد، همچنین تضمین کننده سلامت پوست شماست و سبب می شود وضعیت ظاهری شما خوب به نظر برسد و برعکس یک رژیم غذایی بد و فقیر از مواد مغذی تأثیرش را در ظاهر پوست شما انعکاس خواهد داد.

بنابراین در این خصوص متخصصینی که در هر دو زمینه تغذیه و درماتولوژی تحقیقاتی انجام داده اند به شما خواهند گفت کدام غذاها پوست شما را صاف و کدام غذاها آن را مستعد راش و آکنه می کنند.

 

رژیم غذایی و آکنه

رژیم غذایی و آکنه:

همانطور که گفته شد غذا و رژیم غذایی می تواند علت‌ آکنه‌ باشد‌، اگر مبتلایان به آکنه از پوست خود مراقبت کنند و آن را تمیز نگه‌ دارند و از شوینده‌هایی استفاده نمایند که اسیدیته پوست را در حد مشخصی حفظ می‌ کند و اگر یک رژیم غذایی متعادل در کنار کاهش استرس داشته باشند می ‌توانند نتیجه مطلوبی بگیرند.

آکنه همچنین میتواند در افراد مختلف با مصرف غذاهای خاصی بیشتر شود. اگر چنین است یادداشتی‌ از غذاهایی‌ که‌ می‌خورید داشته‌ باشید. برای‌ اینکه‌ بفهمید به‌ کدام‌ غذا حساسیت‌ دارید، آن‌ غذاهایی‌ را که‌ شک‌ دارید آکنه شما را بدتر می‌کنند از رژیم‌ خود حذف‌ کنید.

بعد آنها را دوباره‌ یکی‌ یکی‌ به‌ رژیم‌ غذایی‌ اضافه‌ نمایید. اگر مشخص‌ شد که‌ آکنه‌ 3-2 روز بعد از اضافه‌ کردن‌ یک‌ غذا تشدید می‌شود، آن‌ غذا را به‌ کلی‌ از رژیم‌ خود حذف‌ کنید. اما اگر این‌ اتفاق‌ نیفتاد، می‌توانید آن‌ را در رژیم‌ غذایی‌ نگاه‌ دارید. آکنه‌ معمولاً در تابستان‌ بهتر می‌شود، بنابراین‌ بعضی‌ غذاها را که‌ در زمستان‌ نمی‌توان‌ خورد شاید بتوان‌ در تابستان‌ نمود.

 

شاید دوست داشته باشید بیشتر بخوانید:  بیشتر با رژیم مدیترانه ای آشنا شوید ….

 

 آکنه و یافته های تغذیه ای

 آکنه و یافته های تغذیه ای:

در مورد اینکه چه بخوریم آکنه از بین برود؟ نتایج مطالعات اثرات رژیم غذایی بر آکنه حاکی از آن میباشد که دریافت کالری بیشتر در روز و به خصوص مصرف غذاهایی با بار گلایسیمیک بالاتر (میزان کربوهیدرات موجود در هر واحد از مواد غذایی مختلف) و افزودن شکر ، یک تشدید کننده قوی آکنه میباشد

همچنین تکرار مصرف بستنی ، رژیم غذایی غربی ( مصرف بیشتر فست فود ها و غذاهای فرآوری شده و پر کالری با محتوای چربی اشباع بالا) و غذاهای پرادویه ،پرچرب(چربی های اشباع و ترانس) و دیر هضم ، مصرف کمتر ماهی ، نامنظم بودن ساعات غذا خوردن و یبوست در تشدید آکنه در افرادی که زمینه حساسیت دارند  موثراست . در مورد  دریافت مغز ها در تشدید آکنه دیدگاه های متفاوتی ارائه شده و نتیجه قطعی بدست نیامده است.

توجه داشته باشید آکنه !!

مطالعات نشان داده اند که نوشیدنی هایی از قبیل آمیوه های صنعتی و نوشابه ها که حاوی مقادیر قابل توجهی شکر افزوده هستند و همچنین  در برخی جوامع نوشیدن شیر از جمله مواردی هستند که در تشدید آکنه در جوانان موثر می باشند . از طرفی دریافت کافی ویتامین ها و آب کافی و غذاهایی که کمتر مورد فرآوری قرار گرفته و سهل الهضم میباشند در روند درمان و بهبودی آکنه کمک کننده میباشد.

 

بار گلایسمی چیست

بار گلایسمی چیست:

به طور کلی از گروه های غذایی گروه نان و غلات ،میوه ها و سبزیجات و لبنیات و قندهای ساده حاوی کربوهیدرات میباشند . بار گلایسمی شاخصی است که اثر غذای کربوهیدراته  بر غلظت گلوکز خون ( قند خون) را به صورت کمی نشان میدهد .اگر بارگلایسمی یک ماده غذایی بالا باشد به این معنی است که پس از صرف آن میزان قند خون بیشتر دچار تغییر خواهد شد . برای مثال برنج ، سیب زمینی ، کشمش ،اسپاگتی ، کوکا کولا ،آرد تصفیه شده و نانی که از این آردها تهیه می‌شود، سیب زمینی سرخ کرده و … بار گلایسمی بیشتری به ازای هر واحد دارند.

مطالعات زیادی تأیید کرده اند مصرف غذاهای با بارگلایسمی بالا آکنه را تشدید می کنند.

 

آیا مصرف شیر و لبنیات در آکنه موثر است

آیا مصرف شیر و لبنیات در آکنه موثر است؟

خوردن غذای پرچرب در چربی پوست بی‌ تاثیر است. چربی پوست ما به دلیل چربی ترشح شده از غدد سباسه پوست است و تنها موقعی که باید از لبنیات پرهیز کرد، زمانی است که به خاطر درمان آکنه، داروی تتراسایکلین تجویز شده در  آن صورت هم درست به مدت یک تا یک و نیم ساعت قبل و دو ساعت بعد از مصرف ، منع مصرف لبنیات  وجود دارد به این دلیل که لبنیات جذب دارو را کاهش می ‌دهد.

 

توصیه های تغذیه ای جهت پوستی سالم و کمک کننده به درمان آکنه

توصیه های تغذیه ای جهت پوستی سالم و کمک کننده به درمان آکنه:

1- داشتن رژیمی متعادل:

استفاده مناسب از هر چهار گروه موادغذایی ؛ یعنی از غلات سبوس ‌دار ، مقادیر متنوع و زیادی از سبزی‌ ها و میوه‌ های تازه و پروتئین خصوصا ماهی‌ ها و غذاهای دریایی (که پروتئین زود‌ هضم دارند و چربی ‌شان مناسب است) را در برنامه غذایی خود بگنجانید البته صدف  و جلبک دریایی از آنجایی که حاوی مقادیر زیادی ید بوده وموجب اشتعال آکنه میشوند بهتر است محدود شود که البته این مواد غذایی در برنامه غذایی معمول ایرانیان جایگاهی ندارد.

بهتر است  نوجوان‌ها و جوان‌ها نیز که اکثر گروه مبتلایان به آکنه را تشکیل می ‌دهند، به جای مصرف “هله ‌هوله‌ های” مختلف، میان ‌وعده‌هایی مانند سبزیجات و میوه‌جات بخورند. .خوردن میوه مثل آناناس ، سیب، گریپ فروت ، هندوانه ، موز ، پرتقال ، ذغال اخته ، توت فرنگی و غیره بسیار مفید هستند و توصیه می شود.

 

2- غذاهای محرک و چرب را با احتیاط مصرف کنید؛

به طور مثال، غذاهای تند، کافئین، قهوه، کاکائو، شکلات را نباید زیاد مصرف کنید. از مصرف چربی‌ ها به خصوص نوع اشباع ‌شده بپرهیزید

3-از موادغذایی حاوی قند و شکر(مانند شیرینی‌های تر) و نوشیدنی های حاوی شکر افزوده مانند آبمیوه های صنعتی و نوشابه  نیز حتی‌الامکان پرهیز کنید .

3- به دریافت کافی آب در طول روز توجه کنید.

4- ویتامین‌ها و املاح را به میزان کافی مصرف کنید

دو ریزمغذی

  1. که نقش پررنگی در کنترل آکنه دارندعبارتند از ویتامین A و روی که در جوش خوردن زخم ها خیلی موثرند. به نظر می رسد كه كمبود روی در رژیم غذایی، در التهاب و تورم پوست و تأخیر در بهبود زخم و شرایط بروز آكنه نقش داشته باشد.
  2. * جگر در برگیرنده مقادیر بالای ویتامینA است كه به كاهش جای زخم كمك می كند. هویج و سیب زمینی شیرین حاوی بتاكاروتن است كه به ویتامینA تبدیل می شود. دریافت كافی بتاكاروتن برای آكنه مفید است.
  3. * غلات سبوس دار نیز حاوی كروم است كه به كاهش عفونت پوست كمك می كند.
  4. * تخم بزرك، كنجد، ذرت بو داده و آفتاب گردان محتوی اسیدهای چرب ضروری مورد نیاز برای بهبود پوست هستند. می توان مواد فوق را با هم چرخ كرد و در یخچال نگه داری نمود و با ماست، میوه ها، سوپ ها و غلات مصرف كرد.
  5. * آواكادو و جوانه گندم محتوی ویتامینE است كه به ساختار پوست و سلامت آن كمك می كند.
  6. * سیر، پیاز و تخم مرغ حاوی سولفور است كه به رهایی از آكنه كمك می كند.
  7. * روغن پامچال محتوی گاما لینولئیك اسید است كه به ایجاد پوست تازه كمك كرده و آن را نرم و قابل ارتجاع نگه می دارد.
  8. * رژیم غذایی غنی از اسیدچرب های ضروری كه بیشتر در مغزها، دانه ها و ماهی های روغنی یافت می شود، می تواند در حفظ سلامت پوست نقش داشته باشد.
  9. * مصرف زیتون و چای سبز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها می تواند به بهبود وضعیت پوست کمک کند و یا پوست را در مقابل محرک های محیطی مقاوم تر کند
  10. *گردو سرشار از سلنیوم است و به نظر می‌رسد این آنتی اکسیدان قوی تأثیر پیشگیرانه‌ای روی پیدایش آکنه‌ها دارد. گوشت، ماهی، پیاز، سیر و دانه‌های کامل از منابع دیگر سلنیوم به حساب می‌آیند.

مواد غذایی مفید در درمان آکنه

 سایر مواد غذایی مفید در درمان آکنه:

ماست پرو بیوتیک:
ماست حاوی مغادیر زیادی از پروبیوتیک هاست که باعث تحریک رشد باکتری های مفید می شود. این باکتری ها با باکتری های مضر مبارزه می کنند و از افزایش آکنه جلوگیری می کنند.

غذاهای سرشار از فیبر:
خوردن غذاهای سرشار از فیبر باعث هضم راحت غذا می شود و همچنین معده بهتر کار می کند و سموم بدن به راحتی دفع می شوند و به همین موثر در رفع اختلالات پوستی است .برنج قهوه ای، کلم بروکلی، بادام، جوانه بروکسل ، نان گندم کامل، گلابی، بلغور جو دوسر، و غیره منابع غذایی غنی از فیبر هستند.

نتیجه گیری:

در کل در مورد اینکه چه بخوریم آکنه از بین برود؟ ارتباطاتی بین تاثیر غذا بر پوست یافت شده  و برخی نیز تجربه خود فرد است اما اینکه با پرهیز غذایی به طور کامل یک مشکل پوستی برطرف شود ممکن نیست و شاید تاثیر آن در حد کاهش خارش و یا کاهش فواصل حملات باشد که در این حد رژیم غذایی می تواند موثر باشد. تاکنون هیچ ماده غذایی که تمام افراد مصرف کنند و باعث بروز جوش در همه شود شناخته نشده است.در کل رعایت یک رژیم غذایی متعادل، متنوع و مغذی همینطور پرهیز از غذاهای چرب و قندهای ساده می تواند در درمان آکنه موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *